شناسهٔ خبر: 24136289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در همایش راز رضوان؛

سردار سلیمانی: رژیم صهیونیستی پایدار نخواهد ماند

تهران - ایرنا - فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی بیانگر ناپایداری این رژیم و وحشت و دست و پا زدن ها و عملیات های دیوانه وار آن نشانه آخرین تلاش‌های مذبوحانه آنهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سردار قاسم سلیمانی روز پنجشنبه در همایش راز رضوان، ویژه گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت عماد مغنیه در تالار بزرگ وزارت کشور افزود: اعمالی که رژیم صهیونیستی انجام می دهد بیانگر ناپایداری این رژیم است و ما این آثار را دیده و حس می کنیم. ما این وحشت و دست و پا زدن ها و عملیات های دیوانه وار را می بینیم و این آثار آخرین تلاش‌های مذبوحانه است. به همین دلیل این نظام پایدار نخواهد ماند.
وی تصریح کرد: این راه شهیدان عماد مغنیه، جهاد مغنیه و دیگر شهدای ارزشمند فلسطین، لبنان، عراق و دیگر نقاط ادامه می یابد و امروز می بینید جبهه مقاومت از منطقه محدود وسعت بزرگی پیدا کرده و هر روز بر وسعت آن افزوده خواهد شد.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران یاد و خاطره شهدای مقاومت از جمله سید عباس موسوی و عماد مغنیه را گرامی داشت و یادآور شد: نام شهید عماد مغنیه رعب آور برای دشمن و نشاط بخش و امیدوار کننده برای دوست است،شهادت این فرمانده بزرگ حزب الله لبنان موجب بهت جهانیان شد.
سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: امروز دهمین سالگرد شهادت عماد مغنیه این اسطوره زمان است. نام این اسطوره بر زبان ما بسیار جاری می شود و شخصی است که شهادتش موجب بهت جهان شد و اندوه بزرگی را در عالم اسلامی به وجود آورد.
وی تاکید کرد پس از ارتحال امام راحل در بین شخصیت های غیر روحانی شخصیتی همانند عماد مغنیه ندیدم که در زمان شهادتش یک اندوه عمومی را در عالم اسلام به وجود آورد و این نه مختص لبنان که تمام عالم اسلامی بود.
وی با بیان این که این همایش نخستین جلسه ای است که در یک چارچوب علمی پیرامون شخصیت این شهید برگزار می شود، افزود: عماد مغنیه در یک روز در شروع کار خود نام مختار و در طی طریق نام رضوان را برای خود برگزید و سرانجام به رضوان الهی نائل آمد.
فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین گفت: در این همایش شخصیت های بسیاری مقالات مختلفی درخصوص شخصیت عماد مغنیه تهیه کرده اند، من هم در حد بضاعت خود برای اولین بار می خواهم پیرامون دوست عزیزی صحبت کنم که دوره مهمی از عمر خودم را با او به سر بردم.
وی افزود: شخصیتی که قدر و اساس شخصیت وی تاکنون در بین جوانان جهادی و مجاهد عالم اسلامی اعم از شیعه و سنی و حتی غیر از آن، در عالم مسیحی کسانی که در راه حق مبارزه می کنند مجهول و ناشناخته مانده است.
فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: نه این همایش می تواند قدر آن شهید را مشخص کند و نه کنگره های دیگری. این همت اساسی از سوی تمام قلم به دستان، هنرمندان، کارگردانان و شخصیت هایی که توانمندی ظهور و بروز چنین شخصیت هایی را دارند، امروز بر همه آنها یک واجب است که با شناساندن شخصیت آنها ،یک راه روشن تر به خوبی شناسانده شود.
سردار سلیمانی همچنین گفت: اگر آرزو و آرمان خاکی باشد، انسان را در جایگاه خاکی نگه می‌ دارد و اگر این دو عامل فرا دنیایی باشد جایگاه انسان را فراخاکی می ‌برد، در این میان تعلق عامل تشخیص اراده انسان است، اگر ما بخواهیم انسان‌ها را بشناسیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسیم باید به تعلق آنها نگاه کنیم و ببینیم که تعلق آنها بالا یا پایین است.
فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: تعلق می ‌تواند در موضوعات متعالی انسان را متعالی و در در موضوعات خاکی انسان در جایگاه زمینی نگه دارد، اگر دیدید در جایی شخصیتی همانند امام خمینی(ره) برخلاف مسیر جریان حرکت می‌کند و امر محالی را تبدیل به ممکن کرد، این به آرزوها و آرمان‌های امام راحل برمی‌ گردد و نشان می‌ دهد که ایشان یک آرزو و خواست زمینی نداشت و فراتر از آن رفت.
سردار سلیمانی تصریح کرد: اگر تعلق انسان به شهادت بود در وقت خبر و پیروزی همان حالی را دارد که در وقت شکست دارد و اثری به روی او نمی ‌گذارد.
وی به سقوط خرمشهر در جنگ تحمیلی و اعلام این خبر به امام راحل اشاره و خاطرنشان کرد: ما سعی داشتیم این خبر را زمانی به امام خمینی (ره) بدهیم که به ایشان شوکی وارد نشود، زیرا تازه از بیمارستان قلب مرخص شده بودند. وقتی که امام راحل برای اقامه نماز ایستاده بود آرام به ایشان خبر دادند خرمشهر سقوط کرد و امام گفت آن را پس می گیریم و این قدرت تعلق است.
سردار سلیمانی گفت: تعلق در شخصیت انسان بسیار مهم است و اگر کسی بخواهد به جایگاه متعالی برسد باید تعلق فرا دنیایی داشته باشد، شهید مغنیه هم شخصیتی بود که در بین دیگران زندگی عادی انسانی داشت اما هیچ یک از عوامل دنیوی محور تعلق او نشد، حتی فرزند هم محور تعلق او نبود، از آنجایی که یک وظیفه سنگین تر نسبت به آن وظیفه بود او سعی می‌کرد وظیفه را در مقابل عاطفه قرار دهد.
وی با بیان این که عماد مغنیه در جنگ چریکی متخصص بود، تصریح کرد: قدرتی که مافوق دشمن و حتی فراتر از تخصص او بود داشتن تعلق او به مسائل فرا دنیایی بود، کسی که خبر فوت به او می‌دهند اگر تعلق فرادنیایی داشته باشد اندکی ناراحت می‌شود ولی اگر تعلق دنیایی داشته باشید قطعا وحشت می‌کنید، امری که عماد را برجسته‌تر از همه کرد تفاوت او در آرزو و تعلقش بود زیرا فراتر از مسائل مادی و دنیوی بود.
فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: این مهم ترین ویژگی عماد مغنیه بود که کمتر در این موضوع گفته می شود. همه کسانی که در کارهای ویژه نقش دارند بعضا ممکن است در عمل خود یک تخصص پیدا کنند و حرفه ای شوند.
سلیمانی ادامه داد: انسان اگر در موضوعی حرفه ای شد آن وقت مثل این حرفه ای هایی است که آمریکائی ها در بلک واتر تربیت می کنند و این انسان، انسان ناجی نیست. اگر فن و حرفه در اختیار آن تعلق بالای معنوی قرار نگیرد مخرب و به مانند بولدوزری است که هر بنائی را منهدم می کند.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران افزود: عقل، علم و شجاعت عماد در کنترل ایمانش بود. ایمان او پیوسته یک حریمی را بین عمل و اقدام او ایجاد و مراقبت می کرد.
سردار سلیمانی گفت: آنچه که در فلسطین در محاصره می بینید و به رغم همه نامردمی هایی که از ناحیه حکومت های عربی صورت می گیرد، مجاهدان در صحنه ایستاده اند، به تعلق برمی گردد.
وی افزود: تاثیر تعلق در آرزو و اراده انسان امر مهمی است، اگر کسی می خواهد به جایگاه متعالی برسد باید این موضوع را برای خود و در یک جایگاه عالی قرار دهد. عمادمغنیه شخصیتی بود که ممکن بود در جمعی با شما می نشست، بخورد و بیاشامد و زندگی عادی انسانی داشته باشد اما هیچ یک از عوامل مادی دنیوی محور تعلق او نبود .
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران افزود: برای چنین انسانی فرزند هم محور تعلق نمی شود. شهدا عاطفی ترین انسان ها بودند. اما چون تعلق بالاتری و وظیفه سنگین تری که این تعلق نسبت به این وظیفه بود، وجود داشت، این عاطفه نسبت به این تعلق زمین گیر بود و برعکس هم باشد همین خواهد شد.
سردار سلیمانی ادامه داد: اگر تعلق برعکس شود هر فریادی را از هر مظلومی، انسان نمی شنود و هر صحنه دردناکی را نمی بیند و مشغول چیزهای پست می شود و این اثر تعلق، با مراقبت مهار می شود.
وی یادآور شد: انسانی که تعلقش پایین است اگر خبر مرگ را به او بدهند وحشت می کند، در حالات امام حسین(ع) می شنوید هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شد چهره امام برافروخته تر می شد، بر او اثر نداشت و وحشتی او را نمی گرفت. رمز استقامت در میدان هم که چرا بعضی ها می ایستند و برخی تحمل نمی کنند و فرار می کنند باز هم به فلسفه تعلق برمی گردد.
وی خاطرنشان کرد: امری که عمادمغنیه را در بین دوستان و مجاهدان از همه برجسته تر کرد و او را تبدیل به یک خورشید کرد، تفاوت در آرزو و تعلق عماد مغنیه بود. آرزو و تعلق او ماورای خاکی و مادی بود.
فرمانده سپاه قدس همچنین گفت: بالاترین نزدیکی به دشمن را عماد همیشه حفظ می‌کرد، او هر روز در مناطق مختلف بود و کسی او را نمی‌شناخت، یکی از مهم‌ترین کارهای عماد در جامعه محروم لبنان شکستن خوف در لبنان و سیلی زدن به مرگ بود و جامعه لبنان را از یک حالت کتک خورده از دشمن به یک جایگاهی والا رساند و لبنان را مستقل کرد، این شروع از سوی عماد رخ داد و امروز به حزب الله رسید.
سردار سلیمانی یادآور شد: عماد مسئول نبود، بلکه قائد بود، قائد در جلو حرکت می‌کند و از جلو فرمان را صادر می‌کند ولی سائد از پشت هدایت می‌کند، در همه جنگ‌هایی که او رهبری کرد خودش محور تمام نبردها بود و نظارت لازم را روی عملیات داشت، برای آموزش و تربیت هم شیوه‌های خوبی داشت، در عالم شیعه و سنی کسی را نداریم که در جایی جهاد باشد و کسی پای درس عماد نبوده باشد و با این وجود او به عنوان یک شاگرد از تجربه دیگران بهره می‌برد.
وی با بیان این که شهید مغنیه از تجربیات عراقی‌ها و فلسطینی‌ها در جلسات مختلف با آنها بهره می‌برد، عنوان کرد: در بعد تربیتی و اعتقادی ساعت‌ها با اهل آن و علما نکات برجسته آنها را پیرامون تربیت یادداشت می ‌کرد و سپس در تربیت مجاهدین استفاده می‌کرد، عماد مرد مفاجات بود و تمام درگیری او با رژیم صهیونیستی به رغم همه تدابیر خود در همه نبردها با یک غافلگیری جدید مواجه می‌شد.
فرمانده سپاه قدس ادامه داد: در همه جنگ‌ها که اسرائیل تلاش می‌کرد تمام امکانات برای ورود به جنوب لبنان را قطع کند و از طریق نیروهای دریایی خود این کار را کرد ولی عماد اصل غافلگیری جدیدی را در جنگ 33 روزه برای دشمن ایجاد کرد و نگذاشت اسرائیل بر لبنان غلبه کند و ناوچه اسرائیل را منهدم کرد و به طور کلی نیروی دریایی اسرائیل را از جنگ خارج کرد.
وی بیان کرد: در همه راهبردها از فرصت‌ها می‌توان استفاده ‎کرد، شهید مغنیه از همه‌ امیدها و ناامیدی‌ها فرصت ایجاد می‌کرد، در مواقعی که ناامیدی محض توسط دشمن ایجاد می‌شد عماد فرصت را خلق می‌کرد، زمانی که دشمن به بیروت رسید همه قشرها اعم از شیعه و سنی را نابود کرد و در اوج فروپاشی همه را با آن انفجار عظیم افسران رژیم صهیونیستی لبنان را نجات داد، اسرائیل آمده بود که حاکم در لبنان بگذارد اما عماد با یک فرصت همه نقش دشمن را بر آب داد.
سلیمانی به کودتای آنتوان لحد در ارتش لبنان اشاره و تصریح کرد: شهید مغنیه در این شرایط نگرانی موجود را تبدیل به فرصت کرد و از ضعف اعتقادی نیروهای لحدی و کشتن فرماندهان اصلی نه تنها این نیرو را رو به فروپاشی برد بلکه اسرائیل را مجبور به خروج از جنوب لبنان کرد، او بدون ملاحظات امنیتی چنان دشمن را تعقیب کرد که دشمن عمده تجهیزات خود را جای گذاشت.
فرمانده سپاه قدس ادامه داد: از منظر مغنیه ما برای آنکه بتوانیم دشمن اسلام را در همه عالم اسلامی به زانو در بیاوریم شرط آن این است که همه قابلیت های جهادی دنیا را به کار بگیریم، این فکر در فلسطین و بیرون فلسطین باعث شد که غزه را باز پس بگیرند، امروز دو نقطه یعنی غزه در جنوب و لبنان در شمال فلسطین اساس فروپاشی رژیم صهیونیستی است، او در فروپاشی بعث هم در لبنان و هم در عراق کمک کرد.
وی توضیح داد: همه بدون استثناء حتی دشمن عماد را مدح کردند، این امر را بنده فقط در زمان امام راحل دیدم و چیزی جزء مدح امام راحل حتی از سوی دشمن دیده نمی‌شد، دشمن وقتی وی را تعقیب می‌کرد از او با عبارت بلندی یاید می‌کردند و همه کسانی که برای دستگیری عماد آمدند، او همیشه تا نقطه مرکزی دشمن می‌آمد تا جایی که تمام تجهیزات آنها را نابود کند.
وی گفت: به رغم اشرافی که داشت تا نقطه مرکزی دشمن می‌آمد تا جایی که تمام تجهیزات آن‌ها را نابود کند. وقتی می گفت من رضوان نیستم که عماد مغنیه هستم همه در جاهای که خیلی‌ها با گردان ، نیروهای بسیار و حمایت‌های سنگین می رفتند او تنها وارد می شد، گفت و گو می کرد و خارج می شد. لقبی که به او دادند که دقیق است مثل شمشیر فرود می آمد و مثل یک شبح ناپدید می شد.
سلیمانی عنوان کرد: عماد مانند یک شمشیر در وقت خود فرود می آمد و به سرعت ناپدید می شد. این انسان با این خصوصیت دارای تبعیت عجیبی بود.
وی در ادامه افزود: من در جایگاهی نیستم که تعیین مقام فقهی برای کسی کنم چون سیدحسن نصرالله آیت الله است ، خیلی از نشانه های خدا را در مقابل دشمن دارد و آیت الهی است.
