شناسهٔ خبر: 24115255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

فرهاد رهبر: رشته‌های علوم‌انسانی به حال خود رها شده‌اند

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر در اجتماع بزرگ بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در واحد تهران مرکزی برگزار شد، گفت: از حضور در جمع اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی انرژی می‌گیرم و این باور را دارم که در این جمع مومن و انقلابی، «ما می‌توانیم» را بیشتر می‌توان احساس کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بسیج مستضعفین به درایت امام راحل تشکیل و با هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیر خود را ادامه می‌دهد، گفت: انسان به خود می‌بالد و احساس غرور می‌کند که بسیج توانسته دشمن را پست و حقیر کند. خودمان را مستغنی از کمک و یاری فرهیختگان نمی‌دانیم و دستمان برای مشورت و یاری به سوی شما دراز است تا بتوانیم انقلاب اسلامی را به دست حضرت، ولی عصر(عج) برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) درباره نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها فرموده‌اند: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه غیراسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می‌زند.» از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، دانشگاه یک مرکز انسان‌سازی و پایگاه حفظ و تداوم انقلاب اسلامی است و می‌تواند شعار استقلال و قطع وابستگی از بیگانگان را تحقق بخشد.

دکتر فرهاد رهبر با بیان اینکه دانشگاه به عنوان کانون علم و فرهنگ، وظیفه تولید علم، معرفت و دانش‌افزایی دارد، تاکید کرد: دانشگاه از مهمترین مراکز شکل‌گیری و رشد تمدن اسلامی است.

وی افزود: در عصر جدید، کاربرد دانشگاه‌ها تنها در حوزه آموزش، پژوهش و کارآفرینی خلاصه نمی‌شود، بلکه دانشگاه‌ها پایگاه فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی هستند و وظیفه عمده آن‌ها علاوه بر تولید علم و فناوری، مدیریت تحول در فرهنگ است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: وظیفه سنگینی که بر دوش فرماندهان جنگ نرم است، نقش‌آفرینی در تحول فرهنگی و تمدن‌سازی است و محتواسازی‌ها باید توسط استادان انجام شود که این موضوع وظیفه اساتید بسیجی را سنگین‌تر می‌کند.

دکتر فرهاد رهبر با طرح این پرسش که اگر دانشگاه می‌خواهد نقش‌آفرینی کند، چه مولفه‌هایی را باید مورد توجه قرار دهد، گفت: دانشگاه تمدن‌ساز، یک محیط با ساختار هوشمند، خلاق و دارای اساتید، دانشجویان و کارکنان بابصیرت است. این دانشگاه معنویت‌گرا، ارزش‌گرا و عدالت‌محور است که به علم جهت می‌دهد چرا که علم بی‌جهت به ناکجاآباد ختم خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشگاه تمدن‌ساز، دانشگاهی نتیجه‌محور و محصول‌محور است که علم آن منجر به تولید محصولات بومی می‌شود.

فرهاد رهبر، نقدمحوری را از دیگر مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز عنوان کرد و افزود: دانشگاه باید نسبت به جامعه، دولت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ، احساس مسئولیت کرده و به سالم‌سازی آن‌ها بیاندیشد. دانشگاه‌های تمدن‌ساز، پویا هستند و به سمت تولیدمحوری و ثروت‌آفرینی از علم حرکت می‌کنند.

وی، انسان‌سازی را از مهمترین مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز دانست و گفت: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های تمدن به انسان مربوط می‌شود و علوم انسانی در دانشگاه می‌تواند نقش محوری در این حوزه ایفا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از وضعیت علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور، گفت: متاسفانه رشته‌های علوم انسانی به حال خود رها شده است و بیگانگان برای مسخ فرهنگی ملت ما در این فضا به خوبی کار کرده‌اند در حالی که ما غافل بودیم و به جز افزایش تعداد دانشجویان این حوزه، به محتوای علوم انسانی کمتر توجه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید چاره‌ای بیاندیشیم تا علاوه بر تحقق سایر مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز، موضوع تحول در علوم انسانی در صدر دستورکار‌ها قرار گیرد. خوشبختانه ما در دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر و درایت دکتر ولایتی، فرهنگ و انسان‌سازی را مهمترین دستورکار قرار داده‌ایم و حرکت به سمت شاگردپروری و انسان‌سازی را آغاز کرده‌ایم.

فرهاد رهبر با اشاره به قطب‌بندی بسیج اساتید، گفت: امیدواریم بتوانیم به صورت تخصصی در تمام شبکه بسیج اساتید، قطب‌های علمی را به خدمت بگیریم و بتوانیم متناسب با نیاز مناطق، پاسخگوی این نیاز‌ها باشیم و تبدیل به یک دانشگاه تمدن‌ساز به تمام معنا شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از تحقق درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، به اساتید این دانشگاه بستگی دارد تا بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به سرانجام مطلوب برسانیم.

برچسب‌ها:

نظر شما