شناسهٔ خبر: 24100806 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کبگانیان خبرداد:

تصویب بخشی از اهداف کلان سند ملی توسعه زیست فناوری

تهران- ایرنا- دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از بررسی سند ملی توسعه زیست فناوری کشور در این ستاد و تصویب بخش هایی از آن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، منصور کبگانیان شامگاه سه شنبه در پایان جلسه صد ودوم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بررسی سند ملی توسعه زیست فناوری در این جلسه اظهار کرد: کلیات سند بررسی و وارد اهداف کلان سند شدیم؛ این اهداف شامل کسب رتبه برتر در بین ۱۰ کشور جهان، تثبیت رتبه اول در توسعه فناوری های زیستی در منطقه و کسب رتبه شایسته بین ۵ کشور در آسیا به تصویب رسید.
وی ادامه داد: ایجاد ۵۰ هزار شغل مربوط در حوزه زیست فناوری، دستیابی به ۳ درصد بازار جهانی در این بخش هم یکی از اهداف بود که البته این بند مورد مناقشه قرار گرفت زیرا این بازار سنگین و دسترسی به آن دشوار است، در نهایت جمع بندی شد چون این عدد در نقشه جامع علمی کشور مصوب سال ۹۱ تصویب شده است نباید ان را تغییر دهیم .
وی تصریح کرد: اگر به علت عملکرد ضعیف مسئولان یا کمبود بودجه دستیابی به این اهداف محقق نشود شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اهداف خود را رصد و دلایل جلو یا عقب بودن از هدف را به جامعه اعلام می کند.
دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: کسب جامعیت نظری، فقهی و حقوقی در حوزه زیست فناوری در جهان است که جهانیان انتظار دارند در این حوزه مرجعیت خود را حفظ کند.
وی گفت: همچنین بعضی از اهداف و اولویت های بخشی این سند بررسی شد؛ زیست فناوری پزشکی جایگزینی برخی اقلام زیستی وارداتی با تولید داخلی، واکسن های جامع ایمن سازی و تولید واکسن های بیماری های غیرواگیردار و روش های تشخیصی مبتنی بر روش های زیستی به تصویب رسید.
کبگانیان خاطرنشان کرد: همچنین در زیست فناوری صنعت هم به ۶ محور و هدف از جمله تولید فراورده های زیستی اولویت دار در راستای سلامت کشور، توسعه فناوری و انرژی های نو با سوخت های زیستی، تولید پروتئین با روش های زیستی و فراورده های شیمیایی و تولید پلیمر با فناوری زیست پرداخته و تصویب شد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: در حوزه کشاورزی هم بحث مفصلی داشتیم؛ ۷ محور پیشنهاد شده بود و ۲ محور از این بحث در حوزه تراریخته بود و این محورها در جلسه دیگری مستقل‌ می پردازیم و بقیه موارد شامل زیست مهارگرها در کنترل تلفیقی آفات و بیماری ها، استفاده از گیاهان کشت بافتی، استفاده از زیست فناوری در اصلاح نژاد، استفاده از روش های مولکولی در تشخیص بیماری ها و استفاده از واکسن های نوترکیب در بیماری های طیور و آبزیان تصویب شد که قرار است این دو هدف با هماهنگی کارشناسان پزشکی بیشتر بررسی شود.
وی ادامه داد: حوزه زیست فناوری در محیط زیست به جلسه بعد موکول شد و راهبردها و اقدامات ملی این سند نیز در جلسه آتی بررسی خواهد شد.
کبگانیان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت سند آمایش آموزش عالی کشور گفت: آمایش‌ باید با شناختی از خصوصیات آموزش عالی کشور انجام شود؛ باید کمیسیون آمایش آموزش عالی در ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل شود و جلسات این کمیسیون به زودی با حضور وزرای علوم و دیگر وزرا به زودی برگزار می شود‌.
علمی**۹۱۵۷**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

انتهای پیام /*

نظر شما