شناسهٔ خبر: 24128128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| وظیفه ما خفه کردن اندیشه مسموم داعش در نطفه است

R41346/P1377/S6,51/CT11

رئیس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری گفت: باید مراقب تفکرات تکفیری بود و آن را علاج کرد وگرنه در آینده نه چندان دور همین تفکرات می‌تواند از مناطق دیگر و حتی داخل ایران سر بلند کند بنابراین وظیفه ماست اندیشه مسموم تکفیر را در نطفه خفه کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی عصر امروز در نشست علمی نقد و تحلیل بنیان فکری داعش درباره ماهیت بروز و ظهور تفکر تکفیری اظهار داشت: متأسفانه به ماهیت تفکر داعش پرداخته نشده و زمانی که صحبت از داعش می‌شود مواردی همچون جهاد نکاح و بریدن سر و ذبح کردن و خشونت به زبان می‌آید و می‌گوییم آن‌ها هیچ عقیده‌ای ندارند.

 وی افزود: به دلیل اینکه با تفکر داعش آشنا نیستیم آن را پوچ و بیهوده می‌بینیم اما وقتی به جذبیت سراسری جهان به این تفکر نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد اندیشه آن‌ها چیست.

مولف کتاب وارونگی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا خالی از تفکر تکفیر نیست، گفت: در قاره آفریقا در الجزایر تا سال 2000 گروهی به نام انصار السنه یک هزار کشته داده است، در تونس گروه انصار الشریعه، در نیجریه گروه بوکو حرام، در سومالی گروه شباب المومن، در مصر گروه انصار بیت المقدس و حزب‌های سلفی مختلف وجود دارند.

وی ادامه داد: در منطقه خودمان کلکسیونی از تفکرات داریم، در پاکستان 6 گروه متعدد وجود دارند که از 2006 تا امروز بیش از 40 هزار نفر کشته شده‌اند، در عراق از سال 2003 تا امروز یک میلیون کشته داده است در سال 2008 فقط در ماه رمضان 7 هزار کشته داد.

علیزاده موسوی بیان کرد: در کشور لبنان جریان فتح الاسلام‌ و در آسیای مرکزی جریان حزب التحریر فعال هستند، در کشورهای اطراف ما این تفکرات وجود دارد اما با فکر آن‌ها مقابله نمی‌کنیم و تنها با ظاهرشان مقابله می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ادبیات ما در این زمینه فقط توصیفی است، تصریح کرد: اگر قرار بود تاریخی برای این تفکر بنویسیم لحظه به لحظه آن را به نحوی که خودشان قادر به ثبت آن نیستند، نوشته بودیم و از بیان نقاط انحراف غافل می‌شدیم.

رئیس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری با اشاره به فعالیت‌های تفکرات تکفیری برای اثبات امور خشونت‌بار خود گفت: خانمی برای قانع کردن مخاطبان برای انجام سر بریدن و خاک ریختن روی جسد 50 بیت شعر سروده و مردم این تصاویر و اشعار را می‌بینند و ما تنها صحنه‌های خشنی را نشان می‌دهیم که تبلیغ خودشان است درحالیکه باید وارد عقاید و نقد آنها شد‌.

وی ادامه داد: آن‌ها معتقدند جهان امروز در جاهلیت است و برای اثبات ادعای خود به قرآن رجوع می‌کنند و حاکمیت جاهلیه که همان حکومت غیراسلامی است، ناسیونالیسم افراطی و بی حجابی را نماد جاهلیت می‌دانند.

علیزاده موسوی با بیان اینکه تفکر داعش امروز به زیر خاکستر رفته گفت: داعش تا زمانی که مجسم بود با آن مبارزه کردیم‌ اما امروز که زیر خاک رفته شاخه‌ای از تفکرش در افغانستان در مناطق مختلف وجود دارد که به مراتب از فیزیک داعش بدتر است. داعش زمانی که ادعای مهدویت کرد یک ‌منطقه را گرفت اما در افغانستان گروهی که ادعای مهدویت دارند می‌خواهند خلافت خراسان را بگیرند.

