شناسهٔ خبر: 24117995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ فساد نتانیاهو چیست؛ احتمال تعویق حکم تا پایان نخست‌وزیری

R36346/P36447/S8,90/CT4

درخواست رسمی پلیس سرزمین‌های اشغالی برای محاکمه نتانیاهو در شرایطی صادر شده که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد قرار است این محاکمه تا پایان نخست‌وزیری نتانیاهو به تعویق بیفتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بعد از صدور توصیه رسمی پلیس سرزمین‌های اشغالی برای تحویل دادن وی به دادگاه به اتهام دریافت رشوه و خیانت در امانت در دو پرونده معروف با شماره‌های 1000 و 2000 همچنان به کار خود در پست نخست وزیری ادامه خواهد داد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به پیشنهاد مطرح شده از سوی پلیس سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داده و گفت: من به کار خود برای منافع دولت ادامه می‌دهم و این کار برای دریافت پاکت های سیگار از یک دوست نیست. وی گفت که از زمان انتخاب به این پست، خود و خانواده‌اش همواره هدف قرار داشته‌اند، اما این بار نیز موضوع بدون هیچ اتفاقی به پایان خواهد رسید.

بنیامین نتانیاهو توصیه‌های مطرح شده از سوی پلیس را بی‌ارزش خواند و گفت که بیش از نیمی از چنین توصیه‌هایی از سوی دستگاه‌های قضایی مورد توجه و بررسی قرار نمی گیرد.

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که در پرونده موسوم به 1000 تحقیقات به پایان رسیده و دلایل کافی برای اتهامات بنیامین نتانیاهو در خصوص دریافت رشوه و کلاهبرداری و خیانت در امانت وجود دارد. این اتهامات در خصوص مبلغی به میزان یک میلیون شیکل مطرح شده است.

شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پلیس به وکلای نتانیاهو ابلاغ کرده که او را به دادگاه فرا خواهد خواند. همچنین قرار است «یمی موزس» ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت و «آرمون ملشن» بازرگان صهیونیست نیز به علت دریافت شده به دادگاه فرا خوانده شود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در این رابطه نوشت نتانیاهو سفر خود برای بازدید از اراضی شمال سرزمین‌های اشغالی را به علت نزدیک بودن صدور قرار اتهامی خود به تعویق انداخت. سایت اینترنتی واللا نزدیک به محافل صهیونیستی نیز تاکید کرد که نتانیاهو طی دو روز گذشته و قبل از انتشار توصیه پلیس رژیم صهیونیستی مذاکرات محرمانه‌ای را با مسئولان ارشد و نزدیکان خود داشته است.

به نظر می رسد «یوسی فوکس» وکیل بنیامین نتانیاهو در ژانویه گذشته درخواستی برای جلوگیری از صدور توصیه‌های پلیس در این رابطه مطرح کرده بود، اما این درخواست با واکنش مثبتی مواجه نشد. دوره کنونی نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی قرار است در سال 2019 به پایان برسد.

 

ماجرای پرونده 1000 و 2000 چیست؟

پرونده 1000 مربوط به هدایای است که نتانیاهو و خانواده‌اش از بازرگانان خارجی به صورت غیرقانونی دریافت کرده‌اند. این هدایا به ویژه از سوی آرنون میلچن میلیاردر آمریکایی دریافت شده و شامل قوطی‌های سیگار فاخر برای نتانیاهو بوده است. ساره همسر وی نیز از بهترین انواع مشروبات الکلی و جواهرات را دریافت کرده است. این هدایا طی سالیان طولانی ادامه داشته و ارزش آنها به صدها هزار شیکل می‌رسد.

پرونده 2000 نیز مربوط به اتهامات مطرح شده در خصوص تبادل رشوه بین نتانیاهو و ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت است که در مجموعه‌ای از دیدارهای ثبت شده بین دو نفر رد و بدل شده است. این رشوه مربوط به پوشش نتانیاهو در این روزنامه بوده و توافقی در این خصوص به دست آمده و قرار شده چهره ای مثبت و خوب از نتانیاهو ارائه شود و در مقابل نتانیاهو نیز از این روزنامه در برابر روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم حمایت کرده یا برای جلوگیری از صدور هفته نامه این روزنامه وارد عمل شود. از زمان ورود روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم فروش یدیعوت آحارونوت که پرتیراژترین روزنامه سرزمین‌های اشغالی بود، به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

 

احتمال حبس چند سال برای بنیامین نتانیاهو

کارشناسان مسائل داخلی رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهند اتهامات نتانیاهو اگر در دادگاه اثبات شود، ممکن است باعث به زندان افتادن وی شده و قطعاً در مخدوش کردن بیش از پیش چهره  وی در خارج از سرزمین‌های اشغالی تاثیر گذار خواهد بود. رفیف دروکر تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید که پرونده‌های مربوط به نتانیاهو بعد از صدور توصیه‌های پلیس سرزمین‌های اشغالی می‌‌تواند در صورت درست بودن باعث زندانی شدن طولانی مدت نتانیاهو گردد.

دانا فایس تحلیلگر سیاسی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز می‌گوید که این اتهامات در شرایطی مطرح می‌شود که نتانیاهو قرار است پنج‌شنبه آینده در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشته باشند و با شخصیت‌های مهم دنیا در آنجا ملاقات کند.

احتمال تعویق اتهامات نتانیاهو تا پایان نخست‌وزیری

باروخ قرا خبرنگار قضایی شبکه 10 رژیم صهیونیستی می‌گوید که روند حقوقی پرونده‌های نتانیاهو بعد از صدور توصیه‌های پلیس در خصوص وی در چندین مرحله است تا به دست مشاوره حقوقی کابینه برسد. مدت زمان مشخص شده برای رایزنی‌ها دست کم 3 ماه است.

قرا می‌افزاید که تا آن زمان همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد. ارزیابی‌ها این است که در موضوع پرونده شماره 1000 ، بند رشوه به کمترین حد خود برسد، اما در عین حال هم این اتهام خطرناک است. در خصوص پرونده شماره 2000 نیز ممکن است قرار اتهامی در خصوص دریافت رشوه صادر شود. البته احتمال زیادی وجود دارد که این پرونده به صورت نهایی مسدود شود.

وی ادامه داد که در صورتی که مشاوره قضایی لایحه اتهامات را ارائه کند، نتانیاهو حق استماع دارد. این حقی است که برای ارائه دفاعیات متهم مطرح می‌شود و دست کم این پروسه 5 ماه زمان می‌برد. به این ترتیب تصمیم نهایی دادگاه رژیم صهیونیستی دست کم می‌‌تواند در فوریه سال 2019 گرفته شود. در آن زمان است که باید این تصمیم گرفته شود که نتانیاهو از سمت خود استعفا دهد یا نه.

 

فساد دولتی در سرزمین‌های اشغالی

این نخستین بار نیست که یک مقام رژیم اسرائیل به اتهام فساد مالی مورد بازجویی قرار می‌گیرد؛ پیش از این نیز مقامات بلندمرتبه این رژیم از جمله موشه کاتساف، رئیس سابق رژیم صهیونیستی، و ایهود اولمرت نخست وزیر سابق این رژیم، به اتهام فساد اخلاقی و مالی بازجویی و راهی زندان شده اند. کاتساف از سال 2011 در زندان به سر می‌برد و به اتهام فساد اخلاقی و آزار و اذیت جنسی به هفت سال زندان محکوم شده است. وی اقدامات جنسی خود را بر ضد 10 زن که در دفتر رئیس رژیم صهیونیستی و سالهای قبل در دفتر وزارت دفاع زیر نظر وی بودند، انجام داده بود. کاتساو بعد از گذراندن 5 سال از زندان خود، مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.

ایهود اولمرت: دادگاه رژیم صهیونیستی در سال 2014 اولمرت نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی را به 6 سال زندان و پرداخت غرامت مالی به ارزش یک میلیون شیکل متهم کرد. وی متهم بود که رشوه‌های را در پروژه مسکونی هولی لند در قدس اشغالی دریافت کرده است.

سال گذشته وزارت دادگستری اسرائیل اعلام کرد، مدارکی دال بر دست داشتن 16 تن از اعضای حزب "اسرائیل بیتنو" در اختیار دارد. همچنین در سال جاری پلیس رژیم صهیونیستی "آریه درعی" وزیر امور داخلی این رژیم را به همراه همسرش برای بازجویی به اتهام فساد مالی‌ به مقر خود احضار کرد.

دیگر اتهامات مطرح شده ضد مسئولان سابق رژیم صهیونیستی شامل موارد زیر است:

عیزر وایتزمن: رئیس اسبق رژیم صهیونیستی در پی اتهامات مطرح شده موسوم به قضیه سروسی از سمت خود عزل شد. او متهم شده بود که صدها هزار دلار به صورت غیر قانونی تصرف کرده است. وایتزمن وقتی خود را در این مهلکه دید، از سمتش کناره گیری کرد و تا زمان مرگ به عنوان یک شخص عادی زندگی کرد.

آریل شارون: نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: پلیس اسرائیل تحقیقاتی را در رابطه با دست داشتن وی در پرونده زمین خواری انجام داد. وی همچنین در پرونده موسوم به جزیره یونانی نیز دست داشت. پسر وی عمری شارون نیز در رابطه با کلاهبرداری و مداخله در انتصابات سیاسی و اعمال غیرقانونی در روند تأمین مالی احزاب محاکمه و به هفت ماه زندان محکوم شد.

وزرای رژیم صهیونیستی از هیچ فرصتی برای فساد و جرم دریغ نمی‌کنند. در همین رابطه دادگستری رژیم صهیونیستی در مارس 2005 جونین سیجف وزیر انرژی و زیرساخت‌های سابق این رژیم را به اتهام تلاش برای قاچاق مواد مخدر و جعل گذرنامه محکوم به تحمل 5 سال زندان کرد.

شلومو بنیزری وزیر کار و امور اجتماعی و بهداشت سابق نیز در لیست وزرای فاسد اسرائیل قرار دارد. وی به فساد و کلاهبرداری و دریافت رشته در برابر تسهیل در تعیین کارگران خارجی محکوم شد. در سال 2008 ،دادستانی اتهام رشوه و خیانت به امانت و قانون گریزی را بر ضد وی مطرح کرده و او را به چهار سال زندان محکوم کرد.

در سال 2009 آفراهام هیرشزون وزیر امور مالی سابق رژیم صهیونیستی به اتهام سرقت و جعل و کلاهبرداری و پول شویی به 5 سال و 5 ماه زندان محکوم شد. لیست جرم‌های این وزیر سابق صهیونیستی دریافت پول نا موجه برای گذراندن تعطیلات و اعیاد، دریافت پول برای خرید لوازم شخصی، و کسب درآمد از سفرهای خارجی بود.

آریه درعی وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی: وی در سال 1999 به اتهام دریافت رشوه و کلاهبرداری و خیانت در امانت محکوم شد. وی نیز به سه سال زندان محکوم شد، اما در نهایت در پایان سال 2012 و اندکی قبل از انتخابات کنیست به عرصه سیاسی بازگشت و بار دیگر ریاست حزب شاس را بر عهده گرفت. وی در دسامبر 2014 از کنیست استعفا کرد،‌اما در ریاست شاس باقی ماند. او بار دیگر در مارس 2015 به عنوان نماینده کنیست انتخاب شد. وی تنها کسی از شخصیت های صهیونیستی است که بعد از گذراندن دوره زندان بار دیگر به عرصه سیاسی بازگشت و پست وزارت در کابینه را نیز در اختیار گرفت.

علاوه بر وزرا و نخست وزیران رژیم صهیونیستی، تعداد زیادی از نمایندگان کنست صهیونیستی در مسائل مربوط به فساد دست دارند، از جمله مهم‌ترین آنها رافائل بنحاسی عضو کنیست از حزب شاس است که به اتهام انتقال و جابه‌جایی غیر قانونی اموال محکوم شد. علاوه بر وی نعامی بلومنتال عضو کنست از لیکود نیز به علت دریافت رشوه در روند انتخابات و مانع تراشی در روند اعمال قانون محکوم شد.

اسحاق مردخای از دیگر عناصر فاسد پارلمان رژیم صهیونیستی است که به اتهام آبروریزی محاکمه شده است. اسرائیل یدان نماینده دیگر کنست است که به علت دادن رشوه انتخاباتی به 8 ماه زندان محکوم شد.

انتهای پیام/

نظر شما