شناسهٔ خبر: 24100480 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

موسسه رازی امکان تولید بهترین نوع واکسن آنفلوانزای انسانی را دارد

کرج- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که موسسه رازی توان بالقوه ای برای تولید واکسن آنفلوانزا در کشور دارد و در صورت حمایت مالی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نوع این واکسن ها در حوزه انسانی و طیور را تولید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکترمحمد مهدی گویا روز سه شنبه در همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در کرج برگزار شد، افزود: هر میزان سرمایه گذاری در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، صدها برابر سود نصیب کشور می کند.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به عنوان حامی سازمان دامپزشکی به ویژه در بحث کنترل آنفلوآنزای فوق حاد طیور، نقش آفرینی می کند، اظهار کرد: به محض شناسایی و اعلام کانون بیماری توسط سازمان دامپزشکی، همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی برای انجام اقدامات لازم در محل حضور پیدا می کنند.
وی ادامه داد: برای تمام کارکنانی که در ارتباط و تماس با پرندگان آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند ، علاوه بر واکسیناسیون، 10 دز دارو تجویز می شود و همچنین 10 روز تحت مراقبت قرار می گیرند تا در صورت ابتلا به بیماری اقدامات تشخیصی و مراقبتی ویژه انجام شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در طول سال های گذشته نیز این اقدامات انجام می شده، خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی برای جلوگیری از آلودگی در زمان مواجهه و تماس با پرندگان و توصیه جدی جهت خودداری از شکار پرندگان مهاجر که امکان آلودگی آنان وجود دارد از جمله فعالیت هایی است که این مرکز با همکاری سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست انجام می دهد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ابتلا انسان به ویروس آنفلوانزای پرندگان در کشور گزارش نشده، تصریح کرد: البته باید به این موضوع توجه داشت که غیرقابل پیش بینی بودن یکی از ویژگی های خاص آنفلوانزا بوده و ممکن است در لحظه با تغییراتی برای انسان بیماری زا باشد.
گویا در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه و تولیدات موسسه رازی بر این موضوع که این موسسه افتخاری ملی است تاکید کرد و افزود: موسسه رازی در تاریخ ایران ثبت شده، خدمتی که موسسه رازی به سلامت مردم در کشور کرده و می کند، برهیچکس پوشیده نیست.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: این موسسه باید از هرجهت مورد حمایت قرار گیرد و با حداکثر توان خود همچون گذشته تاکنون در زمینه جنگ با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان قدم بردارد.
وی به وظیفه تامین واکسن های انسانی کشور توسط موسسه رازی اشاره کرد و گفت: تامین این واکسن ها برای کشور و نظام سلامت از هر موضوعی با اهمیت تر است، اگر کوچکترین وقفه ای در تولید محصولات رازی ایجاد شود، خساراتی متوجه کشور می شود که به سادگی قابل جبران نخواهد بود.
این مسئول با تاکید بر اینکه موسسه رازی از ظرفیت های لازم برای تولید واکسن برخوردار است، ادامه داد: نیروی انسانی یکی از مهمترین این ظرفیت ها به حساب می آید، به همین منظور یکی از کارآمدترین و سرآمدترین متخصصان جهان در این موسسه فعالیت دارند.
وی بر لزوم مدرن و بروزرسانی امکانات تولید مواد بیولوژیک در این موسسه اشاره کرد و گفت: این موضوع باید به طور جدی مورد توجه مسئولین عالی رتبه کشور قرار گیرد.
همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امروز سه شنبه با حضور مسئولان کشوری و محققان و کارشناسان درکرج برگزار شد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور

انتهای پیام /*

نظر شما