شناسهٔ خبر: 24100121 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم تغییر الگوی واگذاری بنگاه‌های دولتی

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت تغییر الگوی واگذاری بنگاه های دولتی در خصوصی‌سازی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

لزوم تغییر الگوی واگذاری بنگاه‌های دولتیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا انصاری، در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: دولت در هنگام واگذاری بنگاه‌ها، مزایده برگزار کرده و بنگاه را به کسانی که صاحب سرمایه بودند واگذار کرده است در حالی که رجوع به سرمایه انسانی و بخش خصوصی، الگوی دیگری را ‌می‌طلبد.

وی اضافه کرد: بانک‌ها نیز اقتصاد را به سوی سکون سوق ‌می‌دهند زیرا آنها با وثایقی که از فعالان اقتصادی مطالبه ‌می‌کنند، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را محدود ‌می‌سازند.

فریال مستوفی، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به عدم اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی گفت که آنچه ذیل این اصل قانون صورت گرفت صرفاً واگذاری بود و خصوصی‌سازی واقعی انجام نگرفت.

بنگاه‌های شستا خریدار ندارد
محمدرضا لطفی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز با اشاره به آمادگی شستا برای فروش بخش عمده‌ای از کارخانه‌ها و واحدهای این مجموعه، گفت: باوجود آنکه طی چندین نوبت، عرضه و فروش سهام بنگاه‌های شستا اطلاع‌رسانی شد، اما اقبالی از سوی خریداران صورت نگرفته است و به نظر ‌می‌رسد که دولت باید مشوق‌هایی از جمله در زمینه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی برای جذب خریدار ارائه دهد.

 انتقاد از رویکردهای تعزیراتی دولت

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از تداوم قیمت گذاری بر تولیدات داخلی و فشار مضاعفی که این رویه بر تولیدکنندگان وارد ‌می‌کند انتقاد کرد.

کاوه زرگران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: شاهدیم تصمیماتی که در مورد قیمت گذاری اتخاذ ‌می‌شود، با دستور مقامات دولتی لغو ‌می‌شود. چنانکه گفته ‌می‌شود، رئیس‌جمهوری دستور لغو تغییر قیمت‌ها را داده است. در حالی که لازم است، منطق تولیدکنندگان نیز شنیده شود. این مساله اخیرا در مورد شرکت‌های لبنی حادث شده است.

وی با اشاره به تعزیراتی شدن 11 کارخانه محصولات لبنی ادامه داد: این واحدهای تولیدی اکنون با صدور اجراییه مواجه شده‌اند و حساب‌های آن‌ها نیز مسدود شده است. شرکت‌هایی که برای 12 تا 14 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

محمد امیرزاده نیز با انتقاد از اینکه وزارتخانه‌ها پذیرای فعالان اقتصادی نیستند، افزود: کدام وزیر یا معاون وزیر برای ملاقات با فعالان بخش خصوصی وقت گذاشته است. درخواست ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی این است که دولت نسبت به حذف فاصله‌ها اقدام کند.

دولت در اجرای تصمیمات خوب تاخیر دارد
پدرام سلطانی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در خصوص معافیت‌های مالیاتی گفت: بخش خصوصی به این نتیجه رسیده است که اعمال معافیت‌های مالیاتی نه به نفع این بخش است و نه کشور، اما باید ابتدا نهادهای حاکمیتی از معافیت‌های مالیاتی خارج شده و در سال 97 شاهد آن باشیم که نهادهای عمومی نیز ملزم به پرداخت شوند.

وی افزود: در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقلی کشور که رئیس‌جمهور به تازگی بر آن تاکید کرده است، در قانون بودجه سال 93 نیز به آن اشاره شده بود در حالی که این اقدام ‌می‌توانست بسیار سریع‌تر از زمان کنونی به اجرا در آید، بنابراین یکی از مشکلات اصلی در کشور تاخیر و درنگ در اجرای قوانین و سیاست‌های دولت است.

 بنگاه‌های حوزه سلامت، وضع بغرنجی دارند

نائب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بدهی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی از دولت، گفت: وضعیت کسب وکار در صنعت دارو کشور به قدری بغرنج است که این روزها شاهد ورشکستگی بنگاه‌ها و حتی خودکشی مدیران بخش خصوصی هستیم.

ناصر ریاحی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: سررسید بدهی‌های دولت به بنگاه‌های اقتصادی حوزه سلامت به بیش از یک سال رسیده است و این در حالی است که دولت برای جبران این بدهی‌ها، اقدام به عرضه اوراق به جای بدهی‌ها کرده است که این اوراق نیز از سوی دستگاه‌های دولتی خریداری ندارد.

محمود نجفی‌عرب دیگر عضو هیئت نمایندگان و رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح باعث شد که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی حوزه سلامت به ورشکستگی برسند.

علی شمس اردکانی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید که به نوسازی ناوگان اختصاص دارد، گفت: افرادی بروکراتیک در بدنه دولت، مانع اجرای قانون و تصمیم دولت درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل شده‌اند که باید به این مساله رسیدگی شود.

ضرورت تحریک تقاضای داخلی

 عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به وضع رشد صنعت، اهتمام دولت را برای تحریک تقاضای داخلی خواستار شد.

محمد اتابک در این نشست  با بیان اینکه به دلیل شرایطی که بر روابط ایران با همسایگان حاکم است، امکان صادرات وجود ندارد و میزان تقاضا در بازار داخل نیز پذیرای تولیدات صورت گرفته نیست افزود: اکنون 50 درصد فولاد صادر ‌می‌شود و موجودی انبار بنگاه‌های بورسی در بخش‌هایی نظیر سیمان و کاشی و سرامیک، به میزان6 ماه نیاز کشور را پاسخ ‌می‌دهد. بنابراین لازم است، تدابیری برای تحریک تقاضای داخلی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: دولت احیای بافت‌ فرسوده را در دستور کار قرار داده که ‌می‌تواند برای تحریک تقاضا موثر واقع شود اما گمان نمی‌رود که اجرای این طرح تا پایان عمر دولت صورت گیرد؛ چرا که در بدنه دولت اعتقادی به ساخت و ساز وجود ندارد.

اتابک همچنین از اعمال نفوذ برخی استانداران در بنگاه‌های اقتصادی گلایه کرد و گفت: در شرایطی که من در یکی از بنگاه‌های تولیدی استانی صاحب سهم هستم، استاندار خود را محق ‌می‌داند که مدیرعامل این بنگاه را تعیین کند.

کوروش پرویزیان، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، از وجود ناهماهنگی‌ها در تیم اقتصادی دولت انتقاد کرد و گفت: دولت در ماه‌های اخیر از طرح‌های مختلفی رونمایی کرده است. اما به چه دلیل این طرح‌ها در لایحه بودجه لحاظ نشده است؟ در عین حال این پرسش مطرح است که چرا دولت هزینه‌های خود را مدیریت نمی‌کند؟ اگر این رویه تغییر نکند، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

نظر شما