شناسهٔ خبر: 24105196 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حیدر العبادی: نبرد سازندگی و بازسازی در عراق آغاز شده است

نخست وزیر عراق در سخنان خود در حاشیه نشست بازسازی عراق در کویت گفت جنگ به پایان رسید و نبرد سازندگی و بازسازی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، حیدر العبادی، نخست  وزیر عراق در سخنان خود در حاشیه نشست بازسازی عراق در کویت گفت: در دهم دسامبر گذشته پایان یافتن عملیات آزادسازی و پیروزی کامل بر تروریسم داعش و آزادسازی همه خاک عراق را اعلام کردیم. در این بین از کشور‌های دوست که در این نبرد حق علیه تروریسم در کنار ما ایستادند، با افتخار یاد می‌کنیم.  

العبادی افزود: جنگ به پایان رسید و نبرد سازندگی و بازسازی آغاز شده است. درست است که خسارت‌های مادی ما بسیار و نیازمند پول‌های فراوانی است اما پیروزی با چیزی بسیار گرانبهاتر به دست آمد؛ با فداکاری‌های هزاران تن از عراقی‌ها و از بهترین فرزندان کشورمان. عراقی‌ها خاک کشورمان را آزاد کردند اما در عین حال، جهان و منطقه را از خطر داعش و خطر تروریسم در امان نگاه داشتند و نقشه‌های جنایتکارانه‌اشان را در ایجاد ترس، وحشت، کشتار و ویرانی ناکام گذاشتند.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: امروز عراق، پیروز، یکپارچه و قدرتمند ایستاده است اما روی آوار ویرانی‌های تروریسم. این گروه‌ها می‌خواستند عراقی‌ها را بر اساس مذهب یا دین یا منطقه یا قومیت، چند دسته و از هم جدا کنند اما ناکام ماندند و عراقی‌ها برای دفاع از خاکشان با هم متحد شدند.

ویرانی‌های داعش علاوه بر زیرساخت‌ها و تاسیسات اقتصادی، بخش مسکن را نیز تا حد بسیار بالایی شامل شد، به گونه‌ای که داعشی‌ها به تخریب برنامه ریزی شده خانه‌ها مبادرت ورزیدند، تا جایی که نزدیک به یکصد و پنجاه هزار خانه مسکونی چه به صورت کامل و چه به صورت جزئی تخریب شد. بنابراین این مسئله نیاز‌مند توجه ویژه ما و حمایت جامعه بین المللی است تا خانواده‌های آواره به مناطقشان بازگردند و ثبات در عراق فراگیر شود و از بازگشت هر گروه تروریستی دیگری جلوگیری کنیم.

حیدر العبادی همچنین خاطر نشان کرد: چیزی که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که عراق با منابع طبیعی که خدا در آن قرار داده است و همچنین با امکانات انسانی بسیار و متخصص در تمامی زمینه‌های کار و فعالیت، قابلیت‌های پیشرفت و توسعه را دارد و می‌توانیم با کمک دوستان و برادرانمان، تلاش‌ها را یکپارچه کنیم و از فضای سرمایه گذاری و قانونی مناسب برای اجرای پروژه‌های اقتصادی، عمرانی و خدماتی در استان‌های آزاد شده و دیگر استان‌ها استفاده کنیم. این توانایی را داریم که سرمایه‌ها و سرمایه گذاران خارجی را جذب کنیم و اصلاحاتی اقتصادی انجام دادیم که به سرمایه گذاران کمک می‌کند.

او افزود: دولت عراق با همکاری کارشناسان عراقی و کمک بانک جهانی، سه پرونده را برای طرح‌ها و نقشه‌های خود آماده کرد که عبارتند از: آماده سازی چارچوب کلی برای بازسازی و توسعه، ارزیابی ویرانی‌ها در مناطق آزادشده و فرصت‌های سرمایه گذاری موجود در همه استان‌های عراق. با این کار، آمار‌های کاملا دقیق از اوضاع اقتصادی و خدماتی عراق را در اختیار کشور‌های حامی یا سرمایه گذار قرار می‌دهیم.  

العبادی همچنین گفت: با وجود شرایط جنگی که در آن با داعش مقابله کردیم و با فداکاری‌ها و شجاعت فرزندان دلیرمان و همچنین حمایت‌های بین المللی در آن پیروز شدیم، به حوزه انسانی توجه ویژه‌ای کردیم و در هر یک از نبردهایمان برای آزادسازی شهرها، آزادسازی انسان‌ها را اولویت قرار دادیم. دستوراتمان به نیرو‌های امنیتی این بود که شهروندان را در آغوش بگیرند و محافظت از آنان را وظیفه خود بدانند، در نتیجه شهروندانمان در همه مناطقی که آن‌ها را آزاد کردیم از نیرو‌های امنیتی استقبال و برای آزادسازی مناطقشان به آنان کمک کردند. همچنان عملیات انسانی را چه در پناه دادن به آوارگان و چه در بازگرداندن آنان پس از آماده سازی خدمات اصلی در مناطقشان و ثبات و خنثی سازی و برچیدن مین‌ها و تله‌های انفجاری و فراهم کردن نیاز‌های اولیه زندگی، ادامه می‌دهیم و این راه را تا بازگرداندن دیگر آوارگان به مناطقشان ادامه خواهیم داد. به ویژه اینکه ما در آستانه انتخابات هستیم و می‌خواهیم همه عراقی‌ها در تمامی مناطق با تمام توان در آن شرکت کنند تا نمایندگانی واقعی را برای پیش بردن عملیات بازسازی و رشد اقتصادی در کشور انتخاب کنند.

انتهای پیام/

اظهارات حیدر العبادی در حاشیه نشست بازسازی عراق در کویت

نظر شما