شناسهٔ خبر: 24116111 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

لاوروف سیاست‌های تبعیض‌آمیز آمریکا در قبال ایران را محکوم کرد

بین الملل > دیپلماسی - خبرگزاری صدا و سیما نوشت: وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از موضع آمریکا درباره برجام گفت: افزایش حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی می تواند به درگیری های نظامی برای حل و فصل اختلافات ارضی میان کشورهای آسیای جنوب شرقی منجر شود.

صاحب‌خبر -

وي همچنين گفت: به نظر نمي رسد کره شمالي در جريان برگزاري بازي هاي المپيک زمستاني پيونگ چانگ دست به اقدامي ناگهاني عليه کره جنوبي بزند.

به گزارش اسپوتنيک، لاوروف به شبکه يک تلويزيون روسيه گفت «افزايش حضور هواپيماهاي نظامي و نيروي دريايي آمريکا در منطقه جنوب شرق آسيا مي تواند به گسترش ابعاد نظامي اختلافات ارضي کشورهاي اين منطقه منجر شود. به نظر من اقدامات آمريکا يک بازي بسيار خطرناک است. آمريکا درحال حاضر نه تنها دست به تحريک کره شمالي مي زند بلکه به دنبال افزايش حضور در منطقه درياي چين جنوبي است که چين در اين منطقه سال هاست مذاکراتي را به منظور حل و فصل اختلافات ارضي با کشورهاي عضو اتحاديه ملل جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) پيگيري مي کند.»

لاوروف در اين مصاحبه در مورد برنامه موشکي ايران گفت ايران تنها کشوري نيست که درحال گسترش برنامه موشکي بالستيک خود است. به گفته لاوروف «کشورهاي ديگري نيز به دنبال توسعه توان موشکي بالستيک خود هستند. بايد به اين موضوع به طور کلي نگاه کنيم. قرار دادن موضوعات هسته اي با حقوق بشر و اينکه از ايران بخواهيم از دست زدن به برخي اقدامات خاص در خاورميانه خودداري کند به سختي قابل توجيه است. از نظر من يک رويکرد تبعيض آميز و جانبدارانه از سوي آمريکا در پس اين اقدامات و فشارهاي آمريکا عليه ايران ديده مي شود.»

توافق هسته اي ايران
لاوروف در مورد توافق هسته اي ايران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت اين موافقتنامه موثر بوده است.

لاوروف تصريح کرد «آمريکايي ها ضرب المثلي دارند که مي گويد اگر چيزي نشکسته نيازي به تعمير ندارد؛ در حقيقت توافق برجام نه تنها نشکسته بلکه بسيار موثر نيز بوده است. اما آمريکايي ها به دنبال اصلاح آن هستند و به همين علت نيز مي خواهند ابتدا آن را بشکنند و اين موضوع بسيار بد است.»

ترامپ ماه گذشته تهديد کرد آخرين باري است که بر اساس تعهدات برجام تعليق تحريم ها عليه ايران را تمديد خواهد کرد.

لاوروف در مورد سامانه هاي دفاع موشکي آمريکا نيز گفت «به طور کلي سامانه هاي دفاع موشکي آمريکا به بهانه مقابله با تهديدات هسته اي و موشکي کره شمالي در خاک ژاپن و کره جنوبي مستقر شدند. اين سامانه ها در کنار ديگر سامانه هاي آمريکا در اروپا که مي توان آنها را کاملا بر روي نقشه هاي ماهواره اي ديد به شکلي بسيار تعجب برانگيز و بهت آور روسيه را در محاصره گرفته اند که البته الان چين هم به اين حلقه محاصره اضافه شده است و اين کشور هم تحت محاصره سامانه هاي موشکي آمريکا قرار دارد.»

49311

نظر شما