شناسهٔ خبر: 24128319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

آیت‌الله نوری همدانی:

خودسازی مقدمه هدایت و راهنمایی مردم است/ طلاب باید مجهز به علوم روز باشند

یکی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه خودسازی مقدمه هدایت و راهنمایی مردم است، گفت: همانگونه که انبیا وظیفه هدایت مردم را بر عهده داشتند، روحانیون نیز باید ادامه‌‌دهندگان راه انبیا باشند و جامعه را هدایت کنند.

صاحب‌خبر -

خودسازی مقدمه هدایت و راهنمایی مردم است/ طلاب باید مجهز به علوم روز باشندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آیت‌الله حسین نوری همدانی عصر امروز در دیدار با طلاب تهرانی اظهار داشت: طلاب در راه علم الهی گام برمی‌دارند و کسی که در راه علوم دینی گام برمی‌دارد، همواره در حال عبادت است.

وی افزود: طلبه بودن و حرکت در مسیر الهی بسیار مهم است اما اصولی دارد که باید رعایت شود؛ نخستین اصل در راه طلبگی، اخلاص داشتن است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: طلاب باید در همه امور رضایت الهی را مدنظر قرار دهند و حتی دروس را نیز برای رضایت الهی بخوانند چراکه علوم دینی با دیگر علوم تفاوت دارد؛ علوم دینی برای فهمیدن کلام خداوند و معصومین (ع) است و به همین دلیل نیز اخلاص، اصل و شرط اول است.

وی ادامه داد: همت بلند، دومین اصل و شرطی است که طلاب باید رعایت کنند؛ طلاب باید اهداف والا و بلندی داشته باشند و بدون تردید نیز رسیدن به اهداف والا به همت بلند و تلاش زیادی نیاز دارد.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: سومین اصل، اراده و تصمیم جدی است. طلاب باید از سستی دوری کنند و با جدیت و عزم در مسیر رضایت الهی حرکت کنند؛ هر قدر انسان تلاش داشته باشد به همان اندازه به موفقیت می‌رسد، انسان با همت بلند می‌تواند به اوج عظمت می‌رسد بنا بر این همت بلند در رسیدن به اهداف والا بسیار تاثیر گذار است و تنها انسان‌هایی که پشتکار داشته باشند و تلاش کنند می‌توانند در مسیر طلبگی موفق شوند.

وی اظهار کرد: نظم و منظم بودن، اصل دیگری است که باید مورد توجه طلاب باشد، طلاب باید در همه کارهای خود نظم داشته باشند چراکه نظم موجب می‌شود که موفق شوید، برنامه‌ریزی طلاب باید به‌گونه‌ای باشد که حتی پنج دقیقه از زمان نیز تلف نشود.

منبع: فارس

مرجع تقلید شیعه با تأکید بر اینکه همه طلاب باید تقوا داشته باشند عنوان کرد: تقوا مسئله بسیار مهم دیگری است که باید رعایت شود و بدون تردید افرادی که تقوا نداشته باشند شایستگی رسیدن به مقام‌های بلند را ندارند.

وی با بیان اینکه خودسازی مقدمه هدایت و راهنمایی مردم است گفت: طلاب و روحانیون همواره باید به فکر هدایت مردم جامعه باشند و همانگونه که انبیا وظیفه هدایت مردم را بر عهده داشتند، روحانیون نیز باید ادامه‌ دهندگان راه انبیا باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه طلاب باید به ادبیات عرب توجه داشته باشند خاطرنشان کرد: صرف و نحو از دروس بسیار مهم در حوزه‌های علمیه است چراکه اگر طلاب به صرف و نحو تسلط نداشته باشند، نمی‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند؛ در حوزه‌های علمیه، قلم و بیان بسیار مهم است و لازمه هر دو، تسلط بر ادبیات عرب است

وی با تأکید بر توجه به نماز شب گفت: طلاب باید همواره به نماز شب توجه داشته باشند و همواره سحرخیز باشند، نماز شب اثرات و برکات بسیار زیادی برای طلاب دارد؛ آثار و برکات نماز شب به‌گونه‌ای است که برخی علما به طلابی که نماز شب نمی‌خواندند، تدریس نمی‌کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: غرب‌ بارها علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه کرده است و همواره تلاش می‌‌کند که به انقلاب اسلامی ضربه بزند؛ غرب تلاش می‌کند تا چراغ اسلام را خاموش کند اما طلاب باید مجهز به علوم روز و تقوا باشند تا بتوانند با دشمنان مقابله کنند و اجازه ندهند دشمنان به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی (ره) و شجاعت و همراهی مردم به پیروزی رسید و اکنون نیز وظیفه طلاب جوان است که حافظان انقلاب باشند؛ امام خمینی (ره) همواره ساده‌زیست بودند و این ساده‌زیستی موجب شد که مردم همراه ایشان باشند بنا بر این در حال حاضر نیز طلاب باید ساده‌زیست باشند و همراه مردم زندگی کنند.

نظر شما