شناسهٔ خبر: 24119414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دومین قاضی آمریکایی هم علیه لغو طرح "داکا" رای داد

دومین قاضی آمریکایی با حکمی جلوی دستور اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به منظور پایان دادن به برنامه حمایت از مهاجران جوان غیرقانونی در مقابل استرداد به کشورشان گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تصمیم بعد از آن گرفته شد که در ماه ژانویه یک قاضی فدرال در سانفرانسیسکو آمریکا حکم به رد دستور لغو برنامه حمایت از این مهاجران جوانی که در سنین پایین به صورت غیرقانونی به آمریکا آمده‌اند و از آن تحت عنوان برنامه "داکا" یاد می‌شود، داده بود.

در ماه سپتامبر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که برنامه حمایتی داکا را لغو می‌کند اما اجرای این تصمیمش را به تاخیر انداخت تا به کنگره برای مدت شش ماه که تا ماه مارس است وقت بدهد برای مشکل مربوط به این مهاجران جوان غیرقانونی راه حلی دائمی ارائه دهد.

نزدیک به ۶۹۰ هزار جوان مهاجر آمریکایی تحت پوشش برنامه داکا قرار گرفته‌اند و ۱.۱ میلیون جوان دیگر نیز واجد شرایط چنین برنامه‌ای هستند اما هنوز در آن ثبت نام نکرده‌اند.

به هر ترتیب حکم این دو دادگاه آمریکایی اجازه می‌دهند برنامه داکا به طور موقت همچنان پابرجا باشد و در عین حال مشمولان این برنامه بتوانند درخواست خود را برای تمدید اقامتشان ثبت کنند.

قرار است دادگاه عالی آمریکا طی چند روز آینده این مساله را مورد بررسی قرار دهد. هرچند که بعید است تصمیم این دادگاه دست کم تا اواخر بهار آینده صادر شود.

قاضی نیکولاس گارائوفیس، در نیویورک استدلال کرد که تصمیم ترامپ برای پایان دادن به این برنامه متعلق به دوران باراک اوباما بر پایه "فرضیه غلط" که چنین طرحی غیرقانونی بوده، گرفته شده است.

همچنین اریک اشنایدرمن، دادستان ایالت نیویورک آمریکا که رهبری یک ائتلاف متشکل از ۱۷ دادستان کل را برعهده دارد تصمیم گارائوفیس را به عنوان یک "پیروزی" تحسین کرد.

این ائتلاف تحت رهبری اشنایدرمن اقدام به ثبت شکایتی به منظور دفاع از تداوم اجرای برنامه داکا پرداخته است.

او گفت: حکم روز سه‌شنبه دادگاه غیرمشروع بودن اقدام دولت ترامپ برای لغو برنامه داکا را نشان می‌دهد چراکه این برنامه یک برنامه با اهمیت است که مزایایی را برای ایالت‌های آمریکا به همراه دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما