شناسهٔ خبر: 24113126 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

شرط توسعه اینترنت چیزها آزادسازی فضای فرکانسی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در انقلاب صنعتی چهارم ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون شغل سنتی از میان می رود. از سال ۲۰۱۵ تا به اکنون ۸۰۰ هزار شغل سنتی در انگلستان از بین رفته است و به جای آن ۳.۵ میلیون شغل نوین ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -
undefined
فناوران - محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه انقلاب چهارم صنعتی درحال رخ دادن است، گفت: اقتصاددانان مطرح دنیا در این باره صحبت کرده اند و بر خلاف سه انقلاب صنعتی قبلی، انقلاب صنعتی چهارم در کمتر از ۱۰ سال رخ می دهد و نقش های جدیدی را باز می آفریند تا شاهد بهبود شاخص های بهره وری باشیم.
آذری با بیان اینکه در انقلاب صنعتی چهارم ۸ تا ۹ درصد مشاغل عناوین جدیدی هستند که قبلا وجود نداشتند، گفت: با وجود بهبود بهره وری  و با وجود رشد اقتصادی اما در بخش صنعت و کشاورزی با کاهش تقاضای شغل مواجه هستیم که یعنی در این حوزه ها باید تعدیلاتی را انجام دهیم در حالی که به خاطر موضوعات اجتماعی جلوی آن گرفته می شود و تحول رخ  نمی دهد.

 شرط گسترش اینترنت چیزها 
وزیر فاوا گفت: ساخت سنسورها و محصولات مرتبط به فناوری اینترنت چیزها در کشور که به عرصه صنعتی رسیده نشان از ظرفیت های خوب در این حوزه دارد و در صورتیکه آزادسازی فضای فرکانسی در زمان مناسب صورت بپذیرد، شاهد بهره برداری از این فناوری در کشور خواهیم بود.
آذری جهرمی با بیان اینکه اکوسیستم دستیابی به اینترنت چیزها، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و نسل پنجم موبایل در حال تکمیل است گفت: بر اساس پایش صورت گرفته بالغ بر ۳۰۰ شرکت در کشور در حوزه اینترنت چیزها فعال هستند که ۸۰ شرکت از این تعداد دارای محصول هستند.
وی گفت: در زمینه اینترنت چیزها هنوز مقررات گذاری لازم انجام نشده و درصدد تدوین ضوابط و استانداردهای لازم برای این فناوری هستیم.
وزیر ارتباطات گفت: بر اساس آمارهای دریافتی شاخص ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۵ و ۹۶ محقق شده است و پیش بینی می کنیم در سال آینده نیز این توسعه ادامه یابد.

 ایجاد اشتغال پایدار با مشاغل جدید
وی با بیان اینکه مشاغل جدید قطعا به ایجاد اشتغال پایدار کمک می کنند گفت: ایجاد شغل با استفاده از خلاقیت موجود در آن ایجاد می شود و بهبود بهره وری در حوزه خدمات در بخش فناوری اطلاعات رشد بیشتری دارد و این جوانان که دارای خلاقیت هستند، نیاز به اکوسیستم و زیست بوم دارند تا بتوانند توانمندساز باشند که بخشی از زیست بوم، بازار است.
وزیر فاوا با بیان شاخص های بالای مهارت راه اندازی کسب و کارهای نوپا در بین جوانان ایرانی، گفت: این درحالی است که شاخص های ریسک پذیری در کشور پایین است و در حوزه شبکه سازی و توسعه شبکه های اجتماعی به لحاظ فرهنگی دچار مشکل هستیم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان همراه بودن خلاقیت با نوآوری گفت: با رفتار منفعلانه باید به دنبال کپی کردن باشیم و خلاقیت بدون نوآوری جواب نمی دهد.
 وی با بیان ضعف کسب و کارهای نوپای داخلی در عرصه بین المللی شدن، افزود: مشکلات نظام بانکی و پرداخت آنلاین ازجمله دلایل بین المللی سازی است.

 راهکار وزیر فاوا در انقلاب چهارم صنعتی
آذری جهرمی نخستین قدم برای حل این مشکلات را درک عمومی دانست و گفت: بر همین اساس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد تا با مذاکره با دستگاه های مختلف زمینه درک عمومی را ایجاد کند که مشخص شد حدود ۹۵ درصد از مسوولان درک درستی از آنچه درحال رخ دادن است، نداشتند.
وزیر فاوا با بیان فرصت یک ماهه رییس جمهوری برای مشخص کردن شاخص های اقتصاد دیجیتال کشور گفت: در اقتصاد دیجیتال دو حوزه خدمات مبتنی بر فناوری اظلاعات و همچنین صنعت بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعتی در زمانی ۳۰ شرکت تولیدکننده سوییچ داشتیم که سامسونگ شروع به کار کرد، درحالی که امروز در این حوزه عقب ماندگی داریم، گفت: در عرصه اقتصاد دیجیتال که یکی از پایه های آن اینترنت چیزها است، زمان پوپایی آن به شمار می رود یعنی اگر با راهبرد وارد شویم، عقب ماندگی نخواهیم داشت و می توانیم سهمی از بازار بین المللی تصاحب کنیم.
وزیر ارتباطات با بیان فعال شدن طرح تکاپو در راستای  اشتغال جوانان در هشت استان کشور گفت: در این طرح در مجموع ۱۲۰ تفاهمنامه امضا شده است که ۳۴ تقاهمنامه اجرایی شده است که این طرح در سه استان نتیجه مطلوب تری به دست آمده است.
وی ادامه داد: طرح تکاپو در استان کردستان ۱۶۰۰ شغل، در استان یزد ۲۰۰۰ شغل و در استان خراسان رضوی به خاطر مزیت گردشگری ۲۰۵۰۰ شغل ایجاد کرده است. 
آذری نخستین چالشی را که در ایجاد شغل با آن مواجه هستیم، مهارت نامناسب افراد دانشگاهی در کشور دانست و گفت: ضمن اینکه هنوز نهادهای حامی کسب و کارهای نوپا نداریم و برند ایرانی در حوزه بین الملل وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه در گذشته شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورها بر مبنای ضریب نفوذ تلفن ثابت و میزان پهنای باند سنجیده می شد، گفت: امروز این شاخص ها بر مبنای تعداد خانه های هوشمند مطرح است.  

 توافق با بانک مرکزی
وزیر فاوا همچنین دیروز در جمع خبرنگاران گفت: تفاهمی میان رگولاتوری و بانک مرکزی برای تضمین امنیت سرویس کدهای دستوری موبایل USSD انجام شد.
به گزارش مهر، آذری جهرمی گفت: مطابق با توافق صورت گرفته مقرر شد تا با مکانیزم امنیتی،  امنیت این روش تراکنشی تضمین شود.
وی افزود: بر این اساس مطابق تفاهمی که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های پرداخت الکترونیکی (PSP) داشتند، پیشنهاد شد تا مدل امنیتی برای تراکنش ها با قرار دادن یک اپلت روی سیم کارت صورت بگیرد تا ملاحظات بانک مرکزی برای امنیت این روش پرداخت الکترونیکی محقق شود. هم اکنون این راهکار رگولاتوری در دست بررسی و انجام است.

نظر شما