شناسهٔ خبر: 24101223 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

افشای داوری نشدن دو فیلم مستند و یک انیمیشن در بخش مسابقه جشنواره فیلم

دلیل غیبت دو فیلم مستند و یک انیمیشن حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر سی و ششم با صحبت‌های رسول صدرعاملی داور جشنواره روشن شد و او گفت که اعضای هیات داوری اصلا این سه فیلم را داوری نکردند و به دبیر جشنواره اعلام کردند بر اساس صلاحدید خود در اختتامیه از این فیلم‌ها تقدیر کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /حالا تهیه کننده و کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باورتی» با انتشار نامه‌ای به دبیر جشنواره به شدت به این اقدام اعتراض کرده‌اند.

مرتضی شعبانی تهیه کننده و رضا فرهمند کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» -که در کنار مستند «بانو قدس ایران» و انیمیشن «فیلشاه» در جشنواره حاضر بود- در نامه خود به ابراهیم داروغه زاده بعد از اشاره به بی‌مهری‌ها به مستندسازان نوشته‌اند: «جناب آقای داروغه‌زاده، لازم است یادآوری کنیم که تصمیم ورود فیلم‌های مستند و رقابت آن‌ها در بخش سودای سیمرغ بسیاری از مستندسازان را امیدوار کرد که شاید زحمات آنان این‌گونه دیده شود. و لابد جنابعالی به عنوان دبیرجشنواره از این تصمیم و دلایل آن مطلع بوده‎اید.

اما آن‌چه در داوران محترم دربرنامه هفت و روی آنتن زنده شبکه سوم سیما بیان کردند یکی از تلخ‌ترین لحظات سینمای مستند بود. آن‌جا که داوران به صراحت اعلام کردند دو فیلم مستند راه یافته به بخش سودای سیمرغ را اصلا داوری نکرده‌اند! جناب آقای دبیر آیا سینمای مستند این کشور آن‌قدر یتیم گردیده که حتی هیات داوران، ورود به داوری آن نداشته و تأسف آورتر آن‌که در همان برنامه پیشنهاد می‌دهند که خوب است از دو فیلم مستند حاضر در جشنواره تقدیر به عمل آید!»

این دو سینماگر در ادامه نامه خود سوال کرده‌اند: «آیا این جزئی از سیاست جشنواره بوده است؟ اگر به جای این دو فیلم مستند داوران درباره دو اثر سینمایی چنین تصمیمی گرفته بودند، جنابعالی و هنرمندان این گونه سکوت اختیار می‌کردید؟ اگر هیات داوران به صلاح‌دید خود و بدون در نظر گرفتن آیین‌نامه جشنواره اقدام به این عمل نموده، از شما به عنوان دبیر جشنواره خواهان بیان شفاف دلیل این موضوع هستیم.»

در پایان نامه فرهمند و شعبانی آمده است: «آقای دبیر ما به عنوان عضوی از جامعۀ سینمای مستند این سرزمین، نگاه هیات داوران به نمایندگان این سینما را توهین‌آمیز و برخلاف آیین‌نامه جشنواره می‌دانیم. و از جنابعالی می‌خواهیم که با شفافیت و صراحت این موضوع را بررسی و نتایج آن را به جامعه سینمای مستند اعلام فرمایید.»/آی سینما

نظر شما