شناسهٔ خبر: 24104759 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نهاوندیان: ریشه نوسانات ارز غیر اقتصادی است

صاحب‌خبر -
 

فعالان اقتصادی بخش خصوصی با گلایه از ناتوانی دولت در کنترل بهای ارز ظرف دو ماه اخیر نسبت به تداوم نوسان قیمت ارز و تاثیر آن در قیمت تمام شده تولید داخلی اظهار نگرانی کردند.
به گزارش خبرنگارما، سی و پنجمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که دیروز با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری برگزار شد، کانون گلایه تولیدکنندگان و تجار از نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار بود.
دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری در این نشست و در پاسخ به گلایه‌های طرح شده، جنس نوسانات نرخ ارز را غیراقتصادی خواند و گفت: ریشه‌های غیراقتصادی نوسانات نرخ ارز دنبال ملتهب کردن فضا بوده و هستند.
وی با اشاره به اینکه گاهی مطرح می شود دولت به دنبال افزایش نرخ ارز است که این سخن‌ها بسیار تعجب آور است، درباره رابطه علت – معلولی نرخ ارز و تورم گفت: برای مقابله با بازار ملتهب ارز کاری ریشه ای تر از هدف قرار دادن نرخ تورم نیست و دولت در این سال‌ها توانسته است با وجود نقدینگی، تورم را مهار کند.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: در شرایطی که دولت اصلی ترین اقدام برای ایجاد آرامش در بازار ارز را در دستور کار خود قرار داده و نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش داده است، چطور می‌توانیم بگوئیم دولت عمدا می خواهد نرخ ارز را بالا ببرد؟
وی با اشاره به وجود آرامش بازار ارز در سال‌های اخیر گفت: در دو سه ماه اخیر نوساناتی در بازار به وجود آمده است که باید عوامل آن شناسایی شود که آیا این نوسانات اقتصادی، غیر اقتصادی، روانی یا سیاسی است؟
دکتر نهاوندیان با تاکید بر اینکه دلیل اقتصادی برای این نوسانات وجود ندارد و جنس این موضوع تابع عواملی است که تقاضاهای غیرمبادلاتی را وارد بازار می کند، گفت: باید برای ایجاد آرامش در بازار ارز اقدامات هوشمندانه‌ای در دستور کار قرار گیرد. تقاضای سفره بازی باید مدیریت شود و آنهایی که برای حفظ قدرت خرید و کسب درآمد از مبادلات ارزی وارد این بازار می شوند، باید با گزینه‌های دیگر جذب شوند.
وی اعلام کرد: در این زمینه بانک مرکزی و وزارت نفت در این روزها، اوراق مشارکت ارزی خود را عرضه خواهند کرد که باید از این فرصت برای تجهیز منابع و کارهای مولد استفاده کنیم .
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مسایل اقتصادی وقتی صورت سیاسی پیدا می کند، حل آن مشکل تر می شود، افزود: جهت گیری کلی این اقتصاد باید درون زا و برون گرا و در جهت رونق صادرات باشد.
وی همچنین از طرحی برای تحریک تقاضا در بازار داخلی خبر داد که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته است و ادامه داد: اگر چه ضروری است که رویکرد جهش صادراتی داشته باشیم، اما بازار داخلی هم اهمیتی ویژه دارد؛ در مواردی که ظرفیتی برای عرضه در بازار داخلی وجود داشته باشد، می توانیم طرح‌های رونق افزایِ غیرتورمی را در دستور کار قرار دهیم.
نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تقسیم کار ملی میان بخش عمومی و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد، گفت: در این روزها صحبت‌هایی مبنی بر واگذاری بنگاه‌های بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی به بخش خصوصی بیشتر شنیده می شود.
وی افزود: رئیس جمهوری با تاکید بیشتر خواستار واگذاری دارایی‌های بخش‌های عمومی غیر دولتی مانند بانک‌ها و تامین اجتماعی شده است و در این ارتباط رهبر معظم انقلاب هم دستور داده اند که نهادهای نظامی باید فعالیت‌های اقتصادی خود را واگذار کنند.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اظهار اینکه بخش دولتی و خصوصی باید به جای تنازع در توزیع سهم، تلاش کنند حجم اقتصاد را افزایش دهند،افزود: اگر دولت و بخش خصوصی دست به دست هم دهند، حتما می توانند تولید ملی را افزایش دهند و آن زمان نیازی به تنازع در افزایش سهم نخواهد بود.

نظر شما