شناسهٔ خبر: 24126476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جزئیات ورود ۳ فروند ایرباس جدید از مجارستان به ایران

شب گذشته سه فروند ایرباس ۳۱۹ متعلق به شرکت تهران‌ایر با نام تجاری «صافات» وارد فرودگاه مشهد شد و قرار است، تهران‌ایر با پنج ایرباس، از بهار ۹۷ به ناوگان هوایی کشور بپیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، شب گذشته سه فروند هواپیمای ایرباس 319 ‌از مجارستان با شماره پروازهای‌ EY-559 و EY-558 و EY-557 پرواز کرد و پس از ورود به کشور، در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به زمین نشست‌.

یک منبع آگاه ضمن تأیید خبر ورود سه فروند هواپیمای ایرباس 319 به فرودگاه مشهد در شب گذشته، اظهار داشت: این 3 فروند هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت هواپیمایی تهران‌ایر است که در بهار سال آینده رسماً افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز این شرکت هواپیمایی عملیاتی نشده است اما مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرده است. این 3 فروند هواپیمای ایرباس 319 همگی در سال 2002 میلادی ساخته شده‌ است و ناوگان ملکی تهران‌ ایر محسوب می‌شود. البته یک فروند دیگر از همین ایرباس 319 که در مالکیت تهران‌ایر قرار دارد هم‌اکنون در فرودگاه یزد است، که سال ساخت آن 2003 میلادی است.

همچنین یک فروند دیگر از این ایرباس 319، فعلاً در ناوگان قشم‌ایر فعالیت می‌کند که آن هم در سال 2003 میلادی ساخته شده است.

با این حال تلاش شده است از بهار سال آینده با راه‌اندازی رسمی شرکت هواپیمایی تهران‌ایر، این پنج فروند ایرباس 319 رسماً فعالیت خود را در این ایرلاین آغاز کند؛ ‌این پنج فروند هواپیما که در مالکیت ‌صافات‌ (نام تجاری) یا «تهران‌ایر» است، از سال آینده عملیاتی خواهد شد.

این منبع آگاه تأکید کرد: ما اجازه نداریم که این هواپیماها در این مدت تا بهار سال آینده غیرعملیاتی باشد بلکه در شرکت‌های هواپیمای داخلی خدمات می‌دهند که در ناوگان شرکت‌های قشم‌ایر، نفت و غیره فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر روند اخذ مجوز تهران‌ایر و تحقق رقم کفایت سرمایه 350 میلیارد تومانی‌ مصوب سازمان هواپیمایی اظهار داشت: روند عملیاتی شدن این هواپیماها نیازمند هماهنگی‌های بعدی با سازمان هواپیمایی کشوری است که البته با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بخشی از هماهنگی‌ها انجام شده است که نام ایرلاین هم از صافات به تهران‌ایر تغییر کند و تا بهار سال آینده رسما کار آغاز شود.

این در حالی است که شرکت هواپیمایی تهران‌ایر سقف اعتباری که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است را با خرید این پنج فروند هواپیما محقق کرده است حتی رقمی بالاتر از سقف تعیین شده سازمان هواپیمایی (350 میلیارد تومان) محقق شده است و آن 350 میلیارد تومان را کاور می‌کند؛ به هر حال به برکت تلاش‌های دولت تدبیر و امید، قیمت دلار هر روز در حال افزایش‌ است و هرکس هواپیما خرید، وضع مالی‌اش خوب شده است، زیرا آن زمانی که رقم 350 میلیارد تومان از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان کفایت سرمایه اعلام شده بود، با احتساب قیمت روز دلار، رقم ارزی کفایت سرمایه 100 میلیون دلار می‌شد اما امروز به برکت مدیریت آقایان و کاهش ارزش ریال، این رقم کفایت سرمایه به 80 میلیون دلار کاهش یافته است.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز ورود این سه فروند هواپیمای ایرباس 319 به کشور و تعلق آن به تهران‌ایر را تأیید کرد.

نظر شما