شناسهٔ خبر: 24113048 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اتحاد پیروان ادیان توحیدی رمز زندگی صلح آمیز در کنار یکدیگر

خبرگزاری شبستان: نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در دیدار با اساتید دانشگاههای ترکیه تاکید کرد : پیروان ادیان توحیدی برای زندگی صلح آمیز در کنار یکدیگر و برچیدن نظام ظالمانه در دنیا با هم متحد شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج ، نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت که با جمعي از اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاههای شهرهای شمالی، جنوبی ، غربی و مرکزی ترکیه سخن می گفت متحد کردن مسلمانان جهان را  از اهدف انقلاب اسلامی عنوان و تصریح کرد: در فرمایشات امام خمینی (رض) و مقام معظم رهبری همواره بر این نکته تاکید شده است که ما با همه مسلمانان برادریم و تلاش می کنیم امت واحده اسلامی احیاء شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر حضور گسترده اهل سنت کشورمان در راهپیمایی 22 بهمن را نشاندهنده بی پایه بودن تبلیغات در خصوص اختلاف میان شیعه و سنی در ایران دانست و گفت: مردم ما در ایران توانسته اند یکپارچگی و برادری میان شیعه و سنی را ایجاد کنند.


وی با اشاره به اینکه علاوه براهل سنت ، ارامنه ، مسیحیان ، یهودیان و زرتشتیان نیز دراینگونه اجتماعات حضور چشمگیری دارند ، افزود: ما می خواهیم همانگونه که قرآن  می فرماید ، پیروان ادیان توحیدی برای زندگی صلح آمیز کنار یکدیگر و برچیدن نظام ظالمانه در دنیا با هم متحد شوند.
وي با اشاره به اینکه در بحث ارزش های اخلاقی نیز سلسله مشترکاتی میان ادیان الهی و غیرالهی وجود دارد همانند رعایت ارزش های اخلاقی، راستگویی ، پرهیز از تهمت و خیانت ، رعایت حق همدیگر، که حول این محورها می توان اتحادی بین المللی ایجاد کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با مهم خواندن ایجاد امنیت بین المللی و صلح جهانی،  توسعه علمی و تحکیم بنیان خانواده درسطح بین الملل خطاب به حاضران گفت: ارتباطات علمی بین اندیشمندان مسلمان و افراد انسان دوست و آزادیخواه دنیا می تواند به ایجاد یک نهضت بین المللی برای تحقق چنین تحولاتی منجر شود.


سرپرست حجاج ايراني درادامه کنگره عظیم حج را عامل وحدت امت اسلامی و مکانی برای شناخت مسلمانان از یکدیگر توصیف و تاکید کرد: معتقدیم اجتماع حج مرکزی برای حل مشکلات جهان اسلام است و نباید اجازه بدهیم سازمان ملل و ابرقدرتها در امور کشورهای اسلامی مداخله کنند.
نماينده ولي فقيه ویژگی های اجتماعی و امنیتی احکام حج را یادآور شد و گفت: سران و علمای بزرگ کشورهای اسلامی می توانند درحج برای حل مسایل جهان اسلام تصمیم گیری کنند و خرید اجناس از کشورهای اسلامی را برای تقویت اقتصاد این کشورها در اولویت قرار دهند، فتنه ها علیه کشورهای اسلامی را رد و علیه تجاوز به مسلمانان اقدام کنند و با براه انداختن گروههای آزاد اندیش برای کم کردن اختلافات در میان امت اسلامی تلاش کنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با تاکید براینکه نباید از این کنگره عظیم  برای ایجاد تفرقه استفاده شود ، ابراز امید واری نمود که دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر متحد شده و اجازه ندهند اسلام در دنیا بدنام شود.


وي گفت: امیدواریم با تلاش اساتید ارجمندی مثل شما شاهد اتحاد و وحدت کلمه امت اسلامی باشیم و با معرفی چهره زيباي اسلام ، جهانیان به آن جذب و عظمت گذشته مسلمان ها دوباره به آنها بازگردد.
درادامه این جلسه پروفسور جمیل هاک و پروفسور مهمت آزیم لی از اساتید دانشگاه هیت چروم ترکیه طی سخنانی اظهار داشتند: ما معتقدیم اتحاد و یکپارچگی در جهان اسلام می تواند به رشد و تعالی هرچه بیشتر امت اسلامی منجر شود.
برپایه این گزارش ، نماينده ولي فقيه در امور حج وزیارت نیزاهمیت افزایش ارتباطات میان کشورهای اسلامی بویژه کشورهای همسایه را یادآور شد و از آمریکا و اسرائیل بعنوان عوامل فتنه در جهان اسلام نام برد.


وي با تبیین فلسفه برائت ازمشرکین در حج تصریح کرد: برائت  ریشه قرآنی دارد و مسلمانها در اعلام برائت از مشرکان از حضرت ابراهیم الگو می گیرند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نگاه اسلام به زیارت را مترقی خواند و با تاکید براینکه هیچ عبادتی جای حج را نمی گیرد، گفت: حجاج باید ازاخلاق و روش  پیامبر درس بگیرند و درحج سبک زندگی صحیح اسلامی را بیاموزند.
وی با اشاره به اینکه امروزه بیشتر بوق های تبلیغاتی دنیا در دست صهیونیست هاست و آنها حق را ناحق و ناحق را حق جلوه می دهند، ابراز امیدواری کرد همه کمک کنند تا فتنه ها علیه کشورهای اسلامی خنثی شود و با همکاری اندیشمندان و آزادیخواهان کشورهای اسلامی شرایطی ایجاد گردد که همه در صلح و آرامش زندگی کنند.   


گفتني است هیئتی متشکل ازروسای دانشکده ها ، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاههای شهرهای شمالی، جنوبی ، غربی و مرکزی ترکیه در رشته های تاریخ مذاهب اسلامی ، علم سیاست و جامعه شناسی دینی برای شرکت در سمپوزیوم مذاهب اسلامی ، فرصتها و چالش ها به ایران سفر کرده اند و قرار است در نشست های این سمپوزیم در تهران و قم ضمن ارائه مقاله سخنرانی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما