شناسهٔ خبر: 24104073 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مروری بر آمار معاملات دیروز

افزایش تدپیکس

در دادوستدهای روز دوشنبه بورس تهران شاخص کل بورس 142 واحد رشد کرد و به رقم 97 هزار و 924 رسید. همچنین، در معاملات دیروز سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از 819میلیون برگه سهم،

صاحب‌خبر -

گروه بورس   

در دادوستدهای روز دوشنبه بورس تهران شاخص کل بورس 142 واحد رشد کرد و به رقم 97 هزار و 924 رسید. همچنین، در معاملات دیروز سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از 819میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از یک هزار و 535 میلیارد ریال بود و در 66 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین، نمادهای سایپا، ملی مس، ایران‌خودرو، گسترش نفت و گاز پارسیان و پارس‌خودرو با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص باعث رشد این متغیر شدند. این درحالی بود که دو نماد پتروشیمی جم و ارتباطات سیار ایران با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. بر این اساس، شاخص بازار اول نیز 215واحد صعودی شد اما شاخص بازار دوم

300 واحد افت کرد. افزون بر این، در بازار دیروز گروه‌های خودرو، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. براساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری رنا، سایپا، مدیریت صنعت شوینده بهشهر، سایپا دیزل، محورسازان ایران‌خودرو و پتروشیمی آبادان بود. در مقابل نمادهای گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، الکتریک خودرو شرق، آبسال، درخشان تهران، تایدواتر خاورمیانه، لعابیران و شیشه و گاز با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. به گزارش سنا، سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید سهام مدیریت صنعت شوینده بهشهر، اوراق صکوک سایپا، سهام سایپا دیزل، سهام زامیاد، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران برای خروج از نمادهای اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین عرضه‌ها را ثبت کردند. این نمادها سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در پایان معاملات روز دوشنبه حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله 109 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت ملی نفت ایران با معامله 164 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 مبادله 149 هزار سهمی

در سویی دیگر، دومین روز کاری هفته چهارم بهمن‌ماه با دادوستد بیش از 345 میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به یک هزار و 317 میلیارد ریال در بیش از 39 هزار نوبت معاملاتی در بازارهای 9‌گانه فرابورس ایران به پایان رسید. بر این اساس در معاملات دیروز، در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شاهد مبادله بیش از 149 هزار سهم در نماد «شگامرون» بودیم که این حجم از دادوستدها ارزش 9 میلیارد و 780 میلیون ریالی را به ثبت رساند. همچنین در بازارهای اول و دوم شاهد دست به دست شدن افزون بر 116 میلیون سهم به ارزش بیش از 287 میلیارد ریال بودیم و بدین‌ترتیب حدود یک‌سوم از حجم کل معاملات امروز به این دو بازار اختصاص یافت. در این میان معامله‌گران با جابه‌جایی 38میلیون سهم از سهام ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بیش از 32 میلیارد ریال، بیشترین حجم مبادلاتی بازارهای اول و دوم را در نماد «ذوب» رقم زدند. ضمن آنکه در پی نقل‌وانتقال بیش از 31میلیون سهم به ارزش حدود 62 میلیارد ریال در نماد «سمگا»، بیشترین ارزش مبادلاتی بازار سهام به این نماد تعلق گرفت. از سوی دیگر رصد نمادهایی که بیشترین توجه را در روز گذشته به سمت خود جلب کرده‌اند نشان می‌دهد که نماد «زنگان» از گروه فلزات اساسی علاوه بر آنکه سومین نماد پربیننده بود، بیشترین افزایش قیمتی را تا سقف 5درصدی به همراه داشت.

در سمت مقابل، نماد «کاسپین» متعلق به شرکت داروسازی کاسپین تامین با بیشترین افت قیمتی در میان نمادهای فرابورسی مواجه شد. همچنین معاملات منفی در نماد «مارون» با اهرم منفی 7واحدی به افت این نماگر و قرارگیری آن در ارتفاع 1092 واحدی منجر شد. این در حالی است که نمادهای «دماوند»، «هرمز» و «بساما» در مجموع با حمایت بیش از دو واحدی، مثبت‌ترین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس بودند.

 

نظر شما