شناسهٔ خبر: 24128890 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترخیص نسیه کالا از گمرک برای بنگاه‌های تولیدی میسر شد

تهران- ایرنا- رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: برای کمک به واحدهای تولیدی دارای مشکل نقدینگی، ترخیص کالا به صورت نسیه و تا مدت 6 ماه ممکن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پیام رسان گمرک جمهوری اسلامی ایران، فرود عسگری در چهل‌و‌دومین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران از اتصال منطقه آزاد اروند به عنوان اولین منطقه آزاد کشور به پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در گام بعدی این سامانه در منطقه آزاد ارس عملیاتی خواهد شد.
عسگری یادآوری کرد گمرک ایران 16 رویه گمرکی دارد و با 22 سازمان در داخل کشور در ارتباط مستقیم است که پارسال استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه در چهار مرحله پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و سیستم‌های امنیت اطلاعات، اجرای سامانه یکپارچه امور گمرکی، اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی و اجرای مدیریت ریسک هوشمند به طور کامل محقق و اجرایی شد.
به گفته وی، از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی، تبادل الکترونیکی با دستکم 27 سازمان دولتی صورت می‌گیرد و امکان پرداخت الکترونیک توسط صاحب کالا بدون مراجعه به بانک میسر است.
با استقرار این سامانه، میانگین ترخیص کالا از گمرک به سه روز کاهش یافته است.

** رشد سه برابری دستگاه های ایکس‌ری گمرکی در پنج سال
رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تا قبل از سال 1392 پنج دستگاه ایکس‌ری وجود داشت که به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گرفت اما اکنون 15 دستگاه ایکس‌ری در گمرک های کشور فعال است و روند تجهیز گمرکات به دستگاه های ایکس ری کامیونی طبق برنامه پیش می رود.
وی از ایجاد دروازه مشترک مرزی و تبادل اطلاعات با سایر کشورهای طرف معامله از جمله روسیه، ارمنستان و افغانستان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی اظهار پیش از ورود کالا در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی، صاحبان کالا، بازرگانان و مالکان شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند پیش از ورود کالا به کشور، محموله‌های خود را در سامانه اظهار کنند.
رییس‌کل گمرک ایران یادآوری کرد امکان اظهار ارز همراه مسافر در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، استقرار سامانه جامع و پنجره واحد تجاری فرامرزی از سال 1392 از سوی گمرک کلید خورد و پارسال به طور کامل عملیاتی شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*9123*1961*
تنظیم: زهره دریغ گفتار* انتشار دهنده:

انتهای پیام /*

نظر شما