شناسهٔ خبر: 24115475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سونوگرافی؛ حق یا تخلف پزشکان‌؟!

R1359/P1359/S9,1299/CT12

رادیولوژیست‌ها دیروز مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند تا اختلافشان را با پزشکان زنان حل کنند اما در این درگیری چند ساله خبری از در نظر داشتن منفعت بیماران نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، ماجرا همان داستان قدیمی نزاع بر سر منافع است. در‌حالی‌که رادیولوژیست‌ها انجام سونوگرافی را حق خود می‌دانند، متخصصان زنان هم که از درآمد فراوان سونوگرافی‌های متعدد در دوران بارداری نمی‌توانند چشم‌پوشی کنند، هر کدام یک دستگاه سونوگرافی تهیه کرده و در مطبشان گذاشته‌اند و به جای ارجاع بیمار به مراکز سونوگرافی خودشان این کار را انجام می‌دهند و برای هر بار سونوگرافی هر چقدر تیغشان ببرد از بیمار دریافت می‌کنند. خلاصه اینکه اینبار متخصصان زنان و رادیولوژیست‌ها منافعشان همپوشانی پیدا کرده است. این ماجرا بعد از مدت‌ها کشمکش و حل نشدن اختلافات به تجمع روز گذشته رادیولوژیست‌ها در برابر وزارت بهداشت کشیده شد. 

ماجرای کشمکش متخصصان زنان و رادیولوژیست‌ها بر سر سونوگرافی مادران باردار زخمی کهنه شده که به جز روایت برخی پشت‌پرده‌هایی که حکایت از نگاه تجاری به سلامت بیماران است، ‌فساد ریشه‌دار در حوزه سلامت، ‌تجهیزات پزشکی و فقدان نظارت را بر‌ملا می‌کند. همین مسئله هم موجب شده تا در هربار مراجعه به پزشک برای مادران باردار سونوگرافی تجویز شود و از آنجایی که خود پزشکان این دستگاه را در اختیار دارند، این روند به شکلی جدی‌تر مورد‌توجه قرار می‌گیرد. این ماجرا موجب کساد شدن بازار رادیولوژیست‌ها شده و اعتراض آنها را در پی داشته است، در‌حالی‌که انتظار این است خود مسئولان حوزه سلامت به ماجرا ورود کنند، زیرا بنا به تأکید متخصصان در طول دوران بارداری تنها سه تا چهاربار سونوگرافی ضروری است و طبق بخشنامه‌های قبلی وزارت بهداشت پزشکان زنان و زایمان حق ندارند بابت سونوگرافی‌هایی که در مطب انجام می‌دهند، پولی بگیرند، اما در عمل این ماجرا به جریانی برای کسب درآمد آنها تبدیل شده است. 

  

حق مسلم یا تخلفی تعزیراتی

 

اگر یک دستگاه سونوگرافی ساده به‌‌طور میانگین 50‌میلیون تومان ارزش داشته ‌باشد، با اضافه شدن حدود 5 هزار متخصص زنان به جمع استفاده‌‌کنند‌ه‌های این دستگاه باید به همین تعداد، دستگاه‌های جدید وارد کشور شوند. این یعنی افزایش 250میلیارد تومانی فروش شرکت‌های تجهیزات پزشکی. با این‌حال متخصصان زنان اعتقاد دارند که آنها به این دستگاه چون گوشی پزشکی که حق مسلم‌شان است، نیاز دارند و جزو جدایی‌ناپذیر کار آنها محسوب می‌شود، اما در برخی موارد پیچیده حاضرند بیمارانشان را به رادیولوژیست‌ها ارجاع دهند. در برابر همین دعوا روز گذشته نیز یکبار دیگر معاونت درمان وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای اعلام کرد: انجام سونوگرافی توسط متخصصان فاقد مدارک آموزشی معتبر تأیید شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و اخذ تعرفه در مطب متخصصان زنان، تخلف انتظامی و تعزیراتی محسوب می‌شود. 

در این بخشنامه آمده است: «استفاده از دستگاه سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان واجد شرایط در مطب به‌عنوان ابزار کمک تشخیصی در حیطه تخصصی، مطابق با بخشنامه‌های قبلی بدون اخذ وجه است و هرگونه استفاده از آن در مطب افراد فاقد شرایط لازم و اخذ وجه، مصداق تبدیل مطب به مؤسسه غیرمجاز و اخذ تعرفه مازاد و تحمیل هزینه به بیمار خواهد بود.»

  

تجویز سونوگرافی‌های غیر‌ضروری

 

دوره مدت آموزشی سونوگرافی برای متخصصان زنان سه ماه در مقابل دوره آموزشی چهار ساله برای رادیولوژیست‌هاست. دکتر جلال جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران می‌گوید: متخصصان برای انجام سونوگرافی داپلر در تشخیص آنومالی جنین توسط پزشک زنان از 250 تا 800 هزار تومان از بیمار خود هزینه دریافت می‌کنند، در حالی‌که یک رادیولوژیست آن را در ازای 40 تا 120 هزار تومان انجام می‌دهد. 

جلال شکوهی با گلایه از اینکه درصد اشتباه در کار پزشکی که خود معاینه می‌کند؛ خود درخواست سونوگرافی می‌دهد و خود عمل جراحی می‌کند، به علت امکان تشخیص اشتباه بالاست، تصریح می‌کند: در هر حاملگی با شرایط طبیعی، انجام سه سونوگرافی کفایت کرده و بیش از آن ضرورتی ندارد، اما ورود متخصصان زنان به این حوزه موجب شده تا 9 بار و بیشتر هم سونوگرافی برای مادران باردار انجام شود. 

وی ادامه می‌دهد: اینکه متخصصان زنان و زایمان بیمار را به خودشان ارجاع دهند، درست نیست. در برخی موارد برای بیماری 10‌بار سونوگرافی انجام می‌شود، در‌حالی‌که رادیولوژیست اعتقاد دارد فرد باردار باید نهایتاً سه‌بار سونوگرافی کند، مگر اینکه جنین یا مادر بیماری داشته ‌باشد. از سوی دیگر متخصصان زنان تنها حاضرند سونوگرافی را در مراکز خصوصی انجام ‌دهند و دولتی‌ها را به رادیولوژیست واگذار کنند. 

 

منفعت گمشده بیمار

 

سونوگرافی، ابزاری تشخیصی و غیرتهاجمی است که تاکنون آسیب یا عارضه آن روی جنین ثابت نشده است، اما دانشمندان هنوز اطلاعات کافی در رابطه با اثرات مخرب تکرار و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج آن در اختیار نداشته و به همین دلیل برای انجام انواع سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی محدودیت قائل هستند. در برخی کشورهای پیشرفته نیز تصویربرداری تنها یک مرتبه، آن هم در ماه پنجم یا ششم برای تشخیص نحوه زایمان انجام می‌شود. با این اوصاف صرف‌نظر از دعوای منافع رادیولوژیست‌ها و متخصصان زنان برای جلوگیری از اتلاف منابع و توجه به سلامت افراد، آیا نباید نظارت بهتری روی پزشکان اعمال شود؟

منبع: جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما