شناسهٔ خبر: 24097024 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس:

قیمت مسکن 20 درصد پایین می‌آید

یک کارشناس بازار مسکن گفت: اگر خریداران مسکن دست نگه دارند، قول می‌دهم حباب این بازار تخلیه شود و تا اردیبهشت ماه قیمت‌ها تا 20 درصد کاهش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عباس شوکتی در حاشیه اجلاس سراسری انبوه سازان اظهار کرد: شوک یا جهش قیمتی که در چند ماه اخیر توسط برخی سوداگران به بازار مسکن وارد شده، کاملا سوداگرانه است و بنابراین به مردم توصیه می‌شود خرید خود را به تاخیر بیندازند تا قیمت‌ها فروکش کند.

وی افزود: به جرات می‌گویم که 50 تا 70 درصد قیمت مسکن حباب‌گونه است و واقعی نیست. بنابراین برای سال آینده امیدوارم شاهد یک سیر نزولی باشیم که پیش‌بینی می‌کنم برای اردیبهشت ماه قیمت مسکن حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: اگر مردم فوریتی ندارند، در حال حاضر مسکن نخرند. متاسفانه افرادی عنوان می‌کنند قیمت مسکن رشد کرده، اما من اولین کسی هستم که می‌گویم این گونه نیست.

شوکتی با بیان اینکه رکودی در بازار مسکن وجود ندارد گفت: اگر بازار فعلی را با دهه 80 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بازار مسکن رونق دارد، اما چون برخی قیمت‌های پیشنهادی بسیار بالاتر از توان خریداران است، قدرت تحرک بیشتر در بازار مسکن گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بعضا قیمت‌ها که درماه‌های اخیر در بعضی مناطق شهر تهران قیمت مسکن 40 تا 50 درصد رشد کرده است گفت: از قدیم گفته‌اند سزای گرانفروش، ‌نخریدن است،‌ پس اگر متقاضیان دست نگه دارند بازار به ثبات واقعی می‌رسد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در عرض یکی دو ماه گذشته، بعضی قیمت‌ها در منطقه 5 از متری 8 میلیون تومان به متری 15 میلیون تومان رسیده، کجای این مساله نشان از رونق دارد . اگر فروشندگان عنوان می‌کنند قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته، این موضوع، باید تاثیر خود را دو سال آینده خود را نشان دهد چه ربطی به الان دارد که مسکن با دلار 3800 تومان ساخته شده است. اگر این دلالی یا سوداگری نیست، چه عنوانی می‌توان روی آن گذاشت.

شوکتی در خصوص تعداد خانه‌های خالی، گفت: بطور دقیق 2 میلیون و 785 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که بیشتر آن‌ها متعلق به موسسات،‌ شرکت‌ها و بانک‌ها است، اما به اعتقاد من مالیات بر خانه‌های خالی هم نمی‌تواند تاثیری در ورود این خانه‌ها به بازار مصرفی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در منطقه یک،‌ 30 هزار خانه خالی وجود دارد، گفت: مگر منطقه یک چقدر وسعت دارد که این مقدار خانه خالی باید در این منطقه روی دست اقتصاد کشور بماند؛ عمده این واحدها بالای 120 متر است و مشتری ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما