شناسهٔ خبر: 24124880 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وخامت اوضاع آوارگان روهينگيا در بنگلادش

تشديد خشونت‌هاي ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا موجب شده آنها به بنگلادش فرار کنند.

صاحب‌خبر -

 

ظلم فراگير و بي‌پايان عليه قوم روهينگيا در ميانمار که اکثريت آنها مسلمان هستند، عجيب و ‌بي‌سابقه است. در اين ميان آنچه بايستي مورد توجه و دقت نظر قرار گيرد، ابعاد حقوقي و حقوق بشري نسل‌کشي مسلمانان در ميانمار و سکوت و انفعال برخي مدعيان حقوق بشر در قبال اين نسل کشي است.
خبرگزاري رويترز اخيراً گزارشي را درباره حوادثي منتشر کرده که منجر به قتل 10 مرد روهينگيايي در روستاي "اين دين" در استان راخين شده است. اين مسلمانان توسط سربازان و نيروهاي امنيتي ميانمار اعدام شده و سپس در يک گور دسته‌جمعي دفن شده‌اند، مسئله‌اي که موجب شده نماينده فرانسه در سازمان ملل «کشتار» گزارش شده رويترز در مورد مسلمانان روهينگيا را «جنايت عليه بشريت» بنامد.
به هرحال تشديد خشونت‌هاي ارتش ميانمار عليه روهينگيا موجب شده تعداد زيادي از اين اقليت مسلمان به کشور همسايه بنگلادش بگريزند. به طوري که طبق آمار رسمي 620 هزار نفر آواره در اردوگاه‌هاي موقت در مرز بنگلادش در وضعيت نامناسبي به سر مي‌برند.
در اين باره رسانه‌ها از وضعيت بد و فاجعه‌بار اقليت مسلمان روهينگيا که به دليل خشونت‌هاي دولت ميانمار به بنگلادش پناهنده شده‌اند، خبر مي‌دهند از جمله اينکه گفته شده يک چهارم کودکان آواره زير 5 سال روهينگيا که به بنگلادش فرار کرده‌اند، از سوء تغذيه جدي رنج مي برند و اين مساله زندگي آنها را در معرض خطر قرار داده است. به طوري که يونيسف هشدار داده که حداقل ۳۴۰ هزار کودک مسلمان روهينگيا در وضعيت بسيار ناگواري بدون دسترسي به غذا، آب و مراقبت‌هاي بهداشتي در اردوگاه‌هاي آوارگان به سر مي‌برند. در هر هفته حدود ۱۲ هزار کودک روهينگيا به بنگلادش مي‌رسند و بسياري از آن‌ها به دليل مشاهده خشونت‌ها دچار مشکلات روحي نيز هستند.
در اين ميان بارش باران هم بر وخامت وضعيت آوارگان روهينگيا افزوده است. آغاز بارش باران‌هاي موسمي در بنگلادش علاوه بر مشکلات نقل مکان، وضعيت زيستي آوارگان مسلمان روهينگيايي را وخيم‌تر کرده است. اما با اينکه باران کلبه‌هاي اردوگاه‌ها را تخريب کرده و بسياري را بدون پناهگاه گذاشته، بسياري از آوراگان از ترس نيافتن پناهگاه، حاضر به ترک اين اردوگاه‌ها نيستند. در اين باره کميسر عالي سازمان ملل متحد در امور آوارگان در خصوص فصل بارش باران‌هاي موسمي ابراز نگراني کرده و هشدار داده که يک‌صد هزار آواره در مناطقي ساکنند که احتمال جاري شدن سيل در آنها وجود دارد و اين آوارگان بايد فورا تغيير مکان داده شوند.
در اين ميان با وجود وضعيت وخيم پناهجويان در بنگلادش به خاطر نبود امکانات اوليه زندگي، همچنان موج مهاجرت به اين کشور ادامه دارد. مسلمانان روهينگيا به دليل مواجهه با بدترين خشونت‌ها و کشتار بيرحمانه از سوي نظاميان ميانماري، راه و چاره‌اي به جز فرار پيش‌روي خود نمي‌بينند.

...........................................................................
مصطفي عبدلي

 

 

 

نظر شما