شناسهٔ خبر: 24119770 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ديدار هئيت آمريکايي با رئيس جمهور آذربايجان

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري «آپا»، هئيتي به رياست خانم «سيوسارنيون » نماينده و فرستاده ويژه امور انرژي دفتر ذخاير انرژي وزارت امورخارجه و هماهنک کننده دفتر منابع انرژي آمريکا با رئيس جمهور  جمهوري آذربايجان ديدار کرد.

 «الهام علي يف» رئيس  جمهوري آذربايجان در اين ديدار ضمن ابراز خوشحالي از حضور اين هئيت در باکو براي شرکت در چهارمين نشست شوراي مشورتي اجراي طرح دالان گازي جنوب، بر اهميت اين حضور تاکيد و از حمايت دولت آمريکا از اجراي اين طرح قدرداني کرد.

رئيس جمهور آذربايجان از تکميل و بهره برداري از طرح مهم دالان گازي جنوب در آينده نزديک ابراز رضايت کرد و گفت: جلسه شوراي مشورتي اين طرح فرصت خوبي براي بحث در مورد اقدامات انجام شده و برنامه هاي آينده خواهد بود .

وي با اعلام اينکه کارهاي اجرايي اين طرح  براساس جدول زمان بندي پيش مي رود گفت اين نتيجه تلاش هاي مشترک دولت ها ، شرکت ها و موسسات مالي فعال دراجراي اين  پروژه است .

رئيس جمهور آذربايجان از ارسال نامه تبريک رئيس جمهور آمريکا به نمايشگاه نفت و گاز – خزر 2017 و همچنين از حمايت دولت جديد آمريکا از اين طرح هم تشکر کرد.

«سيوسارنيون» هم در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به جمهوري آذربايجان گفت رئيس جمهور آمريکا، وزارت امورخارجه و دولت آمريکا  از اجراي اين طرح حمايت کرده و بر اهميت تکميل آن تاکيد مي کنند.

هئيت آمريکايي براي شرکت در چهارمين نشست شوراي مشورتي اجراي طرح دالان گازي جنوب که فردا برگزار خواهد شد به باکو سفر کرده است.

دالان گازي  جنوب يکي از طرح هاي انرژي مهم منطقه بوده و شامل انتقال گاز طبيعي فاز دوم توسعه ميدان " شاه دنيز " جمهوري آذربايجان در درياي خزر از طريق خط لوله زير دريايي به ترمينال سنگه چال در حومه باکو و  از آنجا از طريق خطوط  لوله قفقاز جنوبي ، ترانس آنادولي ( تاناپ ) و ترانس آدريا تيک ( تاپ ) و از خاک جمهوري آذربايجان ، گرجستان و ترکيه به اروپا است.

برنامه ريزي شده است نخستين محموله گاز طبيعي فاز دوم توسعه ميدان " شاه دنيز " در سال 2018 ميلادي از طريق دالان گازي جنوب به ترکيه و در سال 2020 ميلادي نيز به اروپا صادر شود .

نظر شما