شناسهٔ خبر: 24137460 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موردی از آنفلوانزای پرندگان در خراسان شمالی مشاهده نشده است

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در پایش انجام شده تاکنون موردی از مثبت بودن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه های پرندگان مهاجر در این استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

بهروز جعفری پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه همه ساله شاهد حضور پرندگان مهاجر در تالاب ها و آبگیرهای این استان در فصل زمستان هستیم افزود: مناطق حساس که حضور پرندگان مهاجر در آن بیشتر است برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط گشت و کنترل محیط زیست و دامپزشکی پاییش می شود.
وی از تشدید پایش های زیست محیطی برای پیشگیری از احتمال وجود این بیماری خبر داد و افزود: تاکنون از ابتدای طرح پایش، کنترل و اجرای گشت های مشترک تنها دو مورد لاشه پرندگان کشف شده که آزمایش ها روی آنها نتیجه منفی داشته و موردی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در استان تاکنون مشاهده نشده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی برای رصد موارد مشکوک تاکنون موردی مبتلا به آنفلوآنزا در استان گزارش نشده است گفت: امسال برای پیش گیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان هیچ پروانه شکار و صید در استان صادر نشده است.
جعفر علی پور با دعوت از مردم برای همکاری با محیط زیست افزود: شهروندان در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ وجه به لاشه پرندگان دست نزنند و مراتب را به محیط زیست، دامپزشکی یا سامانه 1540 اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز روز چهارشنبه با تایید تلفات تعدادی از پرندگان مهاجر وحشی در یکی از تالاب‌های استان گیلان بر اثر آنفلوآنزای پرندگان گفت: نوع ویروس آنفلوآنزای ایجادکننده این طغیان H5N6 است که با ویروس قبلی متفاوت است ولی تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی در کشور نداشته است.
محمد مهدی گویا گفت: قدرت بیماری زایی ویروس جدید شدیدتر از نوع ویروس قبلی است و امکان انتقال این ویروس در انسان وجود دارد ولی تاکنون موردی گزارش نشده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از مردم خواسته از تماس و شکار پرندگان وحشی و همچنین خریداری لاشه‌های پرندگان وحشی خودداری کنند.
استان خراسان شمالی در مسیر مهاجرت برخی گونه های پرندگان آبزی و کنار آبزی قرار دارد که همه ساله به منظور زمستان گذرانی، از مناطق سردسیر شمال اروپا و سیبری روسیه به سمت مناطق گرمسیر جنوبی پرواز می کنند.
اردک سرسبز، اردک بلوطی، حواصیل سفید و خاکستری، خوتکا، غاز خاکستری، باکلان و انواع کشیم، بعضی از گونه هایی هستند که همه ساله در این فصل در آبگیرها و دریاچه سدهای این استان رؤیت می شوند.
بیشتر پرندگان مهاجر که به استان وارد می شوند در سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و حاشیه رودخانه های اترک و کال شور جاجرم فصل سرما را سپری می کنند.
به جز 5 سد بزرگ استان، حاشیه رودخانه های اترک و کالشور و نیز برخی آبگیرهای طبیعی و مصنوعی کوچک در زمره زیستگاه های این پرندگان محسوب می شوند.
/6042/ 3007/ 7189خبرنگار : بتول صارمی ** تنظیم کننده: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما