شناسهٔ خبر: 24125556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نگاهی به مطالبات مردم از مسئولان سه قوه

قوا برای مبارزه با اژدهای فساد به پا خیزند

هر چند وقت یکبار اخبار مربوط به فساد برخی مسئولان و نهادها رسانه‌ای می شود که می‌تواند طیف وسیعی از مفاسد سیاسی همچون جاسوسی و مدیران دو تابعیتی و یا فساد اقتصادی از جمله حقوق‌های نجومی و اختلاس‌های کلان را دربر بگیرد. موضوع مفاسد نه تنها موجب فاصله بین مردم و نظام است بلکه از سوی دیگر اخبار مفاسد مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی که بر پایه شعارهای عدالت و مبارزه با فساد و تبعیض بنا شده است را بی اعتماد و دلسرد می‌کند و از همه مهمتر اینکه یک فاصله نامرئی بین مردم و مسئولان نظام ایجاد می‌کند که تبعات سنگینی را برای کشور درپی دارد.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- رهبری هفته گذشته در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی در بخشی از سخنان خود به لزوم مبارزه با فساد خصوصا در میان مسئولان نظام اشاره کردند و فرمودند: یکی از راههای تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه با ظلم و فساد است. مبارزه با ظلم و فساد بسیار سخت است و همانگونه که چند سال قبل گفتم، فساد همچون اژدهای هفت‌سر افسانهها است که از بین بردن آن به راحتی امکان پذیر نیست ولی حتما باید انجام شود.

همچنین ایشان تاکید کردند: برخورد با ظلم و فساد در میان کارگزاران حکومتی باید شدیدتر و جدیتر از بقیه موارد باشد و همه مسئولان و مدیران باید به این موضوع توجه کنند. حرف مردم، شکایت از فساد و تبعیض است. مردم بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند اما از فساد و تبعیض شِکوه دارند و آن را تحمل نمی کنند، بنابراین مسئولین هر سه قوه باید به‌طور جدی با فساد مبارزه کنند.

تاکید ایشان بر مبارزه با فساد، اهمیت این مسئله را بار دیگر برای تمامی مدیران ارشد آشکار کرد و نوعی فصل الخطاب و راهنمای مسیر برای اداره امور و سیاستگذاری کلان بود. هر چند وقت یکبار اخبار مربوط به فساد برخی مسئولان و نهادها رسانهای می شود که میتواند طیف وسیعی از مفاسد سیاسی همچون جاسوسی و مدیران دو تابعیتی و یا فساد اقتصادی از جمله حقوقهای نجومی و اختلاسهای کلان را دربر بگیرد. موضوع مفاسد نه تنها موجب فاصله بین مردم و نظام است بلکه از سوی دیگر اخبار مفاسد مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی که بر پایه شعارهای عدالت و مبارزه با فساد و تبعیض بنا شده است را بی اعتماد و دلسرد میکند و از همه مهمتر اینکه یک فاصله نامرئی بین مردم و مسئولان نظام ایجاد میکند که تبعات سنگینی را برای کشور درپی دارد.

سه پایه شوم فقر، فساد و تبعیض

اهمیت مبارزه با فساد به حدی بود که رهبری در سال ۸۰ در فرمان ۸ مادهای، تکالیفی را برای وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات مشخص کردند و در این راه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز به بسیاری از پروندههای کلانی همچون بابک زنجانی که در سالهای اخیر عنوان شده ورود کرده است.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر نیز پیشتر با اشاره به بند نهم اصل سوم قانون اساسی مبنی بر رفع هرگونه تبعیض، گفته بود: مردم به شدت از تبعیض ناراحت هستند، سه پایه شوم فقر، فساد و تبعیض هستند که عمده مشکلات کشور به همینها مربوط می شود، عوامل انحطاط هر جامعه هم همین سه عنصر هستند.

وی راه رسیدن به امنیت پایدار، عزت و اقتدار و معیشت مطلوب را در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض دانست و افزود: همه مسئولان باید با هرگونه فساد مقابله کنند و تنها با همین اصلاح، دشمنان برای همیشه ناامید خواهند شد.

نکته دیگری درخصوص مبارزه با فساد این است که بحث مبارزه با مفاسد باید به دور از نگاههای جناحی و سلایق سیاسی پیگیری شود، زیرا در بحث مبارزه با فساد گاهی اوقات برخی مسئولان و نهادهای وابسته به یک جریان، موارد فساد را به طیفهای دیگر نسبت می دهند و در کشاکش گروهها و افراد لزوم توجه به اصل مبارزه با فساد به حاشیه برده میشود.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش درباره لزوم داشتن سیستم اطلاعاتی قوی برای جلوگیری از فساد گفته بود: وقتی سیستم اطلاعاتی کشور درست باشد، همه چیز شفاف می‌شود و تنها مختص نمایندۀ مجلس نیست؛ اگر سیستم اطلاعاتی کشور براساس ساختار هوشمندی شکل گرفته بود، امکان نداشت که فساد اقتصادی رخ بدهد، چه برسد به آنکه اتفاقی رخ دهد و ما به‌دنبال آن افراد باشیم و سپس نتوانیم آنها را پیدا کنیم.

البته مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه قانونگذاری خود طرح هایی از جمله طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتیها و طرح معرفی و شفاف سازی اموال و حقوق مدیران، که به نوعی موجبات فساد در سطح بدنه مدیران ارشد کشور را فراهم می کند در دستور کار خود قرار داده است.

روی سخنان رهبری با تمام مسئولان قوا بود و  قوه قضاییه نیز گرچه نشان داده است که در برخورد با برخی مفاسد اقتصادی که حتی وابسته به نزدیکان برخی مسئولان دولتی هستند قاطعیت دارد اما تسریع رسیدگی به پروندههای فساد میتواند خواب آشفته بسیاری از این افراد را برهم بزند و این پیام را برای آنها داشته باشد که قوه قضاییه هیچ گونه مماشاتی در برخورد با فساد مسئولان ندارد.  

آب در آسیاب دشمن نریزیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: مردم با حضوری که در ۲۲ بهمن داشتند اعلام کردند که مدافع نظام هستند اما همانگونه که شاهدیم آنها به تبعیض و فساد برخی مسئولان اعتراض دارند. مردم صریحا مطرح می کنند که به حقوقهای ناعادلانه نجومی اعتراض داریم، آنها از اینکه عدهای به نان شب خود محتاج باشند اما برخی دیگر صاحب چندین شغل دولتی با درآمدهای بالا باشند ناراضی هستند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: افکار عمومی از حقوق های نجومی، فساد اقتصادی، نابرابری و تجمل گرایی مدیران گلهمندند. سه قوه باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند و باید در راستای وظایف قانونگذاری، نظارت و اجرا مقوله مبارزه با فساد را در دستور کار خود قرار دهند و از بروز آن خودداری کنند.

نماینده فلاورجان همچنین افزود: دولت باید برای حل مشکلات و مبارزه قاطع با فساد اقدامات عملی انجام دهند تا باعث دلگرمی و اعتماد سازی مردم شود. همچنین مسئولان باید اختلافات سیاسی خود را کنار بگذارند و برای ریشه کنی فساد تلاش کنند. درحالیکه دشمنان جمهوری اسلامی هر روز با تحریمها و تهدیدات خود در پی ضربه زدن به نظام و ناامیدی مردم هستند، مسئولان باید تبعیض و فاصله زیادی که بین بدنه دولت و عموم جامعه وجود دارد را از بین ببرند و با فساد و اختلاسها آب در آسیاب دشمن نریزند.

نظر شما