شناسهٔ خبر: 24133770 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چهار روز پس از نقد دولت و رژیم‌صهیونیستی

سیاستمدار سرشناس مصری بازداشت شد

پس از بازداشت‌های اخیر در مصر، یکی دیگر از سیاستمداران این کشور چند روز پس از «دشمن» خواندن رژیم صهیونیستی و نقد دولت مصر، به اتهام «تماس با اخوان المسلمین» بازداشت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های مصری، چهارشنبه شب (دیشب) از بازداشت «عبدالمنعم ابوالفتوح عبدالهادی» سیاستمدار سرشناس خبر دادند.

«بوابة الاهرام» نوشت: دادستانی کل، دستور احضار و توقیف عبدالمنعم ابوالفتوح از سران اخوان المسلمین و رئیس حزب «مصر القویة» (مصر قدرتمند) را به اتهام تماس با گروه تروریستی اخوان صادر کرده است.

این منبع خبری به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که «ابوالفتوح رئیس حزب مصر القویة و شمار دیگری از اعضای حزب او به دستور دادستانی [سازمان] اطلاعات کشور بازداشت شدند». 

با برکناری «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور مصر بعد از سقوط دولت «حسنی مبارک»، دولت «عبدالفتاح السیسی»، گروه اخوان المسلمین را ممنوع الفعالیت کرد و آن را گروهی تروریستی نامید.

ابوالفتوح 67 ساله، تا سال 2011 از اعضای مهم گروه «اخوان المسلمین» بود. او در سال 2012 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و هم‌اکنون رئیس حزب «مصر القویة» است. 

حزب «مصر القویه» و «حذیفه ابوالفتوح» فرزند این سیاستمدار، هر کدام در صفحه فیسبوک خود، بازداشت او را تأیید کرده‌اند. پسر ابوالفتوح می‌گوید نیروهای امنیتی به زور وارد منزل آنها شده‌اند و شب گذشته پدرش و شش نفر دیگر از سران حزب (به نام‌های احمد عبدالجواد، احمد سالم، محمد عثمان، عبدالرحمن هریدی، احمد امام و تامر جیلانی) را بازداشت کرده‌اند.


تایید خبر بازداشت در صفحه‌ی حزب

 

ابوالفتوح در محافل سیاسی به جسارت در نقد دولت فعلی مصر مشهور است. او اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره قطر، رژیم صهیونیستی را «دشمن اول» امت اسلامی و عربی دانست و گفت آنانکه تلاش می‌کنند این دشمن را ایران معرفی کنند «دیوانه»‌ و دچار «اختلال ذهنی»اند.

هنوز یک هفته از سخنان ضداسرائیلی ابوالفتوح نگذشته که او بازداشت شده است. او در ادامه مصاحبه با الجزیره، راز تحقق ثبات در خاورمیانه را تفاهم میان سه جبهه ایران، ترکیه و کشورهای عربی دانسته بود. 

علاوه بر این، ابوالفتوح از اقدام دولت مصر در بازداشت‌های اخیر نیز انتقاد کرده بود. او اقدام دستگاه امنیتی مصر در بازداشت «سامی عنان» نظامی مصری و نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را محکوم کرد.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مصر که قرار است ششم تا هشتم فروردین ماه برگزار شود، صرفا «عبدالفتاح السیسی» و «موسی مصطفی موسی» رئیس حزب «الغد» (فردا) نامزد شده‌اند و چند نامزد دیگر مجبور به انصراف شده‌اند. 

تاکنون رقبای جدی السیسی به نوعی کنار زده شده‌اند. «سامی عنان» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش مصر که برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی کرده بود اواخر ژانویه به اتهام تخلف از قوانین نظامی بازداشت و از صحنه رقابت حذف شد.

پیشتر نیز «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر دولت «حُسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر نیز که برای نامزدی اعلام تمایل کرده بود، تحت فشارها انصراف داده بود.

انتهای پیام/ص 

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما