شناسهٔ خبر: 24104223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

گزارش عضو هیات رئیسه مجلس از بازبینی فیلم سلول دکتر سید‌امامی

صاحب‌خبر -
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس جزئیات جاسوسی گروه محیط‌زیست و خودکشی سیدامامی را تشریح کرد.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جزئیات جلسه بررسی موضوع خودکشی سیدامامی گفت: جلسه اعضای هیأت‌‌رئیسه مجلس برگزار شد و علاوه بر اینکه اکثریت اعضای هیأت‌رئیسه در این جلسه حضور داشتند، نمایندگانی از فراکسیون‌‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی ازجمله آقایان مطهری، عارف، بروجردی، وکیلی، کولیوند، قاضی‌زاده‌هاشمی، فولادگر، کاتب، جلالی، آزادیخواه، میرزایی نکو، حیدری، دهقان، مصری، تابش و کاظمی نیز در این جلسه شرکت کردند.
وی افزود: در این جلسه مسئولان سازمان اطلاعات سپاه، گزارشی از وضع پرونده را ارائه کردند که این پرونده از کجا شروع شده و آنها به بحث جاسوسی ظنین شدند و پس از هماهنگی با قوه قضائیه و اخذ احکامی که برای اقدامات اطلاعاتی نیاز داشتند، توانستند شماری از افراد را به اتهام جاسوسی دستگیر کنند.
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در نهایت موضوع آقای کاووس سید‌امامی را با یکی از افراد اصلی گروهی که دستگیر شده‌اند در میان می‌گذارند که وی اسناد، مدارک و اعترافاتی را اعلام می‌کند و این مدارک نشان می‌دهد که آقای سیدامامی هم در این ماجرا دست داشته است و بعد از مواجهه، وی را به سلول زندان برمی‌گردانند که ما فیلم آن را مشاهده کردیم.
امیرآبادی گفت: سلول زندان وی شخصی بوده است و زندانی دیگری در این سلول نیست و سرویس بهداشتی مخصوص دارد. وی فرچه‌ای که برای نظافت دستشویی است را چندین بار به طرف سقف پرتاب کرد که با به طرف لامپ پرتاب کرده یا متوجه دوربین بوده است که به احتمال زیاد این وسیله را به طرف نور لامپ پرتاب کرده چون نور زیادی از آن می‌تابید که موفق نشد؛ سپس پیراهن خود را از تن درآورد که حالت طناب شود و به گردنش انداخت و بار دیگر به سرویس بهداشتی رفت، سپس پتویی که در کف زمین قرار داشت، جمع کرد و بار دیگر فرچه دسته‌داری که برای نظافت به کار می‌رود را برداشت و باز هم چندین بار به طرف سمت سقف پرتاب کرد. سپس پتو و بالش را به گونه‌ای روی زمین گذاشت که گویی کسی در آنجا خوابیده است و با پیراهنی که از تن درآورده بود، به سرویس بهداشتی رفت.
وی گفت: بنا بر اظهارات گزارش‌‌‌دهندگان این فرد خود را در سرویس دستشویی زندان با پیراهن خودش حلق‌آویز کرده است و کسی که داخل سلول را مانیتور می‌کرده گمان برده است که صحنه ساخته شده، فردی خوابیده است.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا کسی که مانیتورینگ سلول را بر عهده داشته،‌ دسترسی به دوربینی که فیلم را مشاهده کردید نداشته است؟ گفت: احتمال می‌رود که این صحنه دیده نشده و چندین‌بار مشاهده شد که فردی زیر پتو خوابیده است.
امیرآبادی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چقدر طول کشیده بود از زمانی که فرد وارد سلول شده تا زمانی که خودکشی کرده است؟ اظهارداشت:‌ کمتر از ۱۵ دقیقه این موضوع اتفاق افتاده است. این فرد خود را با پیراهن به پنجره سرویس بهداشتی آویزان کرده و با ضربه اولی که به خودش وارد کرده و کشیده شد، نخاعش قطع شده است.
وی ادامه داد: البته ما نمی‌‌توانیم اظهارنظر کنیم،‌ سازمان پزشکی قانونی اظهارنظر کند، اما خانواده آقای امامی، فیلم را دیده‌اند و تائید کرده‌اند که آثار ضرب و جرحی در بدن وی وجود نداشته و تنها آثار خفگی ناشی از خودکشی در بدن سیدامامی وجود داشته است.
* روایت وکیل سیدامامی ‏
‏‌وکیل خانواده سیدامامی گفت: فیلم دوربین سلول را به همراه خانواده ایشان و وکلای دیگر پرونده دیدیم اما به‌خاطر این‌که دید خوبی به سرویس بهداشتی این سلول ندارد، عمل خودکشی ایشان مشخص نیست اما در فیلم مشخص است که او با پیراهنی بر تن به دستشویی رفته است.
پیام درفشان از کالبدشکافی پیکر فعال محیط‌زیست خبر داد و به ایلنا در رابطه با مرگ این استاد دانشگاه در زندان اوین گفت: در تمامی مواردی که مرگ مشکوک رخ می‌دهد، کالبدشکافی انجام می‌شود در این مورد هم کالبد شکافی انجام گرفت و بعد جنازه تحویل خانواده شد.‏
این حقوقدان ادامه داد: صبح که مامور زندان برای وی صبحانه برد، بعد از مدتی متوجه می‌شد او صبحانه را برداشته است به همین دلیل وارد سلول شد و از دیدن جنازه او در دستشویی شوکه شد. ‏
او گفت: چون زندانبانان از زمان فوت او خبر نداشتند در بدو ورود و پیداکردن او عملیات احیای قلبی را انجام دادند. ‏
درفشان با رد نظریه‌هایی که اعلام می‌‌کند، سیدامامی در زندان کشته شده است، گفت: این که چرا ایشان مجبور به خودکشی‌کردن شده است بسیار حائز اهمیت است و باید دلیل این کار مشخص شود. دادسرای امور جنایی هم به‌دنبال این موضوع است. ‏
وی با اشاره به امنیتی بودن پرونده سید امامی و با انتقاد از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری گفت: در چنین پرونده‌هایی که اجازه ورود وکیل را نمی‌دهد، اوضاع برای متهم بسیار سخت است زیرا وقتی نمی‌گذارند شخص، وکیل داشته باشد، در تحقیقات ممکن است به فرد فشار وارد شده و دست به هرکاری بزند. این وکیل است که در ۴۸ ساعت اول به متهم آرامش می‌دهد و شرایط را برای او تبیین می‌کند و سلب این حق باعث بروز چنین حوادثی می‌شود.‏

برچسب‌ها:

نظر شما