شناسهٔ خبر: 24099422 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش الحیات از افزایش تقاضای نفت در سال جاری میلادی

تهران - ایرنا - روزنامه الحیات در گزارشی نوشت: تقاضا برای نفت طی روز گذشته (دوشنبه) 2 درصد افزایش یافت و برخی زیان های شدید در هفته گذشته را جبران کرد و سهام جهانی بعد از کاهش شدید یک هفته ای در دو سال گذشته، تثبیت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز (سه شنبه) روزنامه الحیات چاپ لندن، نفت خام برنت با رشد 95 سنت به 63.74 دلار در بشکه افزایش یافت در حالی که نفت خام تکزاس با افزایش یک دلار و سه سنت به 60 دلار و 23 سنت رسید، که 1.8 دهم درصد افزایش داشته است.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرده که تقاضای جهانی نفت در سال جاری به دلیل ثبات اقتصاد جهانی افزایش می یابد.
اوپک اشاره کرده که بازار نفت بار دیگر تا پایان سال جاری متعادل خواهد شد، چرا که قیمت های بالای نفت ، آمریکا و دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک را به تولید بیشتر ترغیب می کند.
طبق پیش بینی اوپک تقاضای روزانه نفت جهان در سال جاری میلادی یک میلیون و 590 هزار بشکه رشد خواهد داشت که 60 هزار بشکه بیشتر از برآورد پیشین این سازمان است.
در این گزارش اشاره شده که تحولات سالم و پایدار اقتصادی در مدت اخیر در مراکز اصلی تقاضای جهانی نفت، محرک اصلی رشد درخواست برای نفت بوده است و انتظار می رود که این رابطه نزدیک بین رشد اقتصادی و تقاضای نفتی حداقل برای مدتی کوتاه ادامه داشته باشد.
اوپک اشاره کرده که در مقابل انتظار افزایش تقاضا، تولید کنندگان غیر عضو فرآورده های نفتی خود را به میزان 1 میلیون و 400 هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش می دهند و میزان این افزایش از 250 هزار بشکه در روز از ماه گذشته بوده و سومین بار از پیش بینی 870 هزار بشکه در روز در ماه نوامبر است.
این گزارش خاطر نشان کرده که روند مستمر رشد قیمت نفت از تابستان 2017 تا کنون و تمایل به استفاده از فرصت های رشد سبب شده تا تولید کنندگان عمده نفت فعالیت های اکتشافی خود را در بخش نفت شل از سر بگیرند.
گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان داد که پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت در ماه ژانویه سال جاری همچنان مطلوب بوده و تولید اعضای این سازمان در این مقطع با کاهش هشت هزار بشکه در روز به 32 میلیون و 302 هزار بشکه در روز رسیده است.
خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: خروج از توافق برای کاهش تولید جهانی نفت بین اوپک و کشورهای غیر عضو در صورتی که چنین تصمیمی گرفته شود، بین دو تا 5 ماه خواهد بود.
وی گفت که این توافق دو سوم هدف را محقق می کند.
خبرگزاری رسمی کویت (کونا) نیز در همین رابطه به نقل از 'بخیت الرشیدی' وزیر نفت و برق و آب کویت اعلام کرد: کاهش قیمت های نفت در روزهای گذشته در واقع کاهش قیمت نفت نبوده بلکه اصلاح قیمت ها بوده است.
الرشیدی در حاشیه افتتاح ششمین کنفرانس بین المللی 'سلامت، ایمنی و محیط' گفت: قیمت نفت از حدود هشت ماه پیش افزایش یافته و طبیعی است که یک حرکت اصلاحی در قیمت ها وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: قیمت های نفت به دلیل کاهش تقاضا در سه ماهه اول هر سال به دلیل تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه ها و نزدیک پایان فصل زمستان رخ می دهد.
الرشیدی گفت: ما قصد ایجاد تعادل در بازار نفت را داریم و نمی خواهیم به قیمت معینی برای هر بشکه نفت برسیم و انتظار داریم بازار نفت تا پایان سال جاری به ثبات و تعادل برسد.
وی درباره واردات گاز عراق از کویت نیز اظهار داشت: مذاکرات در مرحله نهایی است و ظرف چند ماه توافق حاصل می شود.
'راکان الجبوری' استاندار کرکوک نیز در این رابطه گفت که عراق صدور نفت از چاه های شمال کرکوک به ایران را در این ماه به میزان 60 هزار بشکه در روز آغاز خواهد کرد.
در ادامه این خبر آمده است، شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) نیز تایید کرده که یکی از واحدهای این شرکت به نام (الظفره للبترول) به منظور افزایش تولید نفت روزانه تا سال 2020 میلادی 40 هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد که این میزان اکنون 20 هزار بشکه نفت در روز است.
علاوه بر آن منابع آگاه اعلام کردند که عربستان میزان نفت خام قراردادی خود را به سه پالایشگاه آسیا در ماه مارس آینده بدون تغییری در میزان آن نسبت به ماه گذشته تامین خواهد کرد.
از سوی دیگر 'عابد عز الرجال' رئیس اجرایی سازمان نفت مصر اعلام کرد که اولین محموله نفت خام عراق که دو کشور در ماه گذشته در باره آن توافق کرده بودند ، 15 فوریه جاری به مصر می رسد.
شرکت نفتی (بی پی) نیز اعلام کرد که تولید گاز از چاه های مصر را هفت ماه قبل از موعد مقرر آغاز کرده که این پروژه 350 میلیون فوت معکب گاز در روز و 10 هزار بشکه در روز از میعانات گازی در حال حاضر تولید می کند.
این شرکت اشاره کرده که انتظار می رود تولید ناخالص پروژه های جدیدش تا سال 2021 به 900 هزار بشکه در روز برسد.
خاورم**1408**1275
مترجم: اکرم کرمی* انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما