شناسهٔ خبر: 24100822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار رییس اطلاعات ملی آمریکا نسبت به مداخله انتخاباتی روسیه

رییس اطلاعات ملی آمریکا گفت، روسیه توانمندترین و سلطه‌جوترین منبع اعمال نفوذ در انتخابات آتی ایالات متحده خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از واشنگتن اگزمینر، دن کوتس، رییس اطلاعات ملی آمریکا در اظهارات خود در جلسه کمیته اطلاعات سنا تأکید کرد، عملیات‌های نفوذ به ویژه از طریق سایبری همچنان آمریکا را تهدید می‌کند.

او در ادامه بدهی دولت واشنگتن را موضوع دیگری دانست که در کنار مسائلی نظیر حملات سایبری و تهدید مداوم تروریسم، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

این مقام آمریکایی در اظهارات خود به طرح اتهامات مختلفی علیه کره‌شمالی، روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر پرداخت.

وی با اشاره به گزارش اخیری که تحت عنوان «ارزیابی تهدیدهای جهانی از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا» منتشر شده، خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم کره‌شمالی که به شدت تحریم شده از عملیات‌های سایبری برای کسب درآمد، جمع‌آوری اطلاعات یا انجام حملات علیه کره‌جنوبی یا آمریکا استفاده کند.

کوتس به سناتورهای آمریکا گفت: ما انتظار داریم که کره‌شمالی در سال میلادی جاری به سمت آزمایش‌های موشکی بیشتر برود و وزیر امور خارجه این کشور نیز نسبت به انجام آزمایش‌های هسته‌ای تهدید کرده است.

رئیس اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد: روسیه، ایران و کره‌شمالی در حال تلاش برای حملات سایبری خصمانه‌تری هستند که تهدیدهای روزافزونی را متوجه ایالات متحده و هم‌پیمانان آن می‌کند.

وی اضافه کرد: عملیات سایبری مخرب و متداوم علیه آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی ما در راستای استفاده از انتخابات به عنوان فرصتی برای تخریب دموکراسی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در گزارش اخیر اطلاعاتی آمریکا به این موضوع اشاره شده که روسیه و چین طی چند سال آینده توانایی استفاده عملیاتی از موشک‌های ضدماهواره را خواهند داشت. در این گزارش، آمریکا روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده است. کوتس در این زمینه هشدار داد: روسیه موشک‌های کروزی را ساخته که از نگاه آمریکا تعرض به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد است.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه روسیه در حال مداخله و تهدید آینده انتخابات ۲۰۱۸ در ایالات متحده است، خاطرنشان کرد: انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ آمریکا هدفی بالقوه برای عملیات‌های نفوذ روسیه محسوب می‌شود. دست‌کم ما این انتظار را داریم که روسیه به استفاده از پروپاگاندا، شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای نفوذ ادامه دهد تا شکاف های سیاسی و اجتماعی در آمریکا را بازتر کند.

رئیس اطلاعات ملی آمریکا همچنین از پاکستان و برخی کشورهای محتمل دیگر به عنوان تهدید یاد کرد و گفت که این کشورها به دنبال ایجاد انواع جدیدی از تسلیحات هسته‌ای هستند.

وی افزود: پاکستان در حال ساخت انواع جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای است که شامل تسلیحات تاکتیکی کوتاه‌برد می‌شود.

او در کمیته اطلاعات سنای آمریکا اظهار کرد: ما این ارزیابی را داریم که داعش از تسلیحات شیمیایی به عنوان جنگ‌افزار استفاده کرده است.

کوتس در اظهارات خود به تحولات اوکراین نیز پرداخت و گفت: واشنگتن انتظار دارد که مسکو در این زمینه رویکرد جسورانه‌تر و مخرب‌تری را اتخاذ کرده و به دنبال انجام حملات سایبری علیه اوکراین در سال پیش‌رو باشد.

این مقام آمریکایی پیش‌بینی کرد که مناقشه در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۸ به درگیری عمده‌ای نینجامد و در عین حال بن‌بست بحران اوکراین پابرجا بماند.

رئیس اطلاعات ملی آمریکا به تحولات سوریه پرداخت و احتمال پیروزی جناح مخالف مسلح در این کشور را دور از ذهن دانست.

کوتس گفت، اقدامات شبه‌نظامی جناح مخالف سوریه در هفت سال گذشته احتمالا دیگر این ظرفیت را ندارد که به ساقط کردن دولت بشار اسد یا وارد کردن آسیب نظامی جدی منتهی شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما