شناسهٔ خبر: 24112428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

یهودیان آمریکا و امنیت رژیم صهیونیستی

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از  تسنیم، در بخش اول این نوشته به تحلیل فهرست مدعوین یازدهمین کنفرانس مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی پرداختیم. در بخش دوم هم به قسمتی از برنامه نشست های تخصصی (پنل های) این کنفرانس بپرداختیم. در این بخش، قسمت دوم نشست های تخصصی را ارائه خواهیم کرد. همچون شماره قبل یادآور می شود هر یک از نشست های نامبرده که ذیلا به آنها خواهیم پرداخت قابلیت این را دارد که به یک موضوع مجزا برای پژوهشی مستقل تبدیل شود اما به لحاظ ضیق وقت و اینکه این مجال محل پرداختن تفصیلی به این موضوعات نیست تنها به تحلیل مختصر مجموع نشست ها خواهیم پرداخت. امید است این نوشته کوتاه بتواند نقطه آغازی برای تحقیق های دامنه دار نزد محققان، دانشجویان و اساتید فن باشد.

چند نکته قابل توجه
آنچه در پی می آید توصیف نشست های تخصصی یازدهمین کنفرانس مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی است که پیش از آغاز کنفرانس، در سایت این مرکز منتشر شده است. لذا پیش از ورود به توضیحات آن یادآور می شود ادبیات به کارگرفته شده در این سطور همان ادبیات سایت مذکور است و برای آنکه مطلب از زبان این مرکز صهیونیستی بیان می شود برای جلوگیری از تحریف و فهم مقصود کامل آنها تغییری در کلمات ایجاد نشده است.

پنل های کنفرانس
در این کنفرانس 13 نشست تخصصی یا پنل برگزار شد که عنوان موضوعات آنها از سوی هیئت اجرایی این کنفرانس به شرح ذیل اعلام شده است. قابل ذکر است که از میان 13 نشست، یک نشست آن به آخرین نظرسنجی مرکزINSS مربوط است که در سایت بدوی کنفرانس نیز مطلبی در خصوص آن ذکر نشده است و به این نکته اکتفا شده که این نظر سنجی در همایش به طور کامل توسط کارشناسان مرکز ارائه خواهد شد. لذا در این نوشته که به توصیف نشست های تخصصی (پنل ها) کنفرانس از زبان مجریان آن اختصاص دارد آن را بیان نکرده، در بخشی دیگر به طور جداگانه این نظر سنجی را به علاقه‌مندان تقدیم خواهیم کرد. در قسمت اول 6 نشست را با عناوین ذیل تقدیم حضورتان کردیم:
«دولت یهودی و دموکراتیک» و مسائل امنیت ملی
بازی سرزنش
دوست یا دشمن؟ دیدگاه های منطقه ای در مورد اسرائیل
خاورمیانه کجاست؟ مفاهیم استراتژیک برای اسرائیل
وزارت جنگ: آماده شدن برای چالش های آینده
چالش های رهبری آینده
خشونت در بین اعراب: فرآیند و پاسخ
 و در این قسمت بخش دوم نشست ها را ارائه خواهیم کرد.

8. قدرت های منطقه ای: بین همکاری و رقابت
این نشست به روابط موجود بین چهار قدرت منطقه ای یعنی ترکیه، ایران، عربستان سعودی و اسرائیل خواهد پرداخت. در دهه های اخیر شاهد تغییر فاحش در روابط این بازیگر منطقه هستیم. اختلاف بین عربستان سعودی و ایران به بالاترین سطح خود رسیده است. در حال حاضر دو طرف در یمن، لبنان وسوریه درگیر هستند و به همان اندازه نیز درگیری های داخلی دارند. از زمانی که اردوغان در ترکیه به قدرت رسید، ایران و ترکیه روابط نزدیک خود را حفظ کردند اما پس از جنگ داخلی در سوریه وارد یک بحران عمیق دو جانبه شدند. این مسئله طی یکسال گذشته تغییر کرده است و آن از زمانی بود که ترکیه وارد مذاکرات آستانه شد و با ورود به این مذاکرات احتمال آن می رود که در آینده سوریه نقش داشته باشد. زمانی که ترکیه و عربستان سعودی علیه ایران متحد بودند روابط خوبی داشتند اما برخی تحولات موجب سردی این روابط شد. اسرائیل به طور سنتی روابط نزدیک با کشورهای غیر عربی را حفظ کرد الا اینکه انقلاب اسلامی در ایران منجر به درگیری با اسرائیل شد. صعود اردوغان به قدرت نیز موجب وخامت مداوم روابط ترکیه با اسرائیل شد. اسرائیل از سویی دیگر توافقنامه صلح با اردن و مصر دارد. توافقاتی جزئی نیز با فلسطینی ها دارد. افزایش منافع مشترک با عربستان سعودی و کشورهای خلیج نیز به نزدیک شدن روابط اسرائیل با آنها کمک کرده است.
این نشست تلاش خواهد کرد ریشه های تناقض میان قدرت های منطقه ای و یا منافع مشترکی را که ممکن است هم اکنون یا در آینده نزدیک آنها را به هم نزدیک کند فهم کند.  

9. یهودیان آمریکا و امنیت ملی اسرائیل
ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در حال حاضر به دو مأمن بزرگ یهودیان تبدیل شده اند. طی سالهای اخیر این دو جامعه به طور فزایند ای از حیث ارزش ها و دیدگاه ها، روایت ها، هویت، منافع و اولویت ها از یکدیگر فاصله گرفته اند که تا حدی به دلیل تکامل نسل های طبیعی است اما طی یک سال گذشته وقایعی چون استقبال گرم دولت اسرائیل از ترامپ- که با اکثریت یهودیان آمریکا موضع مخالف گرفت-، رشد یهودی ستیزی در آمریکا، به رسمیت شناختن دیوار ندبه و مسئله تبدیل مذهب چالش هایی را برای رابطه اسرائیل و جامعه یهودی آمریکا به وجود آورده است. این نشست روابط بین این دو جامعه را از منظر امنیت ملی بررسی خواهد کرد و به این سؤالات خواهد پرداخت که:

روابط اسرائیل با یهودیان آمریکا تا چه اندازه بر امنیت ملی اسرائیل اثر گذار است؟
چه عواملی بر این روابط تکاملی تأثیر می گذارند؟
چقدر وضعیت اسرائیل به عنوان وطن ملی یهودیان در این رابطه اهمیت دارد؟
این رابطه در دراز مدت چه اثراتی خواهد داشت و چگونه رهبران، جوامع داخلی، سازمان ها و مردم اسرائیل و آمریکا چگونه می توانند این روابط را پرورش دهند؟
سال گذشته مرکز INSS به همراه بنیاد خانواده رودرمن (Ruderman Family Foundation)، پژوهش مشترکی را انجام داده است که جامعه یهودی آمریکا را به عنوان بخشیاز امنیت ملی اسرائیل مورد مطالعه قرار می دهد.

10. گفت‌وگو بین فرماندهان
طی دهه های اخیر برخی رخدادهای مهم موجب شد مؤسسات امنیتی اسرائیل به ویژه ارتش به مرکز بحث های عمومی تبدیل شوند و در خصوص ماهیت مؤسسات امنیتی و رفتار امنیتی گفتگو کنند. همانگونه که در خصوص استقرار امنیتی بین مؤسسات امنیتی و رهبران سیاسی بحث جریان داشته است. اما آنچه در این میان اهمیت داشت، کنترل جمعیت فلسطینیان یهودا و سامریه [کرانه باختری] برای مدتی طولانی بود. این در حالی بود که مبارزه با تروریسم نیز ادامه داشت. خروج یکجانبه از جنوب لبنان و نوار غزه و بخش هایی از یهودا و سامریه موجب کاهش جمعیت این مناطق به منظور استقرار امنیتی شد. از سوی دیگر چالش های داخلی نیز در کنار این چالش های خارجی رشد یافتند. عدم تمایل به خدمت در ارتش، مهاجرت روز افزون ارتدوکس ها، اختلاف مذهبی در ارتش، عدم نزدیکی در گفتمان امنیتی و ... از این دست مشکلات بودند.

در این نشست 4 مقام ارشد سابق وزارت دفاع از جمله سه فرمانده منطقه ای ارتش و یک مقام منطقه ای در آژانس امنیت اسرائیل درباره عناصر دفاعی، وضعیت سیاسی امنیتی و اموری که وضعیت ارتش و سرویس های امنیتی را تحت تأثیر قرار خواهند داد بحث خواهند کرد و خواهند گفت رهبران سیاسی در جهت تقویت امنیت اسرائیل در بلند مدت چه باید بکنند.

11. ترامپ وارد سال دوم می شود
دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که آمریکا را به جایگاه نخست در دنیا برساند اما اکنون پس از گذشت یکسال، او هنوز در دفتر خود مشغول برنامه ریزی برای پیشرفت آمریکا است. او در مقابله با خطر هسته ای ایران، توافقنامه هسته ای را لغو نکرده است. در سوریه در پاسخ به استفاده اسد از سلاح شیمیایی تنها به حمله به پایگاهی که موشک های کروز در آن بود اکتفا کرد و اسد را به دست روس ها سپرده است. قانون انتقال سفارت را امضا کرد اما هنوز دستور جابجایی آن را صادر نکرده است. او رهبر کره شمالی را تهدید به نابودی کرد اما هیچ اقدامی علیه او انجام نداده و کاری هم برای از بین بردن قدرت هسته ای و بالستیک ایران و کره شمالی نکرده است.
این نشست به تغییر موضع دولت ترامپ در آمریکا درزمینه سیاست جهانی و پیامدهای آن بر خاورمیانه متمرکز خواهد شد. مسئله این نشست منافع آمریکا و اسرائیل است و شرکت کنندگان در خصوص چالش ها و فرصت های شکل گیری یک سیاست هماهنگ برای مقابله با تهدیدات استراتژیکی که دو متحد با آن مواجه هستند بحث خواهند کرد.

12. منازعه اسرائیل و فلسطین: گزینه های سیاسی
سال 2018 اسرائیل بدون آنکه مرزهای مشخص و شناخته شده ای داشته باشد، هفتادمین سال تأسیس خود را جشن می گیرد. در همین زمان بیش از 50 سال است که بر یهودا وسامریه [کرانه باختری] حاکمیت داشته است. طی این دهه ها همواره بحث های داغی در خصوص آینده مرزهای 1967 بین دو جناح مختلف اسرائیل وجود داشته است. جناح چپ به دنبال لغو حاکمیت اسرائیل بر فلسطینی ها و زمین هایشان بوده است و اقدام به ایجاد یک دولت فلسطینی در کنار اسرائیل کرد. در مقابل جناح راست به دنبال تحکیم اسرائیل در پی تحکیم حاکمیت اسرائیل بین اسرائیل و رود اردن و دریای مدیترانه و گسترش شهرک های یهودی نشین در یهودا و سامریه بوده است.

این نشست به این مسئله خواهد پرداخت که وضعیت نامبرده چگونه در میان اعضای کنست در حال حاضر انعکاس می یابد. همچنین به این خواهد پرداخت که آیا این نمایندگان یک برنامه سیاسی منسجم را پی گیری می کنند؟ نمایندگان چگونه وضعیت سیاسی فعلی اسرائیل را تبیین می کنند؟ پیش بینی آینده چگونه است؟ وضعیت موجود حفظ خواهد شد؟ طرح دو دولت اجرا خواهد شد یا طرح یک دولت؟

برچسب‌ها:

نظر شما