شناسهٔ خبر: 24142565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زنجان| نیازمند بازشناسی میراث هویت ملی، انقلابی و اسلامی خود هستیم

R41375/P1486/S6,59/CT11

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رقابت‌های کودکانه در امر خدمتگزاران را بزرگترین لطمه به نظام خواند و گفت: ما نیازمند بازشناسی میراث هویت ملی، انقلابی و اسلامی خود هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت الاسلام مجید انصاری امشب در کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: کشورهای کوچک و نو بنیادی که در منطقه ما بر اساس تحولات سیاسی با تاخیر شکل گرفتند از آنجایی که میراث دیرینه ندارند سعی می‌کنند با ثروت و میراث دیگران هویت‌سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه کشف ساخته‌های گذشتگان نشان از فرهنگ و تمدن دارد ابراز کرد: موزه‌ها ارزش بالایی در هر کشور دارند و کشورهایی همچون فرانسه سعی دارند میراث تمدن بشری را در موزه‌ها به معرض دید بگذارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه قرآن کریم به دنبال کشف سکه، قلمرو، کاخ گذشتگان و موضوعات فیزیکی بشر نیست خاطرنشان کرد: قرآن سعی کرده میراث بشر در میان انبیا و مصلحان تاریخ را عرضه و برای مومنان الگویی از شرافت و ایمان معرفی کنند.

 وی بیان کرد: قرآن تاریخ‌نگاری نمی‌کند بلکه الگو نگاری می‌کند و کلمه کذلک پیوند دهنده میراث‌های قرآنی و تاریخ با نسل‌های بشری است.

انصاری تاکید کرد: ما نیازمند بازشناسی میراث هویت ملی، انقلابی و اسلامی خود هستیم. کشور ما کشوری کهن با موزه‌های لبریز از آثار ایران و ایرانی است اما شخصیت‌هایی همچون سعدی، حافظ فردوسی و ابوعلی سینا میراث بزرگ معنوی هستند که هویت ما را می‌سازند.

وی تصریح کرد: تاریخ انقلاب اسلامی میراث ویژه‌ای دارد که برخی از آنها در حافظه نزدیک و برخی در دسترس ما هستند و در راس این الگوها ابراهیم زمان یعنی حضرت امام خمینی(ره) و منظومه یاران او قرار دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دشمنان سعی می‌کنند با افشاندن تخم تهمت این میراث‌ها را دفن کنند ابراز کرد: اگر نگاهی به مجموعه برنامه‌های ساخته شده و ابزارهای نوین فناوری و اطلاعاتی دشمنان بیندازیم مشاهده می کنیم که قصد دارند چهره امام راحل، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی و دکتر شریعتی تخریب شود در حالی که این افراد فانوس‌های هدایت هستند.

وی به فیلم برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: در این جشنواره هنرمندان به دلیل خلق آثار فاخر تجلیل می‌شوند و از همه هنرمندان بزرگ که در عرصه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس و مسائل سیاسی و اجتماعی آثار فاخری تهیه می‌کنند تشکر می‌کنم.

انصاری بیان کرد: با توجه به اینکه ما ظرفیت‌های بزرگی برای ما معرفی به نسل امروز داریم یک وظیفه تاریخی متوجه رسانه‌ها و اصحاب تریبون است و امروز نیاز به آیت الله هاشمی پیش از  دوران حیات ایشان احساس می‌شود چرا که ما مشکلات زیادی داریم و تجربه امام خمینی(ره) و هاشمی رفسنجانی می‌توانند ما را از سنگلاخ عبور دهد.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی نوجوان 15 ساله‌ای بود که از روستا هجرت کرد و تا سال 68 مانند مالک اشتر و انصار حضرت مسیح در کنار امام خمینی(ره) قرار گرفت و وی استاد استفاده از فرصت‌ها بود و در جوانی به زندان افتاد و زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها وظیفه خود می‌دانست که از اسلام دفاع کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت‌الله هاشمی پس از آزادی از زندان و زندگی مخفیانه خود بی‌کار نمی‌نشست و به الگوسازی می‌اندیشید. در همین دوران مسئله سر گذشته فلسطین را نوشت و نگارش زندگی امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار دیگر فعالیت ‌ای اوست. برای هاشمی رفسنجانی ذهن و اراده برای پژوهش کافی بود و در همین راستا 8 هزرا و 800 صفحه را در زندان در شرایطی که هیچ امکاناتی نداشت نوشت.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای تامین خرج مبارزه‌ها فعالیت اقتصادی را سامان داد و به خانواده‌های زندانیان کمک می‌کرد ابراز کرد: هاشمی آنچه داشت پای انقلاب گذاشت از انقلاب چیزی بر نداشت.

