شناسهٔ خبر: 24100872 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

وقت آن است تئاتر داعش خاتمه یابد

رییس جمهور ترکیه با انتقاد از بودجه پیشنهادی آمریکا برای نیروهای کرد سوری اعلام کرد: من از مردم آمریکا می‌خواهم که درباره پول‌هایی که از بودجه‌شان خارج می‌شوند هوشیار باشند.

صاحب‌خبر -
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد: این مردم باید هوشیار باشند، این پول‌ها از جیب مردم آمریکا خارج می‌شود. این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: تصمیم واشنگتن در حمایت مالی از کردهای سوری بر تصمیم‌گیری‌های آنکارا تاثیر می گذارد. ما ۹۱۱ کیلومتر مرز با سوریه داریم، مرز ارتباطی آنها (آمریکا) با سوریه کجاست؟ آنها ۵۵۰ میلیون دلار برای کمک به نیروهای کرد سوری هزینه کرده‌اند اما اکنون می‌خواهند این مبلغ را به ۳ میلیارد دلار افزایش دهند. شما می‌گویید با داعش می جنگید. چند نیروی داعش را نابود کردید؟ کسانی که علیه داعش می‌جنگیدند، امروز با ترکیه می جنگند. هیچ کس حق ندارد از داعش به عنوان بهانه استفاده کند. اکنون وقت آن است که این تئاتر داعش خاتمه یابد وقت آن است که نقاب‌ها برداشته شود.   

وی افزود: کسانی که می‌گویند "اگر آسیبی به ما برسد پاسخ محکمی خواهیم داد" سیلی عثمانی را تجربه نکرده‌اند.

اردوغان در انتقاد از واشنگتن گفت: به عنوان یک عضو ناتو، آمریکا و ترکیه برابرند. اگر شما می گویید که نیروهای کرد سوری سازمان تروریستی نیست، نظر شماست اگر به یک متحد ناتو حمله شود باید به عنوان یک عضو ناتو مقابل آن بایستید. آمریکا می خواهد ما تسلیم تروریست‌ها شویم.

اردوغان با اشاره به حمایت‌ها از یگانهای مدافع خلق کرد که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، گفت: باید نقاب‌ها را کنار بگذارند و با چهرهای اصلی خود بیایند، کسانیکه با چهرهای اصلی پ.ک.ک عکس می‌گیرند و بازهم متوجه نمی‌شوند، اگر کور یا احمق نباشند، سوءنیت دارند.

وی ادامه داد: برخی به دنبال تقسیم منطقه و حتی ترکیه هستند اما ما به آنها اعلام می‌کنیم که ما به هیچ کس یک وجب خاک نمی‌دهیم و حتی یک فرزندمان را قربانی نمی‌کنیم.

اردوغان افزود: هیچ کس دیگر نمی‌تواند داعش را بهانه کند زیرا امروز دیگر همه با داعش حرکت می‌کنند.
رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه را متهم کرد و به او گفت: اگر کمی جرات داشتی یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه را گروه تروریستی اعلام می‌کردی، در مقابل او من را متهم می‌کند که جبهه النصره را تروریستی نمی‌دانم در حالیکه چندبار اعلام کرده‌ام و اکنون نیز می‌گویم که جبهه النصره یک گروه تروریستی است.

رییس جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش، در واکنش به انتقادات مطرح شده توسط نمایندگان حزب دموکراتیک خلق کرد ترکیه مبنی بر حمله نیروهای نظامی این کشور به غیر نظامیان در عملیات عفرین گفت: اگر ترکیه در عملیات عفرین حساسیت نشان نمی‌داد و به غیرنظامیان توجه نمی‌کرد، این عملیات خیلی سریع به پایان می‌رسید و یک شهید هم نمی‌دادیم.

وی درباره درگیری قایق‌های یونان و ترکیه در اطراف جزایر کارداک گفت: متاسفانه باز هم طرف یونان ما را شگفت زده کرد. یونانی ها رفت و آمدهایی در اطراف کارداک شود. ما از آنها خواسته‌ایم اینکار را انجام ندهند، اما گوش نمی‌دهند، برهمین اساس سربازان ما نیز وظایف خود را انجام داده‌اند ،این درگیری کوچک شب گذشته بود که بدون به وجود آمدن مشکل خاصی این مساله به پایان رسید.

نزاع چندین ساله میان ترکیه و یونان بر سر مالکیت این دو جزیره کوچک در سال ۱۹۹۶ دو کشور را به آستانه درگیری مسلحانه کشاند و تنش‌های جدیدی را در روابط آن‌ها ایجاد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما