شناسهٔ خبر: 24105763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی دولت:

به کسی ربطی ندارد در سیاست‌های منطقه‌ای ایران دخالت کند

نوبخت در نشست خبری تاکید کرد که کسی حق ندارد در سیاستهای منطقه‌ای ایران دخالت کند و آنهایی که از هزاران کیلومتر دورتر آمده‌اند نباید در این منطقه باشند.

صاحب‌خبر -


محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح دیروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: راهپیمایی واقعا تماشایی با تعبیر رهبر انقلاب در 22 بهمن نشانگر این بود که مردم همچنان پای انقلابشان ایستاده‌اند و درود خدا بر این مردم فهیم، مقاوم و ایستاده.
وی تصریح‌کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی وضعیت تولید درآمد و فاصله دهک‌ها و ضریب جینی کشور نه تنها نسبت به قبل از انقلاب که الان در مقایسه با کشورهایی چون آمریکا، روسیه، چین و ترکیه بهتر است و اینکه ما 3 میلیون بیکار و مشکلات اقتصادی داریم به جای خود قرار دارد اما دستاوردهای انقلاب مختص به هیچ دولتی نیست، بلکه مختص انقلاب است.
نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پرداخت یارانه‌ها اظهار کرد: ما تبصره 18 را از 14 جدا کردیم و دو نکته برای پرداخت یارانه‌ها در نظر داریم؛ اول اینکه به خانواده‌های واقعا نیازمند یارانه بدهیم، دوم اینکه به خانواده‌هایی یارانه بدهیم که زیر خط مستمری‌بگیران قرار دارند و دریافتی آنان 193 هزار تومان است چرا که قصد ما ریشه‌کن کردن فقر مطلق است.
نوبخت با تاکید بر اینکه سیاست دولت، گشتن در حساب‌های مردم نیست، بیان داشت: دولت قصد دارد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی،  100 هزار واحد مسکن فرسوده را نوسازی کند، ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نو کند که منجر به ایجاد حدود 25 هزار شغل می‌شود و البته که ما بدون موافقت مجلس، قانون یارانه‌ها را اجرایی نمی‌کنیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از سخنان رئیس‌جمهوری در 22 بهمن و تاکید بر استفاده از ظرفیت اصل 59 قانون اساسی، آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری رفراندوم در نظر دارد، تصریح کرد: استناد آقای رئیس‌جمهور به اصل 59  قانون اساسی بود که نشان می‌دهد در مسائل اقتصادی و رخدادهای بزرگ می‌توان از نظرات مردم استفاده کرد و این از نقاط قوت قانون اساسی ماست که پاسخگوی شرایط است.
نوبخت در واکنش به پرسشی در زمینه صحت موضوع انجام نشدن همکاری‌های لازم از سوی وزارت اطلاعات برای معرفی مدیران دو تابیعتی، گفت: وزارت اطلاعات همکاری‌هایی با قوه قضائیه دارد و از وزیر اطلاعات می‌خواهم که پاسخ دادستان محترم کشور را در این زمینه بدهند.
نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع که آلمان، فرانسه و انگلیس به دلیل درخواست رژیم صهیونیستی در زمینه توان موشکی و حضور منطقه‌ای ایران، به رئیس‌جمهوری هشدار داده‌اند، صحت دارد یا نه، گفت: من با چنین مطلبی مواجه نشده‌ام اما به کسی ربطی ندارد در سیاست‌های منطقه‌ای ما دخالت کند کسانی که نباید در منطقه آفتابی شوند، کشورهایی هستند که هزاران کیلومتر با ما فاصله دارند.
سخنگوی دولت درباره نرخ ارز هم گفت: از ملت می‌خواهیم به کشورمان کمک کنند و برای وارد شدن به بازار هول نکنند؛ خبر دارم بانک مرکزی برای این موضوع برنامه دارد و حتما قیمت ارز به جایگاه خود برمی‌گردد.
نوبخت در ادامه این نشست گفت: مجلس نظرش بر این است که به‌جای افزایش حامل‌های انرژی 3هزار میلیارد از افزایش مالیات و حقوق گمرکی در اختیار دولت قرار دهند. دنیا با مالیات اداره می‌شود مالیات یک در آمد سالم است اما نرخ مالیات ما افزایش پیدا نکرده است. با شرکت‌های فرانسوی قرارداد بسته ایم تا از سامانه‌های آنها جهت اخذ مالیات استفاده کنیم.
سخنگوی دولت درباره وضعیت بازار در شب عید اظهار کرد: نظام بانکی کشور تمهیدات لازم را در این زمینه برای تامین اسکناس‌های مردم اندیشیده است و وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی هم برای تدارک میوه شب عید و مایحتاج آن روزها تمهیدات را اندیشیده‌اند و تامین کرده‌اند و ان‌شاءالله امسال هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره محل تامین اعتبار بودجه برای ایجاد شغل با توجه به افزایش پیدا نکردن قیمت بنزین، گفت: ما 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای‌اشتغال اختصاص داده بودیم که پیش‌بینی مان نشان می‌داد حدود 17 هزار و 300 میلیارد تومان از محل حامل‌های انرژی‌ تامین شود اما مجلس موافقت نکرد و اجازه داد که از سرجمع محاسبات، این کسری را جبران کنیم.
وی ادامه داد: اگر قیمت‌ها را بررسی کنیم کالاها حدود دو برابر افزایش قیمت نداشته‌اند، اما ما حقوق کارمندان را بیش از دو برابر افزایش دادیم و منتی هم نداریم اما برخی به گونه‌ای از گرانی می‌گویند که مو بر تن آدم سیخ می‌شود و البته می‌دانیم چه کسانی این سخنان را می‌گویند.
نوبخت درباره سرنوشت گزارش دیوان محاسبات نیز گفت: من از همه کسانی که در دیوان محاسبات برای رویکرد قانونی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. دیوان باید گزارش خود را به مجلس بدهد، مجلس هم این گزارش را در اختیار کمیسیون‌ها می‌گذارد که دستگاه‌ها باید از عملکرد خود دفاع  و یا توضیح دهند چه کردند. البته در این شرایط رسانه‌های معاند از این مسئله سوءاستفاده کردند و واقعا دروغ گفتند. ما باید جایگاه دیوان محاسبات را تقویت کنیم.


نظر شما