شناسهٔ خبر: 24130604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

انتقاد دادستان از تشکیک در خودکشی سیدامامی

دادستان تهران با اشاره به پرونده جاسوسان زیست‌‌محیطی گفت: در قضیه خودکشی سیدامامی با وجود این‌که پزشکی‌قانونی، قاضی ویژه دادسرای جنایی و خانواده متوفی اعلام کردند این موضوع خودکشی است، برخی همچنان فرافکنی و تشکیک می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش میزان، عباس جعفری دولتآبادی در حاشیه جلسه بررسی آسیبهای اجتماعی که با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: مسئولان و کسانی که در این باب اظهارنظر میکنند توجه داشته باشند که این موضوع یک پرونده قضایی است و دخالت و اظهار نظر در پرونده قضایی اشکال دارد.

وی در ارتباط با آخرین پرونده جاسوسان محیط زیست اظهار کرد: ذکر چند نکته در اینجا مورد تاکید است؛ ابتدا اینکه عدهای گلایه میکنند که مسئول حفظ جان متهمان و زندانیان چه کسی است، این در حالی است که دادستان تهران در تمام زندانها، قاضی مقیم دارد.

دادستان تهران افزود: بر همه زندانها نظارتهای شدیدی صورت میگیرد و به صورت مستمر، مکرر و منظم از زندانها و بازداشتگاهها بازدید میشود و از طرفی معاونان مکلفند هفتهای یک بار به زندانها سر بزنند و نظارتهای لازم را انجام دهند. وی افزود: خودکشی یا فوت متهم در دیگر زندانهای دنیا نیز وجود دارد؛ اما اینکه ما بگوییم دستگاه قضایی در این زمینه نظارت نکرده که این فرد خودکشی کرده، خیر، اینگونه نبوده است.

جعفری دولتآبادی در توضیح این مطلب گفت: وقتی اسناد و تحقیقات به متهم ارائه شد؛ فرصتی برای پاسخ خواسته است که تحقیقات به روز بعد موکول شد و چون این فرد ملاحظه کرده که اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیقکننده قرار گرفته، تصمیم به خودکشی گرفته است و این امر ناشی از عدم نظارت نبوده است.

زمانی اطلاعرسانی میکنیم که به دلایل متقنی برسیم

دادستان تهران بیان کرد: در این مورد هم که میگویند چرا دادستان دیر اطلاعرسانی کرده است، باید گفت در پروندههای مهم امنیتی، سرنخهای زیادی وجود دارد که با بیان مطالب، تحقیقات آسیب میبیند و عدهای هوشیار میشوند و از طرفی ما زمانی اقدام به اطلاعرسانی میکنیم که بهدلایل متقنی برسیم. بنابراین اینگونه نیست که هر کسی دستگیر میشود ما بلافاصله تکلیف به اطلاعرسانی داریم. البته به خانوادهها اطلاع داده میشود، اما اطلاعرسانی عمومی منوط به صحت تحقیقات، اقرارها و اقناع دادستان از انجام تحقیقات است.

دادستان تهران تاکید کرد: در مواردی که از مطلبی اطمینان حاصل پیدا کنیم آن را اعلام خواهیم کرد. بنابراین اقدام به انتشار مطالبی که از آن اطلاع ندارید، نکنید. ما از این حادثه متاسف شدیم، اما تحقیقات این پرونده ادامه دارد و حداقل بیش از شش ماه روی این موضوع بررسیهایی انجام شده است. وقتی اقدام به دستگیری شد که ضرورت داشت انتقال اطلاعات متوقف شود. بنابراین افراد نباید اظهارنظرهایی مغایر با محتویات پرونده، اقرارهای متهم و اسناد موجود در پرونده مطرح کنند. اینکه مطرح میکنند که فلان فرد دستگیر شد و بعدا معلوم میشود که دروغ است، موجب نگرانی مردم میشود. دستگیریها براساس سلسله مراتب و قانون انجام میشود و دادستان بر این موارد نظارت دارد و از همکاران قضایی خود میخواهم نظارتهای خود را بر بازداشتگاهها و کلانتریها افزایش دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پرونده فساد شهرداری به قوه قضاییه ارسال شده است یا خیر گفت: بله هم شکوائیه پلیس و هم گزارشی که اخیرا فرستاده بودند به شعب بازپرسی ارجاع کردیم و درحال بررسی هستیم.

نظر شما