شناسهٔ خبر: 24118664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقال خون قزوین بالاترین رشد اهدای خون در کشور را کسب کرد

قزوین-ایرنا-مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: انتقال خون استان در 10ماهه سال جاری بالاترین رشد اهدای خون را در بین استان های کشور کسب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدحسین برادران روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در 10ماهه سال جاری 45 هزار و 700 مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.5درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: در خون گیری نیز 32 هزار و 700نفر از مراجعان موفق به اهدای خون شدند که در این شاخص هم افزایشی 14درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.
برادران با اشاره به لزوم مشارکت بیشتر بانوان برای اهدای خون، ادامه داد: 2 هزار و 260 تن از اهداکنندگان خون استان در این مدت را زنان تشکیل داده اند که تنها هفت درصد کل اهداکنندگان را شامل می شوند.
وی همچنین گفت: میزان اهدای خون در بین زنان کافی نیست و انتظار داریم این قشر حضور فعال تری در این زمینه داشته باشند.
برادران خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون به دنبال کاهش اهداکنندگان بار اول و افزایش اهداکنندگان مستمر خون است تا از این طریق به ضریب اطمینان حداکثری از سلامت خون دست یابد چرا که خون اهداکننده مستمر سالم ترین نوع خون اهدایی است.
مدیرکل انتقال خون قزوین اضافه کرد: ترویج فرهنگ اهدای خون به ارتقای سلامت روان و کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند و تجربه ثابت کرده افراد اهداکننده خون تفکر، روحیه و اخلاق سالم تری در سطح جامعه دارند.
برادراندر بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در بخش تامین خون مورد نیاز بیماران بستری در مراکز درمانی 100درصد این نیازها تامین شد.
وی افزود: در سال جاری با آموزش های انجام شده و سمینارهای طب انتقال خون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای دست اندرکاران این حوزه شاهد کاهش پنج درصدی مصرف خون در بیمارستان ها بودیم که این به معنای دقیق تر و بهینه شدن مصرف خون است.

**بازدید هیاتی از بازرسان شرکت پالایشگر آلمانی از انتقال خون قزوین
برادران در ادامه از بازدید بازرسان وزارت بهداشت آلمان و یکی از موسسات پالایشگر خون این کشور از اداره کل انتقال خون قزوین در روزهای 23 و 24 بهمن ماه خبر داد و افزود: در این بازدید تمام مراحل از اهداکننده خون تا تولید فراورده های خونی اعم از جذب اهداکننده و ثبت نام، معاینات پزشکی، نگه داری و ارسال خون کنترل کیفی شد و مورد بازرسی قرار گرفت.
برادران در ادامه ارسال سالانه بیش از 20 هزار واحد پلاسما به شرکت های پالایشگر جهت تهیه دارو را یکی از موارد عملکرد این اداره کل اعلام کرد و ادامه داد: تهیه داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی منجر به صرفه جویی ارزی، بی نیازی از واردات داروهای با منشاء پلاسمای خارجی و جلوگیری از انتقال بیماری های منتقله از راه خون شایع در سایر کشورها می شود.

**ثبت نام 300 نفر در سامانه پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز ثبت نام
مدیرکل انتقال خون استان قزوین همچنین از ثبت نام 300 متقاضی در قزوین در سامانه پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز(سپاس) طی سال جاری خبر داد و گفت: 70 درصد افرادی که دچار سرطان سلول های خونی می شوند در خویشاوندان خود آنتی ژن های سازگار بافتی را نمی یابند و هدف از راه اندازی سامانه پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز هم پذیرش اهدا کنندگان سلول‌ های بنیادی خون ساز و کمک به بیماران برای یافتن اهدا کننده مناسب از میان افراد غیرخویشاوند است.
وی همچنین گفت: بر این اساس آنتی ژن های سازگار بافتی افراد متقاضی در بانک اطلاعاتی ذخیره شده و بیماران مبتلا به سرطان نیازمند به این سلول ها از آن بهره مند می شوند.

**افتتاح مرکز جامع اهدای خون از برنامه های آینده انتقال خون قزوین
مدیرکل انتقال خون قزوین همچنین گفت: بازسازی کامل فضای فیزیکی اداره کل انتقال خون قزوین، افزایش تخت های خونگیری از 10 به 20تخت به منظور افتتاح مرکز جامع اهدای خون به عنوان چهارمین مرکز جامع در کشور از برنامه های آینده این اداره کل است که موجب می شود تا این اداره کل در کنار اهدای خون کامل، امکان اهدای پلاکت و پلاسما به شیوه آفرزیس را نیز داشته باشد.
برادران گفت: هم اکنون مرکز تاکستان فقط در نوبت صبح فعال است که تلاش داریم نوبت عصر آنرا نیز فعال کنیم.
وی افزود: ارتقای فضاهای کاری واحدهای فراورده، پخش خون، آزمایشگاه ها و انبارها و همچنین خرید 2دستگاه خودرو جهت بهبود ناوگان حمل و نقل از دیگر برنامه های این اداره کل است.
در پایان این نشست از چند تن از اهداکنندگان مستمر خون به نام های حسین دمیرچی لو، امید اولادی، علی محمد فیض شمس و مهدی حسن پور و همچنین چند تن از خبرنگاران استان قزوین قدردانی شد.
انتقال خون استان قزوین درسال 62 در ساختمانی امانی از جانب دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بیمارستان بوعلی سینا آغاز به کار کرد و از سال 79 با واگذاری زمین از سوی متولیان مرحوم حاج عباس رضوی ساختمان مستقل آن به عنوان یک طرح ملی افتتاح شد.
این اداره کل علاوه بر یک مرکز خون گیری در قزوین از سال 78 صاحب یک مرکز خون گیری دیگر در تاکستان شد.
7388**3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما