شناسهٔ خبر: 24130835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

بلند پروازی‌های نظامی ترکیه در عفرین

هنگامی که روسیه در اواخر سال 2016 میلادی به معرکه سوریه وارد گردید و نیروهای نظامی‌اش را به خاک سوریه فرستاد، پیش‌بینی می‌کردیم دخالت نظامی روسیه به مذاکرات سازش میان گروه‌های مخالف با دولت سوریه و نظام این کشور منجر شود. چرا که روسیه بخوبی می‌داند طولانی شدن زمان نبرد در خاک سوریه هرگز به مصلحتش نیست.

صاحب‌خبر -

روسیه تاکنون گزینههای گوناگونی را برای دستیابی به صلح پایدار در کشور سوریه تجربه کرده است، اما تاکنون نتیجه محسوسی نداشته است. به نظر میرسد برخی از بازیگران منطقهای و جهانی خواهان روش صلحآمیزی که روسیه به دنبال آن است، نمیباشند و این راه را آنگونه که روسیه دنبال میکند، نمیپسندند. این کشورها بر خواسته نامعقول خود مبنی بر کنار رفتن بشار اسد، رئیسجمهور سوریه از قدرت اصرار میورزند.

زمانی که ایالات متحده به حمایت و مسلح ساختن گروههای کرد در سوریه اقدام کرد، ترکیه با نگرانی این رویداد را نظاره گر بود و از همان ابتدا به آمریکا هشدار داد مبادا اجازه دهد نیروهای مسلح کرد از غرب فرات عبور کرده و به مرزهای ترکیه نزدیک شوند.

پس از آنکه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد قصد دارد با نیروهای مرزی کردهای سوریه، گروهی متشکل از 30 هزار تن از جنگجویان کرد را در مرزهای ترکیه ایجاد کند که ممکن است دایره نفوذشان از غرب فرات به شرق نیز امتداد یابد، ترکیه با شتابزدگی اقدام به دخالت نظامی در منطقه عفرین واقع در خاک سوریه نمود تا از دستیابی کردهای سوریه که رابطه دوستانهای با حزب عمال کردستان ترکیه برقرار کردهاند، به دریای مدیترانه و احتمال تاسیس دولت مستقل کردی در آن منطقه جلوگیری به عمل آورد. نیروهای مسلحی از ارتش به اصطلاح آزاد سوریه نیز با حمایت ارتش ترکیه در این اقدام نظامی مشارکت جسته اند و از حمایت تانکها و جنگندههای ترکیه نیز برخوردارند.

برای آمریکا، بودن یا نبودن دولت کردستان مستقل در سوریه اهمیت ندارد؛ آمریکا تنها به منافع خود فکر میکند و توجهی به منافع کردهای سوریه ندارد و آمادگی دارد در هر زمانی دست از حمایت و یاری کردهای سوریه برداشته و آنان را از حمایت خود محروم نماید؛ همانگونه که با کردهای عراق نیز چنین رفتاری کرد و آنان را که روی حمایت آمریکا حساب کرده بودند، تنها گذاشت. کردهای عراق که مواضع و سیاستهای ایالات متحده آمریکا در منطقه را درست درک نکردند، دچار خطایی استراتژیک شدند و با دولت مرکزی عراق خود را درگیر کردند.

آمریکا به ترکیه پیشنهاد ایجاد منطقه امن در سی کیلومتری شمال سوریه به جای عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را مطرح کرده است تا بلکه بتواند از درگیری مستقیم احتمالی با ترکیه جلوگیری کرده و همینطور با ترکیه به تفاهم رسیده و از میزان تنشهای خود با ترکیه بکاهد.

این پیشنهاد میتواند مورد پذیرش ترکیه قرار گیرد، اما نظام سوریه را هرگز قانع نمیسازد. نظام سوریه در صدد است همه اراضی خود را از تروریسم پاک کرده و نفوذ خود را به همه مناطق این کشور توسعه دهد.

منبع: روزنامه الرای الیوم

ترجمه: دکتر محمد جواد گودینی

نظر شما