شناسهٔ خبر: 24114749 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

بررسی سند ملی توسعه زیست‌فناوری در ستاد نقشه جامع علمی

دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از بررسی بخش دیگری از سند ملی توسعه زیست فناوری در ستاد نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره مصوبات جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: کلیات سند ملی توسعه زیست‌فناوری در این جلسه بررسی و وارد اهداف کلان سند که به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه ایجاد ۵۰ هزار شغل مربوط در حوزه زیست فناوری، دستیابی به ۳ درصد بازار جهانی هم یکی از اهدافی بود که مورد مناقشه قرار گرفت، تصریح کرد: عدد این بند نیز، چون در نقشه جامع علمی کشور مصوب سال ۹۱ تصویب شده است در نهایت تایید شد.

دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: اگر به دلایلی، چون عملکرد ضعیف مسئولان یا کمبود بودجه دستیابی به این اهداف محقق نشود، شورایعالی انقلاب فرهنگی باید اهداف خود را رصد و دلایل جلو یا عقب بودن از هدف را اعلام می‌کند.

دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: بعضی از اهداف و اولویت‌های بخشی این سند بررسی شد. زیست فناوری پزشکی جایگزینی برخی اقلام زیستی وارداتی با تولید داخلی، واکسن‌های جامع ایمن‌سازی و تولید واکسن‌های بیماری‌های غیر واگیردار و روش‌های تشخیصی مبتنی بر روش‌های زیستی به تصویب رسید.

کبگانیان خاطرنشان کرد: در زیست فناوری صنعت به ۶ محور و هدف از جمله تولید فراورده‌های زیستی اولویت‌دار در راستای سلامت کشور، توسعه فناوری و انرژی‌های نو با سوخت‌های زیستی، تولید پروتئین با روش‌های زیستی و فراورده‌های شیمیایی و تولید پلیمر با فناوری زیست پرداخته و تصویب شد.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی هم بحث مفصلی درباره این سند شده، گفت: ۷ محور در این حوزه پیشنهاد شده بود که ۲ محور از این بحث در حوزه تراریخته است که بررسی این محور‌ها به جلسه دیگر منتقل شد. حوزه زیست فناوری در محیط زیست به جلسه بعد موکول شد و راهبرد‌ها و اقدامات ملی این سند نیز در جلسه آتی بررسی می‌شود.

دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره اهمیت سند آمایش آموزش عالی کشور نیز با تاکید بر اینکه آمایش باید با شناختی از خصوصیات آموزش عالی کشور انجام شود، اضافه کرد:کمیسیون آمایش آموزش عالی در ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل می‌شود و جلسات این کمیسیون به زودی برگزار می‌شود.

نظر شما