شناسهٔ خبر: 24131068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آمار فروش خودروسازان جهان در سال 2017

برند تویوتا بدون احتساب زیرمجموعه‌ها در فهرست پرفروش‌ترین برندهای خودرویی سال 2017 پیشتاز است. به گزارش پدال، به لطف رشد فروش بیشتر در نیمه دوم سال گذشته، هوندا در پیچ رده چهارم از نیسان سبقت گرفته است. کره‌ای‌ها نیز به علت افت فروش زیاد در چین سقوط آزاد بدی را تجربه کرده‌اند. البته سریع‌ترین رشد در میان برندها به رووی و جیلی چین تعلق دارد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد جهانی به رشد مناسب خود ادامه میدهد و از دو سال پیش تاکنون اوضاع خوبی بر اقتصاد جهان حکمفرما بوده است. طبق تخمینهای فوکوس اکونومی، اقتصاد جهانی در سهماهه سوم سال پیش رشد 3/2 درصدی داشته که با رشد سهماهه دوم برابر است. این رشد مناسب عمدتا به‌‌دلیل بهبود اوضاع اقتصادی برزیل و روسیه بوده و در کشورهای توسعهیافته نیز بهخاطر سیاستهای خود به رشد ادامه دادهاند. بازار خودروی جهان بیش از پیش به تحولات داخلی بازار چین بستگی دارد. این بازار سال 2016 سهمی 30 درصدی از کل فروش جهانی را داشت و رشد کند این بازار عظیم باعث محدود شدن سرعت رشد کلی شده است. همچنین بازار آمریکا نیز همیشه در بالاترین سطح قرار داشته و بازهم با رشد مواجه شده است.

علاوه بر این، بازار خودروهای سبک در جهان سال پیش را با رکورد جدیدی به پایان رسانده و با فروش 94/5 میلیون دستگاه خودرو که نسبت به سال 2016 رشد 2/2درصدی را نشان میدهد هفتمین سال پیدرپی با رشد همراه بوده است.

اما از نظر برند خودرویی، این تویوتای ژاپن است که با رکورد جدیدی یکهتاز جدول بوده است. با فروش 8/7 میلیون دستگاهی که رشد 2/4 درصدی نسبت به سال 2016 را نشان میدهد تویوتا رکورد کل تاریخ را شکسته است. فولکسواگن نیز با فروش 6/8 میلیون دستگاه و البته رشد بیشتر 4/7 درصدی در رتبه دوم قرار داشته است. این برند در آمریکا، چین و برزیل عملکردی مثبت داشته درحالیکه فروش آن در آلمان، بریتانیا، ترکیه و مکزیک با افت مواجه شده است. رتبه سوم به فورد با فروش 6/1 میلیون دستگاه و افت 1/2 درصدی رسیده که افت فروش آن در آمریکا، بریتانیا و چین (افت دورقمی) مشهود است. اما در رتبه چهارم شاهد رقابت شانه به شانه نیسان و هوندا هستیم که هوندا با رشد بیشتری در نیمه دوم سال 2017 از نیسان پیش افتاده است. اختلاف فروش این دو برند در سال پیش تنها 20هزار دستگاه بوده است.

کرهایها برای اولینبار در یک دهه اخیر به دردسر افتاده و هیوندای با فروش 4/4 میلیون دستگاهی افت قابلتوجه 9 درصدی را تجربه کرده است. کیا نیز با فروش 2/8 میلیونی و افت 8/4 درصدی در رتبه هشتم ایستاده است. فروش هر دو برند در چین تقریبا نصف شده است. شورولت با فروش 4/1 میلیون دستگاه و افت ناچیز 0/1 درصدی رتبه هفتم را داشته و رتبه نهم نیز به رنو با فروش
2/6 میلیون دستگاه رسیده است. تکمیلکننده 10 برند پرفروش جهان در سال 2017 مرسدس بنز با فروش 2/5 میلیون دستگاهی (با رشد 10/1 درصدی) است. سریعترین رشد در بین 50 برند اول این فهرست به رووی چین تعلق دارد که با رشد 70 درصدی در رتبه چهل و هفتم قرار داشته و پس از آن نیز جیلی با رشد فروش 56 درصدی در جایگاه 21 قرار دارد.

نظر شما