شناسهٔ خبر: 24101533 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصوبات جلسه شورای راهبری و اجرای نقشه جامعه علمی

دبیرشورای راهبری و اجرای نقشه جامعه علمی کشور: سند ملی توسعه زیست فناوری در کشور در دستور کار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

مصوبات جلسه شورای راهبری و اجرای نقشه جامعه علمیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، منصور کبگانیان در حاشیه صد و دومین جلسه شورای راهبری و اجرای نقشه جامعه علمی کشور افزود: در این جلسه وزرا، معاونان رئیس جمهور، سایر اعضا و متخصصین در حوزه زیست فناوری حضور داشتند.
وی با بیان اینکه امروز سند ملی توسعه زیست فناوری در کشور در دستور کار قرار گرفت گفت: از چشم اندازها پیشی گرفته ایم و وارد اهداف کلان شدیم.
کبگانیان تصریح کرد: کسب رتبه برترین میان 10 کشور جهان، تثبیت رتبه اول در توسعه زیست فناوری و فناوری های زیستی در منطقه و کسب رتبه شایسته بین پنج کشور در آسیا از اهداف کلان این جلسه بود که به تثبت رسید.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد 50 هزار شغل مستقیم در حوزه زیست فناوری با توجه به آماری که در وضع موجود داشتیم و دستیابی به سه درصد از بازار جهانی در زیست فناوری از دیگر مصوبات این جلسه بود.
کبگانیان با اشاره به اینکه کسب مرجعیت نظری فقهی و حقوقی درجهان مدنظر است گفت: جهانیان از مکتب اسلام انتظار دارند که مرجعیت و الهام بخشی خود را حفظ کنند.
وی با تاکید براینکه ​در اهداف و اولویت های بخشی نیز تعدادی اولویت در عرصه زیست فناوری پزشکی تصویب شد افزود: جایگزینی برخی اقلام دارویی با منشاء زیستی وارداتی با تولید داخلی از اهداف این حوزه است.
همچنین واکنش های مطرح در نظام جامعه ایمن سازی و تولید واکسن ها بیماریهای غیر واگیردار به تصویب رسید.
وی ادامه داد: روش های تشخیصی مبتنی بر فناوری های زیستی از اهداف و اولویت های بخش پزشکی است.
کبگانیان با بیان اینکه در زیست فناوری صنعت شش محور و هدف تولید فراوردهای زیست محیطی اولویت دار در راستای سلامت کشور تصویب شد افزود: تولید پروتئین با روش های زیست، تولید فرآورده های شیمیایی با روش های زیستی و تولید فناوری و انرژی های نوع از این دسته است.
وی گفت: در حوزه کشاورزی هفت محور پیشنهاد شده بود که دو محور از آن به علت ارتباط با حوزه تراریخته به جلسه دیگر موکول و سایر موارد تصویب شد.

نظر شما