شناسهٔ خبر: 24114248 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرهاد رهبر در اجتماع بزرگ بسیج اساتید دانشگاه آزاد:

نقد محوری یکی از مؤلفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز است/رشته‌های علوم انسانی به حال خود رها شده‌‌اند

رئیس دانشگاه آزاد نقدمحوری را یکی از مؤلفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز عنوان کرد و گفت: دانشگاه باید نسبت به جامعه، دولت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ، احساس مسئولیت کرده و به سالم‌سازی آنها بیاندیشد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد در اجتماع بزرگ بسیج اساتید این دانشگاه که صبح امروز در واحد تهران مرکزی برگزار شد، با تاکید بر اینکه از حضور در جمع اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی انرژی می‌گیرم و این باور را دارم که در این جمع مومن و انقلابی، «ما می‌توانیم» را بیشتر می توان احساس کرد، گفت: بسیج مستضعفین به درایت امام راحل تشکیل و با هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه انسان به خود می‌بالد و احساس غرور می‌کند که بسیج توانسته دشمن را پست و حقیر کند، گفت: خودمان را مستغنی از کمک و یاری فرهیختگان نمی‌دانیم و دستمان برای مشورت و یاری‌ به سوی شما دراز است تا بتوانیم انقلاب اسلامی را به دست حضرت ولی‌عصر (عج) برسانیم.

فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) درباره نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها فرموده‌اند: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه غیراسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می‌زند.» از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، دانشگاه یک مرکز انسان‌سازی و پایگاه حفظ و تداوم انقلاب اسلامی است و می‌تواند شعار استقلال و قطع وابستگی از بیگانگان را تحقق بخشد.

وی گفت: دانشگاه به عنوان کانون علم و فرهنگ، وظیفه تولید علم، معرفت و دانش‌افزایی دارد، دانشگاه از مهم‌ترین مراکز شکل‌گیری و رشد تمدن اسلامی است. در عصر جدید، کاربرد دانشگاه ها تنها در حوزه آموزش، پژوهش و کارآفرینی خلاصه نمی‌شود، بلکه دانشگاه‌ها پایگاه فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی هستند و وظیفه عمده آنها علاوه بر تولید علم و فناوری، مدیریت تحول در فرهنگ است.

وی با بیان اینکه وظیفه سنگینی که بر دوش فرماندهان جنگ نرم است، نقش‌آفرینی در تحول فرهنگی و تمدن‌سازی است، خاطرنشان کرد: محتواسازی‌ها باید توسط استادان انجام شود که این موضوع وظیفه اساتید بسیجی را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد با طرح این پرسش که اگر دانشگاه می‌خواهد نقش‌آفرینی کند، چه مولفه‌هایی را باید مورد توجه قرار دهد، گفت: دانشگاه تمدن‌ساز، یک محیط با ساختار هوشمند، خلاق و دارای اساتید، دانشجویان و کارکنان بابصیرت است. این دانشگاه معنویت‌گرا، ارزش‌گرا و عدالت‌محور است که به علم جهت می‌دهد چرا که علم بی‌جهت به ناکجاآباد ختم خواهد شد.

به گفته وی، دانشگاه تمدن‌ساز، دانشگاهی نتیجه‌محور و محصول‌محور است که علم آن منجر به تولید محصولات بومی می‌شود.

وی نقدمحوری را از دیگر مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز عنوان کرد و افزود: دانشگاه باید نسبت به جامعه، دولت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ، احساس مسئولیت کرده و به سالم‌سازی آنها بیاندیشد. دانشگاه‌های تمدن‌ساز، پویا هستند و به سمت تولیدمحوری و ثروت‌آفرینی از علم حرکت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد، انسان‌سازی را از مهمترین مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز دانست و گفت: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های تمدن به انسان مربوط می‌شود و علوم انسانی در دانشگاه می‌تواند نقش محوری در این حوزه ایفا کند.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور، گفت: متاسفانه رشته‌های علوم انسانی به حال خود رها شده‌ است و بیگانگان برای مسخ فرهنگی ملت ما در این فضا به خوبی کار کرده‌اند در حالی که ما غافل بودیم و به جز افزایش تعداد دانشجویان این حوزه، به محتوای علوم انسانی کمتر توجه کرده‌ایم.

فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: باید چاره‌ای بیاندیشیم تا علاوه بر تحقق سایر مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز، موضوع تحول در علوم انسانی در صدر دستورکارها قرار گیرد. خوشبختانه ما در دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر و درایت دکتر ولایتی، فرهنگ و انسان‌سازی را مهمترین دستور کار قرار داده‌ایم و حرکت به سمت شاگردپروری و انسان‌سازی را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به قطب‌بندی بسیج اساتید، گفت: امیدواریم بتوانیم به صورت تخصصی در تمام شبکه بسیج اساتید، قطب‌های علمی را به خدمت بگیریم و بتوانیم متناسب با نیاز مناطق، پاسخگوی این نیازها باشیم و تبدیل به یک دانشگاه تمدن‌ساز به تمام معنا شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از تحقق درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، به اساتید این دانشگاه بستگی دارد تا بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به سرانجام مطلوب برسانیم.

انتهای پیام/

نظر شما