شناسهٔ خبر: 24120753 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فیلم| زنان سعودی از چادر معاف شدند

بین الملل > خاورمیانه - شورای علمای عربستان اعلام کرد خانم های سعودی دیگر نیازی نیست چادر (عبایه) به تن کنند، به شرط اینکه ساده پوش باشند. نخستین بار است که شاهد چنین گفتمانی در عربستان سعودی هستیم.

صاحب‌خبر -

 

 


به گزارش صدا و سیما در ادامه تحولات سريع در متن جامعه سعودي، پوشيدن چادر براي زنان در اين کشور غيرالزامي ارزيابي شده است. در عربستان سعودي يک نشانه تازه از آسان گيري در قبال زنان کشور آشکار شده است. شوراي علماي اين کشور اعلام کرد خانم هاي سعودي ديگر نيازي نيست چادر (عبايه) به تن کنند، به شرط اينکه ساده پوش باشند. نخستين بار است که شاهد چنين گفتماني در عربستان سعودي هستيم.

شبکه خبري فرانس 24 در گزارشي اعلام کرد: چادر يک پوشش کامل است که دستان و پاهاي زنان را در بر مي گيرد. اين پوشش در عربستان سعودي تا همين دو سال قبل آنچنان الزامي بوده است که در صورتي که خانمي از آن در انظار عمومي اجتناب مي کرد مي توانست به زندان بيفتد. با اين حال يک شيخ بسيار پرطرفدار که عضو شوراي علماي اين کشور نيز هست، در برنامه راديويي اش اين شرايط را کاملا دگرگون کرده است. وي در راديو اعلام کرد که از نظر ديني هيچ اجباري براي حمل اين پوشش سنتي توسط خانم ها وجود ندارد.


شيخ عبدالله المطلق مي گويد: بيش از نود درصد زنان مسلمان پرهيزگار در جهان اسلام چادر ( عبايه) سر نمي کنند و اصلا اين پوشش را نمي شناسند. ما نيز نبايد خانم ها را به حمل اين پوشش اجبار کنيم.


فرانس 24 افزود: فعلا حکومت عربستان به اين موضع واکنشي نشان نداده است، حکومتي که تحت تاثير محمد بن سلمان وليعهد کشور، تمهيدات آزاسازانه زيادي را به نفع زنان اتخاذ کرده است. اين تمهيدات در چارچوب برنامه وليعهد موسوم به " دورنماي 2030" با هدف مدرن سازي کشور در دوازده سال آينده اتخاذ شده است. بايد بگوييم از چند ماه قبل به اين طرف يک انقلاب کوچک در عربستان در حال اجراست.

وضع بگونه اي است که برخي خانم ها جسارت به خرج مي دهند و کلا حجاب شان را بر مي دارند و مش هاي موهايشان را به نمايش مي گذارند.

زنان از اين پس مي توانند به ورزشگاه ها بروند و در کنسرت هاي موسيقي شرکت کنند. در يک ماه آينده آنها مي توانند به سينما نيز بروند و به زودي البته رانندگي نيز برايشان رسما آزاد خواهد شد. اما هنوز راه زيادي در اين حوزه وجود دارد. زنان هنوز براي دريافت گذرنامه و سفر به خارج از کشور به اجازه همسرشان نياز دارند. زنان سعودي حتي براي بازکردن حساب بانکي بايد اذن از همسر بگيرند.

52310

نظر شما