شناسهٔ خبر: 24099513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

منع دستگاه‌های اجرایی از دریافت سود حساب‌های بانکی

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، مصوبات امروز این کمیسیون را درباره شرایط دستگاه‌های اجرایی برای اخذ سود حساب‌های بانکی تشریح کرد.

صاحب‌خبر -
منع دستگاه‌های اجرایی از دریافت سود حساب‌های بانکیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، علی اصغر یوسف نژاد در خصوص مصوبات امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: کمیسیون تلفیق بعد از بررسی مواد ارجاعی از صحن علنی مجلس، دستگاه‌های مشمول ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری را مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپرده، سپرده‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی ندانست.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و هر یک از دستگاه‌های اجرایی که در قوانین و مقررات و یا اساسنامه آنها مجاز به دریافت سود هستند، از شمول این حکم مستثنا شدند.
وی در این باره افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بانک‌های دولتی و غیردولتی مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرایی در اجرای این حکم که فاقد قوانین و مقررات مربوط هستند، نیستند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سود سپرده دریافتی دارای مجوز دستگاه‌های مذکور به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌ها از اول سال 97 تحت عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز و به صورت 100 درصد دریافت و مطابق قوانین و مقررات مربوط پرداخت می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: هر گونه اقدام مغایر با مطالب مذکور حکم تصرف در وجوه و اموال دولتی محسوب می‌شود و دیوان محاسبات کشور موظف است عملکرد آن را هر شش ماه یک بار تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کند. 
 
بند مربوط به ممنوعیت واردات محصولات تراریخته از بودجه سال ۹۷ حذف شد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در مجلس شورای اسلامی آخرین مصوبات کمیسیون را تشریح کرد.
علی اصغر یوسف نژاد به مصوبات امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه اشاره کرد و گفت: بند الحاقی ۸ تبصره ۶ لایحه بودجه که در آن دستگاه های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مکلف شده بودند تعرفه و عوارض بهای خدمات در سال ۹۷ را افزایش ندهند نیز با تصویب کمیسیون تلفیق از متن بودجه حذف شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه کمیسیون تلفیق بند الحاقی ۴ تبصره ۱۱ لایحه بودجه که در آن مقرر شده بود واردات هر گونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع است، از متن لایحه بودجه حذف شد.
نماینده مردم ساری و میاندرورد در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق در ادمه بند الحاقی 8 تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به این شرح اصلاح کردند.
وی اظهار داشت: بر اساس اصلاح بند 8 تبصره 12 به سازمان امور عشایر ایران اجازه داده می‌شود با رعایت قانون اصل ۴۴ همه فروشگاه ها، جایگاه های سوخت (فسیلی)، انبارهای ذخیره علوفه و کالا، اراضی و مستحدثات مربوط را که متعلق به سازمان است و در اختیار شرکت های تعاونی عشایری و اتحادیه‌های مربوط قرار دارند با قیمت کارشناسی و دریافت 10 درصد قیمت به‌صورت نقد و مابقی به صورت اقساط پنج ساله به شرکت ها و اتحادیه‌های بهره‌بردار واگذار کند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 گفت: همچنین وجوه حاصل از واگذاری‌ها به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۲۱۰۲۱۵ جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. معادل 100 درصد درآمد حاصل از محل ردیف ۳-۱۵۱۰۰۰ جدول شماره (۷) این قانون در اختیار سازمان امور عشایر ایران قرار می‌گیرد تا به‌عنوان افزایش سرمایه سهم دولت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و عشایری هزینه کند.
 
تمام درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به خزانه کل واریز می‌شود/ حدود ۹۹ هزار میلیارد تومان مجموع درآمد حاصل از هدفمندی
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، تمام درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به حساب هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه کل واریز می شود.
علی اصغر یوسف نژاد در تشریح آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون، جدول هدفمندی یارانه‌ها که قبلا در کمیسیون تلفیق تصویب شده بود به قوت خود باقی است و یک حکم به آن اضافه می‌شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق سال 97 گفت: بر اساس ماده 39 برنامه ششم و قانون هدفمندی یارانه‌ها و شفاف‌سازی منابع و مصارف تمام درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها بر اساس جدول پیوست به حساب هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه کل واریز و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه هزینه می‌شود و جابه‌جایی از سایر ردیف‌ها ممنوع است.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس مجموع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، 98 هزار و 834 میلیارد تومان می‌شود که 37 هزار میلیارد تومان آن به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اختصاص می‌یابد.
 
تصمیم گیری درباره نحوه خرید تضمینی برق حاصل از تبدیل پسماندها به انرژی
سخنگوی کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 1397 کل کشور در مجلس شوراي اسلامي همچنین گفت: در بند الحاقی 10 تبصره 6 مصوب کردیم که در راستای بهبود محیط زیست و کاهش آثار مخرب مدیریت غیراصولی پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی موظف است تا سقف 0.5 درصد از فروش کالاهایی را که مصرف آن به پسماندهای مخرب محیط زیست منجر می شود دریافت و تا سقف 10 هزار میلیارد ریال واریز کند.
وی ادامه داد: این مبلغ پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار می گیرد تا برای ایجاد تأسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی هزینه شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: آیین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر فهرست کالاهای مشمول، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و فرایند اجرایی توسط وزارت کشور و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی حداکثر دو ماه پس از تصویب قانون تدوین می شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح بند (هـ) تبصره (6) توضیح داد: عوارض موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب 1394.08.10 به میزان 8 درصد مبلغ مصرفی در سقف 12 هزار و 800 میلیارد ریال تعیین می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص آن توسط این سازمان برای موارد مطروحه در قوانین فوق با اولویت روستاها، محلات دامداری و خرید تضمینی برق حاصل از تبدیل پسماندها به انرژی، صرف شود.
یوسف نژاد تأکید کرد: مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معافند.
این نماینده مردم در مجلس دهم به الحاق بند (هـ) تبصره (6) اشاره کرد و گفت: با هدف ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد تأسیسات تبدیل پسماند عادی به انرژی (شامل زباله سوزی، گازی‌سوزی و پیرولیز) دولت مکلف به تأمین سوخت کمکی گاز مورد نیاز با قیمت نیروگاه‌های حرارتی در این تأسیسات به منظور جبران ارزش حرارتی تا متوسط آن در استان‌های کشور است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برق تولیدی این نیروگاه‌ها مشمول خرید تضمینی برق تجدیدپذیر خواهد بود و آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نیرو و وزارت نفت به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

نظر شما