شناسهٔ خبر: 24098278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نامه اعتراضی سازندگان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به دبیر جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» نسبت به عدم داوری فیلم‌های مستند در این جشنواره، اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مشاور رسانه ای فیلم، مرتضی شعبانی تهیه کننده و رضا فرهمند کارگردان مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» که در بخش سودای سیمرغ سی وششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، طی نامه ای خطاب به ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره، نسبت به عدم داوری فیلم های مستند حاضر در جشنواره فجر اعتراض کردند.

متن نامه به این شرح است:

« دبیر محترم سی و ششمین جشنواره ی فیلم فجر

جناب آقای دکتر داروغه زاده

 با سلام

نگارش این نامه اعتراضیه ای است بر آنچه در این چند روز «جشنواره ی فیلم فجر» بر سر سینمای مستند کشور آمده است و این حقیر به عنوان بخش کوچکی از این بدنه ، مصمم به طرح این اعتراض جهت احقاق حق سینمای مستند شدم.

جناب آقای داروغه زاده، شاید به باور بسیاری، سخت ترین لحظه برای یک کارگردان حاضر در جشنواره، زمان اعلام نامزدها باشد و چه تلخ است آن گاه که فیلم در هیچ بخش کاندید نگردد، اما در برنامه «هفت» اتفاقی رقم خورد که شاید تلخ ترین لحظه را برای سینمای مستند ایران رقم زد. آنجا که هیئت داوران بر خلاف عرف و روال جشنواره اعلام می دارد که فیلم های مستند اصلا داوری نشده اند!!

جناب دبیر، آیا سینمای مستند این کشور آن قدر یتیم گردیده که حتی هیئت داوران، ورود به داوری آن نداشته و تأسف آورتر آن که در همان برنامه پیشنهاد می شود که از دو فیلم مستند حاضر در جشنواره تقدیر به عمل آید!!

بیان این واژگان نشان از آن دارد که نمایش این دو اثر مستند ،تنها یک کمدی در جشنواره ی فیلم فجر بوده است و نه بیشتر!

آیا بیان مسائل غیر واقع و غیر حرفه ای در دفاع هیئت داوران از عدم بررسی فیلم های مستند از سیاست های جشنواره بوده است؟

آیا این رسم در جشنواره های دیگر مصداق دارد؟

اگر هیئت داوران به صلاح دید خود و بدون در نظر گرفتن آئین نامه جشنواره اقدام به این عمل نموده، از شما به عنوان دبیر جشنواره خواهان بیان شفاف دلیل این موضوع هستم که این خود برگ نقضی است از آراء جشنواره!

آقای دبیر، سینمای مستند این سرزمین اعتراض دارد و فیلم سازان مستند، نگاه هیئت داوران به نمایندگان این سینما را توهین آمیز می دانند که چگونه آثارسینمای مستند را لایق بررسی هم زمان با آثار داستانی نمی دانند، درست برخلاف آنچه که در جشنواره های بزرگ می بینیم.

نظر به آنچه بیان شد، تکرار می کنم جهت احترام به اهالی سینمای مستند ایران زمین، جنابعالی با شفافیت و صراحت این موضوع را بررسی و اعلام فرمایید تا زین پس خیل عظیم مستندسازان هر ساله به این امید بیهوده وارد کارزار نگردند و شاهد بی اعتباری این جشنواره در سطوح بین الملل نباشیم.

در پایان، اینجانب خواهان بررسی این آثار و اعلام نظر هئیت داوران جشنواره می باشم.

 با آرزوی بهبودی حال سینمای کشور

مرتضی شعبانی تهیه کننده– رضا فرهمند کارگردان»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما