شناسهٔ خبر: 24096256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

احداث پایگاه نظامی آمریکا در یک قدمی ایران

منبع: فارس

نقشه پراکندگی نیروهای نظامی آمریکا در نقاط مختلف عراق حاکی از این است که هدف اصلی آنان تنگ کردن عرصه برای نیروهای الحشد الشعبی و کاهش دایره نفوذ آنان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نقشه استقرار و پراکندگی نیروهای نظامی آمریکا در عراق  حاکی از این است که نیروهای این کشور همچنان در عراق حضور دارند و هدف اصلی آنان تنگ کردن عرصه برای نیروهای حشد الشعبی و کاهش دایره نفوذ آنان است.

«محمد شفیق» روزنامه نگار عرب طی یادداشتی در روزنامه لبنانی «الاخبار» به بررسی حضور نظامیان آمریکایی در عراق و هدف اصلی پافشاری واشنگتن بر این مسئله با وجود پایان نبرد نظامی با داعش پرداخت و نوشت: در حالی که عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی در 12 می آینده آماده می‌شود و در سایه بحران تصویب بودجه سال 2018 و تداوم اختلافات با منطقه کردستان، پرونده حضور نظامی آمریکا در خاک عراق، نیز در میان افزایش تهدیدهای گروه‌های مختلف زیرمجموعه الحشد الشعبی، از نظر سیاسی و رسانه‌ای خود را نشان می‌دهد.

از سوی پارلمان عراق نیز، نامه‌هایی به دولت درباره حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور، ارسال شده است و در حالی که قرار است العبادی بزودی در پارلمان حاضر شود، دولتش تلاش می کند که از سخن گفتن درباره این مسئله طفره رود هرچند که وی و تیم دولتی‌اش بر نیاز به نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی در مرحله آتی، تاکید دارند.

رسانه‌های آمریکایی چند روز پیش از آغاز کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و مقدمه‌سازی برای عقب‌نشینی کامل آنها خبر دادند و همین مسئله موجب شد که دولت عراق نیز آن را تایید کند اما پنتاگون آن را تکذیب کرد. تمامی این اتفاقات موجب احیای پرونده حضور نظامی آمریکایی‌ها در عراق و تشدید درخواست‌ها برای اخراج این نیروها، شد و دولت را به تنگنا انداخت.

«اریک باهون» سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی تلویزیونی گفت که واشنگتن قصد ندارد به این زودی، نظامیان خود را از عراق خارج کند و پنج هزار و 200 نظامی با اطلاع بغداد در عراق حاضرند.

وی درباره تعداد یگان‌های ویژه ‌ای که هر از گاهی به طور محرمانه در مناطق مختلف عراق مستقر شده‌اند، هیچ اطلاعاتی ارائه نکرد و گفت که شمار نظامیان آمریکایی در عراق در صورت ضرورت کاهش یا افزایش می‌یابد.

در ادامه این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد که پنتاگون شمار واقعی نظامیان خود در عراق را اعلام نکرده است و بر اساس اطلاعات به دست آمده نزد نیروهای الحشد و به گفته «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»، شمار آمریکایی‌های حاضر در عراق به بیش از هفت هزار و 500 نفر می‌رسد که در 10 پایگاه نظامی مستقر هستند.

«محمد محیی» سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق نیز از وجود بیش از 10 پایگاه نظامی آمریکایی در عراق خبر داد و گفت که پنج پایگاه آن در منطقه کردستان است و آمریکا قصد دارد یک پایگاه نظامی جدید در این منطقه احداث کند.

وی تهدید کرد: در صورتی که واشنگتن و دولت عراق بر تداوم و تثبیت حضور نظامی آمریکایی‌ها در این کشور پافشاری کنند، آمریکا باید خود را برای مقابله با نیروهای مقاومت و در راس آنها گردانهای حزب‌الله آماده کند.

در مقابل این تهدیدها، برخی طرف‌ها که با بی‌میلی ناگزیر به موافقت با برگزاری انتخابات در موعد مقرر (12 می آینده) شدند، تلاش می‌کنند که این مسئله را با حضور نظامی آمریکایی‌ها در عراق پیوند دهند و به بهانه جلوگیری از تقلب در انتخابات خواستار استقرار این نظامیان در مناطق سنی به جای نیروهای الحشد و پلیس فدرال، به منظور تامین امنیت انتخابات و جلوگیری از فشارهای احتمالی بر رای‌دهندگان شوند. یک منبع آگاه در «اتحاد القوی العراقیة» در این‌باره به الاخبار گفت که این ائتلاف قصد ارائه این درخواست به بغداد را دارد. در صورتی که موفق به این مسئله نشود، می‌خواهد که نیروهای مبارزه با تروریسم در این منطقه مستقر شوند.

این منبع از وجود تلاش‌هایی برای متقاعد کردن دولت به ابقای پایگاه‌های نظامی آمریکایی در کشور از جمله پایگاهی که در نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد، خبر داد.

یک منبع آگاه دیگر از قصد آمریکا مبنی بر تبدیل نقطه مشترک میان نیروهای امنیتی و ائتلاف بین‌المللی یک پایگاه نظدر نزدیکی منطقه «امام ویس» واقع در مجاورت مرزهای مشترک عراق و ایران به یک پایگاه نظامی یا چیزی مشابه آن خبر داد و گفت که آمریکا از زمانی نه چندان دور برای تاسیس این  پایگاه نظامی ، با هدف جلوگیری از نفوذ الحشد الشعبی عراق در مناطق مورد مناقشه  «جلولاء» ، «السعدیة» و «المقدادیة»، برنامه‌ریزی کرده  است.

بر اساس این گزارش، واشنگتن قصد دارد در مناطقی که نیروهای حشد الشعبی حضور دارند، پایگاه نظامی تاسیس کند. از جمله پایگاه‌های نظامی احداث شده و در حال احداث، «القیارة» است که با هدف جلوگیری از نفوذ الحشد در مناطق «الشرقا» در استان «صلاح الدین» و شهرستان «الحویجة» از توابع کرکوک، احداث شد.  یک پایگاه نیز نزدیک «تلعفر» در استان نینوی احداث شده که مانع نفوذ نیروهای حشد در سنجار و مرزهای مشترک عراق و سوریه شود.

نظر شما