شناسهٔ خبر: 24128382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رنجبرزاده جزئیات نشست مقابله با ریزگردها در خوزستان را تشریح کرد

تخصیص ردیف اعتباری برای مقابله با ریزگردها در بودجه/ اتخاذ تصمیم برای رهاسازی 600 میلیون لیتر آب در نهرها

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بحث مقابله با ریزگردها در نشست امروز رئیس‌مجلس با وزاری دولت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا 600 میلیون لیتر آب در نهرها برای ایجاد رطوبت در مناطق استان خوزستان رهاسازی شود.

صاحب‌خبر -

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: موضوع مقابله با معضل ریزگردها در استان خوزستان امروز عصر (چهارشنبه 25 بهمن 96) با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمود حجتی و رضا اردکانیان وزاری کشاورزی و نیرو، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان، مجمع نمایندگان استان خوزستان و دو نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس (بنده و محمدعلی وکیلی) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه درمورد کانون ریزگردها مسائلی مطرح شد که براساس بررسی‌های انجام شده 243 کانون ریزگرد در ارتباط با استان خوزستان وجود دارد که 340 هزار هکتار از مناطق تحت الشعاع و پوشش این ریزگردها هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از 340 هزار هکتار منطقه‌ای که تحت تاثیر ریزگردها هستند 42 هزار هکتار شرایط فوق بحرانی و 100 هزار هکتار آن شرایط بحرانی دارند و در سایر مناطق وضعیت به صورت فعال عنوان شده است که درمورد بخش فوق بحرانی آن برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: منشاء 65 درصد از کانون‌های ریزگردها کشور عراق، 16 درصد سوریه،‌2 درصد اردن و 9 درصد عربستان است و منشاء 8 درصد از کانون‌های گردو خاک در داخل کشور است که این 8 درصد عمدتا در پاییز و زمستان فعال بوده و عامل ریزگردها هستند و در فصول دیگر ریزگردها منشا خارجی دارد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد تا حقابه زیست محیطی سالانه 600میلیون لیتر مکعب برای روان‌سازی در نهرها و مرطوب کردن خاک در مناطق مورد نظر اختصاص یابد و برای انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر و کاشت نهال اختصاص داده خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: با اذن مقام معظم رهبری مبلغ 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده و مشکلی از نظر تامین اعتبار در این بخش وجود ندارد و مقرر شد تا با تمام تلاش سرعت لازم به کار در این باره داده شود.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: در سازمان محیط زیست شورایی به نام شورای عالی ریزگردها تشکیل شده و در این جلسه بنا شد تا از اعضای هیات رئیسه مجلس و نمایندگان استان خوزستان نمایندگانی در جلسات این شورا حضور داشته باشند.

وی ا فزود: بحث ریزگرد یک موضوع ملی است و استان‌های زیادی را درگیر کرده و در این جلسه مقرر شد تا در بودجه هر سال یک ردیف اعتباری برای مقابله با ریزگردها لحاظ شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما