شناسهٔ خبر: 24124464 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دکتر رهایی؛

ساماندهی رشته ها در دانشگاه آزاد / هیچ رشته‌ای را حذف نمی‌کنیم

حذف رشته‌های موازی و مشابه یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار مدیران دانشگاه آزاد اسلامی طی ماه‌های اخیر بوده است.

صاحب‌خبر -

آذر امسال بود که فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری از طرح آمایش سخن گفت؛ طرحی که به گفته او براساس آن اگر رشته‌ای در یک واحد دانشگاهی ارائه شود، در شعاع 30 تا 40 کیلومتری آن واحد، این رشته تدریس نشود. البته مسئولان این دانشگاه تاکید دارند که هیچ رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی حذف نمی‌شود بلکه ساماندهی رشته‌ها بیش از گذشته مدنظر قرار می‌گیرد. براساس طرحی که قرار است در دانشگاه اجرایی شود گرایش‌های مختلف از یک رشته بین واحدها و در مقاطع مختلف تحصیلی تقسیم می‌شود.

در همین راستا علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از بازمهندسی رشته‌ها و آمایش سرزمینی سخن گفت. طرحی که رشته‌‌ها براساس آن ساماندهی شده، اما حذف نمی‌شوند. رهایی گفت: «بحث در مجموعه آمایشی است؛ درواقع در مناطق آمایشی ما چند استان داریم که در هر استان تعدادی واحد دانشگاهی وجود دارد. بعضی رشته‌ها در چند واحد دانشگاهی وجود دارند که ممکن است گرایش‌های مختلف آن به‌صورت همزمان در تمام واحدها ارائه شود.»

به گفته او، بعضی رشته‌ها گرایش‌های مختلفی دارند که بعضا به‌صورت همزمان در همه واحدها این گرایش‌ها ارائه می‌شود؛ در حالی که در ساماندهی رشته‌ها قرار است گرایش‌های مختلف رشته‌ها بین واحدها توزیع شود و هر واحد دانشگاهی بر حسب پتانسیل هیات‌علمی خود گرایشی را ارائه دهد و گرایش‌های مکمل آن رشته نیز در دیگر واحدها ارائه شود.

او ادامه داد: «در طرح جدید ما رشته‌ای را حذف نخواهیم کرد؛ بلکه تنها ساماندهی رشته‌ها را خواهیم داشت آن‌هم به این صورت که براساس ظرفیت و تخصص اعضای هیات‌علمی واحدها، گرایش‌های مختلف یک رشته را بین واحدها و در مقاطع مختلف تحصیلی تقسیم می‌کنیم.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که گفته شده بود از ترم جدید تحصیلی طرح آمایش عالی و حذف رشته‌های موازی صورت می‌گیرد، این موضوع به کجا رسید، این‌گونه پاسخ داد: «ما به‌طور مداوم درگیر این کار هستیم. در کمیته استان‌ها ارزیابی تمام استان‌ها را به لحاظ ساماندهی رشته‌ها و وضعیت اعضای هیات‌علمی آغاز کرده‌ایم تا تعیین‌تکلیف شوند. در حال حاضر تعداد زیادی از استان‌ها بررسی شده‌اند و ان‌شاءا... ظرف یکی دو هفته آینده بررسی وضعیت تمام استان‌ها تمام می‌شود.»

به گفته او، دوشنبه همین هفته طرح آمایش سه استان خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی بررسی شد و شنبه این هفته نیز هشت استان قم، اراک، لرستان، قزوین، همدان، ایلام، کرمانشاه و کردستان طرح‌های و گزارش‌های خود را ارائه کردند.»

رهایی افزود: «پیش از این هم استان‌های آذربایجان و اردبیل و در مرحله دیگر استان سیستان‌وبلوچسان هم بررسی شدند. به‌عبارتی شرایط این استان‌ها و پیشنهادهای آنها را بررسی کردیم و تلاش داریم به‌زودی اطلاعات تمام استان‌ها جمع‌آوری شود تا به‌موقع نتیجه‌گیری کنیم.»

هیچ واحد یا مرکز دانشگاهی تعطیل نمی‌شود

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی دیروز هم در نشست استانی بازمهندسی رشته‌ها، آمایش و نمودار تشکیلات مناطق چهار و پنج دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر از ساماندهی رشته‌ها سخن گفت.

او بار دیگر تاکید کرد در این ساماندهی، روسا و معاونان آموزشی باید در نظر داشته باشند که هیچ رشته‌ای حذف نمی‌شود، بلکه ممکن است ظرفیت برخی رشته‌ها تغییر کند. همچنین هیچ واحد یا مرکز دانشگاهی تعطیل نمی‌شود و صرفا رشته‌های تحصیلی ساماندهی می‌شود.

آن‌طور که او گفته است بعد از ساماندهی رشته‌ها و تعیین‌تکلیف رشته‌محل‌ها، بحث ساماندهی اعضای هیات‌علمی دنبال خواهد شد. همچنین ضوابط مربوط به ایجاد و ادامه فعالیت دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری براساس شاخص‌های معتبر آموزشی تدوین و مبنای کار قرار می‌گیرد.

رهایی از ایجاد رشته‌های جدید در واحدهای دانشگاهی هم استقبال و تاکید کرد: «معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد رشته‌های جدید دارای متقاضی که نیاز روز جامعه نیز هستند، حمایت می‌کند.»

رهایی در نشست استانی بازمهندسی رشته‌ها، آمایش و نمودار تشکیلات منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی بازهم از این موضوع سخن گفت. آن‌طور که او گفته است جابه‌جایی و انتقال برخی رشته‌محل‌ها از یک واحد دانشگاهی به واحد دیگر به‌صورت موقت است و این جابه‌جایی در شرایط مختلف فرق می‌کند.

بخش دیگری از سخنان معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست درخصوص ساماندهی اساتید بود. از آنجا که برای ایجاد هر رشته تحصیلی حضور سه عضو هیات‌علمی تمام‌وقت در دانشگاه ضروری است، او بر ساماندهی اساتید نیمه‌وقت در دانشگاه تاکید کرد.

به اعتقاد او، حضور مفید، موثر و استقرار اعضای هیات‌علمی در واحدهای دانشگاهی امری جدی و ضروری است، بنابراین این امر به‌عنوان یک شاخص مورد توجه قرار می‌گیرد.

رهایی گفت: «تمام فعالیت‌های آموزشی با در نظر گرفتن سیاست ارتقای کیفیت صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های آموزشی و راهکارهای مدیریتی در استان‌ها و واحدهای دانشگاهی نباید آسیبی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وارد کند.»

وضعیت جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری بخش دیگری از سخنان رهایی در این نشست بود. او معتقد است واحدهای دانشگاهی باید توجه ویژه‌ای روی این تولیدات علمی و همچنین نحوه ارائه دروس، سرفصل‌های آموزشی، تعیین استادراهنما و ارائه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها داشته باشند.

منبع: فرهیختگان

نظر شما