شناسهٔ خبر: 24139584 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در آئین افتتاحیه نمایشگاه کتاب خوزستان مطرح شد؛

افزایش سرانه مطالعه کاهش مشکلات اجتماعی را به دنبال دارد

آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از نظر ما به‌عنوان معتقدان مذهبی و اسلامی، حتی لفظ کتاب یک لفظ مقدس و متبرک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری ایبنا، علی‌حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی - اجتماعی استانداری خوزستان، شامگاه چهارشنبه ٢٥ بهمن‌ماه  در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز، اظهار کرد: یقین دارم مجموعه‌ای که در حوزه فرهنگی استان مسئولیت پذیرفته اند؛ مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی، اداره‌کل امور اجتماعی و مجموعه کسانی که به لحاظ تخصصی اهلیت امور فرهنگی را دارند، حرکت‌های جدید و خوبی را برای ما خواهند داشت.
 
وی افزود: یکی از افتخارات مهم ما این است که انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی می‌دانیم، حتی رهبران ما و مقام معظم رهبری قبل از اینکه رهبر سیاسی باشند به‌عنوان رهبر دینی و اهل علم شناخته می‌شوند. با انقلابی با چنین سابقه فرهنگی و شاخصه‌هایی که در حوزه‌های دیگر وجود دارد، متأسفانه شاخص‌های فرهنگی پائین است.
 
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با انتقاد از اینکه شمارگان فعلی کتاب‌ها بیش از یک هزار نسخه نیست و این درد غیرقابل تحمل است، گفت: با وجود این سابقه درخشان فرهنگی و هنری در کشور، چرا باید میانگین مطالعه در کشور این‌قدر پائین باشد. افزایش هر یک دقیقه سرانه مطالعه، باعث کاهش مشکلات عدیده در تمامی زمینه‌ها می‌شود. در این شرایطی که مشکلات اقتصادی همه حوزه‌ها را آزار می‌دهد، این رکود اقتصادی و کمبود اعتباری اهالی فرهنگ را بیشتر آزار داده و متولیان امر فرهنگ و ارشاد باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.
 
اختصاص 650 میلیون تومان بُن کتاب به نمایشگاه کتاب خوزستان
 
محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین آئین اظهار کرد: خوشبختانه امسال سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مورد استقبال ٢٠ هزار خوزستانی قرار گرفت. بعد از این نمایشگاه نیز جشنواره بین‌المللی تئاتر اهواز را برای نخستین‌بار در خوزستان برگزار می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه امسال سه سالن با ٣٤٠ غرفه، به نمایشگاه کتاب اختصاص داده شده، افزود: ١٤٥ ناشر نمایندگی، ٤٥ ناشر فروش متمرکز و٣٠ ناشر استانی، در این نمایشگاه حضور دارند. ١٧ ناشر عرب نیز در این نمایشگاه به عرضه محصولات ادبی خود می‌پردازند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه با اشاره به تدارک برنامه‌های جانبی خوب در نمایشگاه کتاب، گفت: امسال برنامه های متعددی را در بخش جنبی تدارک دیده‌ایم که در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شوند. اتفاق خوبی که رخ داده این است که هشت کتابفروشی خوزستان نیز در کنار دیگر ناشران تولیدات خود را در نمایشگاه عرضه می‌کنند.
 
جوروند ادامه داد: سال گذشته با وجود پدیده گرد و غبار، استقبال خوبی از نمایشگاه شد.٦٥٠ میلیون بُن اختصاصی نمایشگاه امسال است و سال گذشته نیز ٦٠٠ میلیون اختصاص دادیم، در حالی‌که یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان فروش کتاب داشتیم.
 
وی بیان کرد: همزمان با نمایشگاه کتاب، هفته قرآن و عترت را نیز برگزار می‌کنیم و برنامه‌های متنوعی برای این هفته در سطح کل استان اجرا می‌شود که  برخی از آن‌ها در نمایشگاه کتاب خواهند بود.
 

اگر کتاب نبود این‌ همه زمزمه نبود

آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز شامگاه 25 بهمن‌ماه در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، گفت: از نظر ما به‌عنوان معتقدان مذهبی و اسلامی، حتی لفظ کتاب یک لفظ مقدس و متبرک است.
 
وی با بیان اینکه در قرآن کریم، لفظ کتاب به‌صورت متعدد نام برده شده، افزود: خود کلمه کتاب و ماده کتب به معنای سواد نیز به وضوح در مکتب اسلام قید شده است.
 
آیت‌الله شفیعی با اشاره به اهمیت کتاب در توسعه فرهنگی، بیان کرد: شهید مطهری در برخی از تألیفات خود آورده که این همه فرهنگ، تمدن، رفاه، ترقی و تعالی علم و دانش به واسطه کتاب است. باید همیشه مدیون کتاب و مجموعه‌های مرتبط با آن باشیم، کتاب هرگز از مد نمی‌افتد و هرگز تاریخ مصرف ندارد؛ بنابراین باید نسبت به امر کتابخوانی اهتمام ویژه داشت.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر اندازه برای کتاب زحمت بکشیم بازهم کم است، ادامه داد: اگر کتاب نبود، این‌ همه زمزمه نبود و ارزش آن باعث جلب تفکرات به خود شده است. در ایران کتاب‌های موجود به حصر و حد نمی‌‌آید. صدها هزار کتاب مرور و آن ها را دارم؛ هیچ کتابی از کتاب دیگر مستغنی نبوده است.
 
وی با تاکید بر ضرورت قدر دانستن کتاب، گفت: مردم باید به کتابخانه‌‌های خانگی توجه داشته باشند و میزان مطالعه و کتابخوانی خود را افزایش دهند.
 
دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، با ارائه تخفیف ٣٠ درصدی تا پایان بهمن‌ماه همه روزه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصرها از ۱۶ تا ۲۲ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود./
۹۲۵/ د ۱۰۳/ش

 

نظر شما