مولف کتاب وارونگی افزود: شکاف مذهبی در منطقه ما درحال انتقال است، فتنه‌های اخیر که پیش آمد همه نگران امنیت داخلی بودند اما اگر گسل‌های قومی و مذهبی در کشور ما سرباز کند نمی‌توان جلوی آن را گرفت چراکه تنوع مذهبی بالایی در کشور وجود دارد و باید کاری کنیم تأثیرپذیری در موج سوم اسلام هراسی با شعار اسلام علیه اسلام در میان آن‌ها کم شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند افسران ‌جنگ ‌نرم هستیم که جایگزین نیروی قدس در حوزه جنگ نرم باشند، هنگامی که مقابل اسرائیل می‌جنگیم موضع ما جنگ بدر و احد است اما درمقابل داعش جنگ نهروان و جمل و صفین است یعنی نیرو‌ها با شک ورود پیدا می‌کنند چون صدای قرآن و نماز و الله اکبر می‌شوند.

علیزاده موسوی افزود: آیا می‌توان دوباره سوریه را سرپا کرد؟ در سوریه دیگر جایی سالم باقی نمانده، در عراق جاده‌ای سالم نمانده، سودان دو قسمت شده و در لیبی آثار تاریخی اسلامی بسیاری را از بین بردند. آن‌ها اگر در موج‌های قبلی موفق نبودند در موج سوم بسیار پیشی گرفتند.

وی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای داعش گفت: در فضای مجازی داعش فیلم‌هایی که منتشر شده نشان می‌داد افراد مختلف با شرایط عالی به آن‌ها می‌پیوستند و نشان می‌داد که داعش در فکر آنها تاثیر گذاشته است.

رئیس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری ادامه داد: من صوت‌های افرادی که به خود انتحاری بستند را گوش دادم، به راستی آن‌ها با تمام وجود و اعتقاد می‌رفتند و امثال سردار سلیمانی حق دارند بگویند ما در مقام عمل آمدیم تا داعش از بین برود، شما در حوزه فکری چه کردید؟

وی درباره تألیفات مختلف تفکر تکفیری برای ترویج اندیشه خود بیان کرد: آن‌ها کتب بسیاری درباره کارهای خود نوشته‌ و نظریه پردازی و جذابیت ایجاد کرده‌اند و مقابله با آن‌ها کار ماست.

داعش دشمن خود را شیعه معرفی می‌کند

وی ورود در این حوزه را امری ضروری دانست و بیان کرد: خاکریزی که وجود داشت سوریه بود که دشمن تمام ‌تمرکزش را برای آن گذاشته بود تا مثلث مقاومت با اضلاع حزب الله، ایران و سوریه را تخریب کرده و از بین ببرد.

رئیس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری افزود: در ایران 8 سال جنگ را آغاز کردند تا رهبر این مثلث را زمین بزنند اما نشد، سال 2007 به حزب الله حمله کردند اما ایدئولوژی اسلام شیعی سبب پیروزی حزب الله شد و بعد در دنیا مورد بررسی قرار گرفت درنهایت آن‌ها دیدند امام حسین(ع) می‌تواند معیاری برای هر حرکت آزادی‌خواهانه باشد و در عصر حاضر نیز تفکر امام(ره) نیز مبین این‌امر است برای همین انقلاب اسلامی را نقطه عظیمت بیداری اسلامی می‌دانند.

وی تصریح کرد: در موج اول اسلام هراسی با کتاب آیات شیطانی سعی در به چالش کشیدن قرآن داشتند، در موج دوم با فیلم معصومیت مسلمانان زندگی خصوصی پیامبر (ص) را به چالش کشیدند که درنهایت با ساخت این فیلم کاری کردند رشد اسلام در غرب بیشتر از مسیحیت شود‌ و جذب به اسلام شدت یابد.

علیزاده موسوی با بیان اینکه دشمن با این تجربیات ایران و لبنان به سراغ ضلع سوم مثلث رفت، گفت: آن‌ها تمام جریان‌های تکفیری را در سوریه جمع کرده و جنگ بین مسلمانان را راه انداختند که به اهداف خود برسند و هم حکومت سوریه از بین ببرند و هم اسلام ستیزی راه اندازند.

وی افزود: آن‌ها مانند ویروس در منطقه پخش شدند و مدافعان حرم با آن‌ها جنگیدند. دشمنان تمام تلاششان این بود که این سم را به کل منطقه منتقل کنند اما نیروها در سوریه با تمام وجود ایستادگی کردند.

مولف کتاب وارونگی بیان کرد: اگر کسی به دنبال معجزه برای حقانیت شیعه و انقلاب می‌گردد فقط کافی است وارد ایران شود، پاکستان و افغانستان در مرزهای ما ملتهب است اما ایران امنیت دارد، اکنون 3 شبکه فارسی زبان نور و وصال و کلمه اسلام ستیزی می‌کنند و شبکه‌هایی داریم که به زبان شیعی اسلام و شیعه ستیزی دارند.

وظیفه ماست اندیشه مسموم‌ تکفیر را در نطفه خفه کنیم

وی خاطرنشان کرد: باید مراقب بود و این تفکر را علاج کرد وگرنه در آینده نه چندان دور همین تفکرات می‌تواند از مناطق دیگر و حتی داخل ایران سر بلند کند بنابراین وظیفه ماست اندیشه مسموم تکفیر را در نطفه خفه کنیم.

علیزاده موسوی با اشاره به محتوای فکری داعش گفت: عقاید جریان‌های تکفیری به 2 بخش کلان سنتی و نوین تقسیم می‌شود که سنتی از وهابیت گرفته شده و با محوریت توحید و شرک رشد می‌کند. آن‌ها با انحراف از ایمان و کفر به کشتار و از بین بردن مسلمانان و با برداشت نادرست از بدعت تمام مراسم‌ دینی و مذهبی را به چالش می‌کشند.

وی افزود: عقاید سنتی آن‌ها در 4 محور بررسی می‌شود که با تسلط بر آن می‌توان شبهات را پاسخ داد که محور توحید و شرک، ایمان و کفر و بدعت و حیات برزخی مهم‌ترین‌ آن‌هاست و تمام شبهات ریشه در این محورها دارد.

توحید و شرک مهم‌ترین محل نزاع وهابیت در توحید عبادی است

رئیس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری با بیان اینکه تمام مذاهب کلامی اسلامی در این 4 محور یکسان هستند، اظهار داشت: در مقابل تمام این‌ها وهابیت قرار دارد و اگر ما 350 آیه حفظ کنیم می‌توانیم پاسخگوی شبهات باشیم. توحید و شرک مهم‌ترین محل نزاع ما با وهابیت در توحید عبادی است برای همین باید در این حوزه کاملاً مسلط شویم.

وی ادامه داد: اگر ایمان و کفر را کامل شناختیم نخستین سد را در مقابل تکفیریان خواهیم زد و هر شیعه‌ای باید این موارد را بدانند.

علیزاده موسوی با تاکید بر اینکه امروزه کیان شیعه بسیار تحت فشار است، گفت: در هند هندوها درباره امام حسین(ع) کتاب نوشته‌اند و این نشان از سنگین بودن مسئولیت ما دارد چراکه عقلانیت شیعه درحال تکان دادن دنیاست و ما کم کاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه اردوی اصلی وهابیت در عربستان سعودی به چالش کشیده شده است، افزود: امروزه معجزات بسیاری درحال رخ دادن است و وهابیت دچار خلاء فکری شده و ما باید فکر خود را به آن‌ها انتقال دهیم و این امری است که بزرگان خودشان به آن اذعان دارند برای همین باید به عقاید خودمان مسلح شویم و آن را بشناسیم.

مولف کتاب وارونگی با اشاره به بروز و ظهور عقاید نوین در تفکر تکفیری گفت: آن‌ها جاهلیت را با 3 ویژگی در قرآن اثبات می‌کنند، تکفیری‌های توحید عبادی با تکفیری‌های توحید حاکمیت کنار هم در مقابل ما قرار گرفتند، جامعه را جاهلی دانسته و می‌گویند باید از آن به جامعه اسلامی هجرت کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: آن‌ها جهاد برای از بین بردن جاهلیت را قدم بعدی می‌دانند سپس سراغ نکاحیه و انحاک می‌روند و به دنبال آن تمکین و امت سازی کرده و درنهایت خلافت و مهدویت را بیان می‌کنند.

به گزارش تسنیم، در انتهای برنامه سردار حاج قاسم‌سلیمانی به عنوان فرمانده‌ای که به وعده صادق خود وفا کرد و بنیان داعش را درهم‌شکست به صورت نمادین تقدیر و خانواده شهیدان مدافع حرم موسی جمشیدیان، کمیل قربانی، احمد قنبری، روح الله مهرابی، حسین آقادادی نیز تجلیل شدند.

انتهای پیام/ش

نظر شما