سردار سلیمانی یادآور شد: شهید مغنیه در مقابل این آیت الهی و شخصیت کم نظیر مانند سید حسن نصرالله متواضع بود، ممکن بود در موضوعی که او امر می کرد عماد نظر مخالفی داشت اما خودش را ملتزم به احرای آن می دانست و کسی از مجاهدان و غیر آن‌ها یاد ندارد جمله ای را که این رهبر حکیم حزب الله بیان کند و عماد به آن التزام نداشته باشد.
وی افزود: بعضی وقت ها می دیدم که سید نگران بود او تا صبح با او می نشست و تا لبخند بر لب او جاری نمی کرد و حس رضایت را از او دریافت نمی کرد از خانه خارج نمی شد. معتقد بود آنکه ما را ملتزم کرد و به ما اعتبار داد و به لبنان اعتبار داد سید حسن نصرالله است لذا خود را ملتزم به اوامر او می دانست.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در همه جنگ های گذشته یکی از اقداماتی که نیروی دریایی رژیم صهیونیستی انجام می داد و تنها راه بیروت به جنوب را قطع می کرد، عماد از امیدها و ناامیدی ها فرصت تولید می کرد.
وی افزود: معمولا فرصت بیشتر در جایی است که امیدی وجود دارد و دشمن دچار شکست می شود و در آنجا امیدی هست اما در بدترین شرایط که دشمن غالب بود و ناامیدی محض از سوی دشمن ایجاد می شود، تولید فرصت می کرد.
فرمانده سپاه قدس گفت: عماد با ابتکار عمل طومار رژیم صهیونیستی را در اوج ناامید در هم پیچید و با انهدام پایگاه افسران صهیونیستی، بیروت را نجات داد. اسرائیل آمده بود که حاکم ایجاد کند و آن را ایجاد کرده بود اما او این حکومت و سیطره را با اقدام خود و فرصت استتنایی خحود نقش بر آب کرد.
سردار سلیمانی اظهار داشت: نیروهای لحدی بخشی از ارتش لبنان بودند به رژیم صهیونیستی پیوستند لبنان را به کنترل خود آوردند و امر خیلی خطرناکی بود. خیلی مساله بزرگی بود که قدرت دیگری آن هم قدرت لبنانی به قدرت صهیونیستی اضافه شده بود و عماد این نگرانی را به فرصت تبدیل کرد و با در هم پیچیدن طومار نیروهای لحدی و شکست مزدوران نه تنها این نیرو را به سوی اضمحلال و فروپاشی برد بلکه رژیم را وادار به فرار از جنوب لبنان کرد.
وی افزود: آن روز او بدون اعتنا به ملاحظات امنیتی آنچنان دشمن را تعقیب کرد که دشمن در فرار عمده امکانات خود را جا گذاشت.
فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: عماد مغنیه در فروپاشی حزب بعث فقط در لبنان اکتفا نکرد که در عراق هم به مجاهدان عراقی کمک و همت کرد. همین شخصیت قدرتمند و اسطوره است که دنیا از آن با عبارات بسیار بلندی یاد کرده است.
سردار سلیمانی خاطر نشان کرد: اغلب بیانات دنیا برای وی را دیده‌ام، صدها مقاله، بیان و خطاب حول وی نوشته شده است، هیچ کس نتوانسته او را نکوهش کند که حتی دشمنانشان با بیانشان عماد را مدح کرده اند و این حالت را فقط در امام خمینی(ره) دیده‌ام که در زمان ارتحال ایشان دشمنانش چیزی جز تقدیس و مدح نمی توانستند انجام دهند لذا همه کسانی که عماد را در بیرون نقد کرده‌اند او را باعبارت های بلندی مدح کرده اند.
وی همچنین گفت: چون آنها که تعقیب می‌کردند - شخصیتی که همه سرویس‌های جاسوسی غرب و بعضا عرب و رژیم صهیونیستی مشترکا او را تعقیب می کردند و 25 سال پیوسته همه اقدامات آنها را نقش بر آب کرد - از او شناخت دقیقی داشتند لذا از او با عبارت های بلندی یاد کردند. همه کسانی که به عنوان دستگیری عماد و تقرب به عماد آمدند.
فرمانده نیروی قدس ادامه داد: مظلوم دو بعد دارد یک بعد آن نوع اتفاقی است که پیرامون انسان می افتد و بعد دیگر این که انسان دارای عظمتی باشد ، تلاشی کند و جهادی انجام دهد اما کسانی در نفی آن جهاد و تلاش او اقدام کنند. سید حسن از این باب مظلوم است که نه تنها ناجی شیعه بود و است که مسیحیت هم بقای خود را با تدبیر او می داند.
وی افزود: شهادت عماد مغنیه عالم اسلام را در اندوه فرو برد و عالم دشمن را خوشحال کرد اما این نکته مهم است؛ اسلام دارای قدرت مولد است. اسلام درست است عماد شخصیت غیر قابل تکرار در نوع خودش است اما اسلام در درون خود پیوسته شخصیت های جدیدی را در همین مدرسه ای که او درس خواند و تربیت شد ، تربیت و به عالم اسلامی عرضه می کند.
سلیمانی تصریح کرد: نکته ای که دشمن می داند و اما باید با جدیت بداند، اینکه آن چیزی که قصاص خون عماد است شلیک یک موشک نیست. آن که قصاص خون یک عماد است، کشتن یک نفر نیست.
وی افزود: قصاص خون عماد و همه عمادهایی که در فلسطین و لبنان و در ایران و دیگر نقاطی که با توطئه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند، برچیدن و بنیان کندن این رژیم کودک کش صهیونیستی است.
فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: دشمن می داند این امر حتمی است و می داند در کنار همه شهادت هایی که اتفاق می افتد، روزانه دهها کودک با همین مدرسه و با همین نشانی متولد می شوند و جای پا و خالی آنها را پر می کنند. بنابراین این وعده الهی حتما تحقق پیدا خواهد کرد و ما به این وعده اطمینان داریم
سلیمانی گفت: ما وعده الهی را صادق می دانیم و صدق آن را در عرصه های گوناگون بارها دیده ایم و در قصاص خون این شهدای ارزشمند خواهیم دید.
فرمانده سپاه قدس اظهار کرد: ما هرگز فراموش نمی کنیم، هیچ شبی نمی خوابیم مگر این که به دشمنان فکر کنیم و جلوی چشم ما است. این رژیم ماندنی نخواهد بود. اعمال این رژیم امروز نشان می دهد که این رژیم پایدار نیست، هیچ عوامل و آثار پایداری در این رژیم دیده نمی شود.
فرمانده سپاه قدس از خداوند متعال و سبحان درخواست کرد که تمام مجاهدان عالم اسلام را در این مسیر با تطبیق آرزوها و اراده خودشان با نجات اسلام و مسلمین توفیق دهد.
وی ادامه داد: با بستن کمرهای همت و بالابردن نظرات و دیدگاه ها از خاک به عرش تلاش کنیم، امت اسلامی را که امروز حیات و موفقیت اش به تک تک ما نیازمند است، همت خودمان را برای دفاع از اسلام بالاتر برده و کمر همت ببنیدم و این مسیر ارزشمند را که امروز در نزدیک قله های پیروزی آن قرار دادیم طی کنیم.
به گزارش ایرنا، همایش راز رضوان به مناسبت دهمین سالگرد شهادت عماد مغنیه فرمانده بزرگ حزب الله لبنان امروز با حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، جمعی از شخصیت های فلسطینی و لبنانی و همچینن شخصیت های سیاسی ایران در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.
سیام**9314** 6984 **1336
خبرنگار: امیر خان زاده**انتشار:مهرنوش خانزائی

انتهای پیام /*

نظر شما