انصاری تصریح کرد: کسانی که برای شهدای مدافع حرم در عرصه دفاع مقدس فیلمسازی می‌کنند نگاهی هم به فرمانده این رزمندگان بیاندازند. آیا برای ساخت یک فیلم فاخر در حوزه مقاومت، مقاومت جانانه رفسنجانی کافی نیست؟

وی آیت‌الله هاشمی را افتخار موشکی ایران خواند و گفت: بنیانگذار صنعت موشکی در بحبوحه جنگ‌ها بود و در حالی که ایران در تحریم و بی‌پولی به سر می‌برد توانست دانش ساخت موشک را وارد کشور کند و حتی بنیان صنعت هسته‌ای متعلق به ایشان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سازندگی زیربناها و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گام‌های بلندی برداشت و ایجاد خطوط انتقال، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها از فعالیت‌های اوست. او مردانه به میدان ریاست جمهوری آمد و با همت بلند و اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان و با تکیه بر خرد جمعی و کنار گذاشتن خودبینی کشور را پس از جنگ با دست خالی ساخت.

وی زنجان را یکی از استان‌های تابناک و درخشان در تدین، وحدت و انسجام اجتماعی خواند و گفت: هماهنگی خوبی بین گروه‌ها و احزاب در این استان وجود دارد و باید بدانیم امام و شهیدان برای این انقلاب خون دل خوردند و امروز امیرکبیرها امانتی در دست ما هستند.

انصاری با اشاره به اینکه بیکاری مشکل بزرگی است که جوانان ما از آن رنج می برند ابراز کرد: مشکلات بزرگی در کشور داریم اما اراده ملت بزرگتر از شکست خوردن از این مشکلات است و باید در کشور سرمایه‌گذار جذب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما تواناییم و لازم نیست با دنیا از سر قهر صحبت کنیم عنوان کرد: ما در مقابل کسانی که با ما سر قهر دارند همچون شهیدان استواریم اما باید راه سرمایه‌گذاری را هموار کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت در میدان است و کار سختی دارد ابراز کرد: من همه قوا و نیروها را به کمک دولت دعوت می‌کنم و اگر این نظام مقدس است و خواستار افتخار و آبرومندی برای نظام جمهوری هستیم باید بدانیم که بدون ولی فقیه و بدون دولت توانمند و قوای قضایی و مقننه موفق این موضوع قابل عرضه به دنیا نیست.

وی تصریح کرد: هیچ لطمه‌ای به نظام بالاتر از این نیست که بر اساس رقابت‌های کودکانه در امر خدمتگزاران نظام توسط هر کس و با هر نیتی که باشد کارشکنی شود و خیانتی بالاتر از این نیست.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در توسعه نگاه به دوردست داشت ابراز کرد: ایشان در مراودات دولت‌ها و سایر مسائل دیدگاه‌های ارزشمندی داشتند و ما باید میراث‌دار خوبی برای فکر، فرهنگ و زندگی او باشیم.

انصاری به تدریس مکتب فکری و مدیریتی آیت‌الله هاشمی تاکید کرد و افزود: ایشان گوهری نایاب و تکرار نشدنی هستند ونباید چوب حراج به سرمایه‌های انقلاب بزنیم. امیدواریم در جشنواره‌های سال‌های آینده فعالیت‌های ایشان سوژه مبانی هنری قرار گیرد.

انتهای پیام/م

نظر شما