شناسهٔ خبر: 24095724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مسئول موسسه قرآن و عترت نور تبریز:

برخی مسئولین، درکی از فعالیت های فرهنگی ندارندو سنگ اندازی می کنند

خرازیان، گفت: زمانی فعالان فرهنگی می توانند برنامه ریزی درست را داشته باشند که امکانات لازم را داشته باشند. اگر دغدغه ای که رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ دارند، را مسئولین محترم نیز درک کنند و امکانات لازم فراهم شود، می توان برنامه ریزی لازم فرهنگی را طراحی و اجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  زیتون، بعد از انقلاب اسلامی ایران، فعالیت های مختلف قرآنی و فرهنگی به طور وسیعی با محوریت کانون ها و مهد های قرآنی در کشور، آغاز شد و در طول سالیان مختلف ادامه داشته است. نیاز به حمایت های لازم نهاد های مختلف از مجموعه های فرهنگی، به وضوح دیده می شود. موسسه قرآن و عترت نور نیز یکی از همین مجموعه های قرآنی و فرهنگی است که  بیش از دو دهه است در سطح شهر تبریز، به آموزش مفاهیم قرآنی می پردازد. خبرنگار زیتون، گفت وگویی را با مسئول این موسسه انجام داده که در ادامه می خوانیم.

براین باور بودیم که در تبریز نیازمند، مرکاز فرهنگی هستیم

زیتون: در ابتدا مقدمه ای از فعالیت های موسسه قرآنی عترت بفرمایید؟

موسسه قرآنی عترت نور از سال 74 فعالیت های خود را شروع کرده و در سال80 به طور رسمی افتتاح شد، اساس فعالیت های این موسسه، کار و آموزش های قرآنی و دینی و احکام اسلامی همچنین معارف اهل بیت بود  که در بین نوجوانان، و با محوریت فعالیت های فرهنگی و ورزشی که انجام می گیرد، شبکه ای از نیروهای قرانی در اختیار داریم که تعدادی از بسیجیان این موسسه را راه اندازی کردند. بعد موفق شدیم با همکاری تنی چند از مسئولین و خیران شهر، این موسسه را احداث کنیم. اساس فعالیت های این موسسه با محوریت قران است که از صبح تا 8 شب به طور دائم کلاس ها تشکیل می شود. در کنار فعالیت های قرآنی حسینیه ای به نام حسینیه اعظم الغدیر در حال احداث است. بر این باور بودیم که در شهر تبریز نیازمند اینگونه مراکز فرهنگی هستیم،   در این حسینیه جلسات سخنرانی و اخلاقی برگزار خواهد شد تا اخلاق دینی و اسلامی در جامعه نهادینه شود

موسسه قرآن و عترت نور،کادرسازی انقلابی را در اولویت قرار داده است

زیتون: برای حفظ این شبکه عظیم قرآنی و تشکیل هسته های انقلاب اسلامی، چه اقداماتی انجام گرفته است؟

اساس فعالیت های موسسه، کادر سازی دینی و ولای و انقلابی است. زمانیکه این موسسه شکل گرفت، تصمیم بر این بود که در کنار معارف قرآنی و اهل بیت، توجه ویژه ای به فرمایشات رهبر معظم انقلاب شود،  اصلی ترین دلیلی که این موسسه  بر اساس آن تشکیل یافت، فرمایش رهبر انقلاب درباره تکامل معنوی افراد بود.  مقام معظم رهبری به کسانیکه دغدغه فرهنگی دارند فرمود: وظیفه همگانی است که در راه تعالی و تکامل معنوی قدم بردارند. از سال 74 تا کنون هر قرآن آموزی که وارد این موسسه شده است در کنار مفاهیم قرآنی به رشد انقلابی  وی نیز توجه شده است، فعالیت های موسسه قران و عترت نور آمیخته با رهنمود های رهبر انقلاب است. به همین خاطر در طول این سال ها جوانان قرآنی و انقلابی را پرورش دادیم و تحویل حوزه ها  و دانشگاه ها داده شده است که اکنون هریک از این جوانان انقلابی، در گوشه ای از شهر یا کشور، فعالیت می کنند.  اخیرا هم توفیق اللهی شامل حال ما شد و یکی از نیروهای این موسسه در جبهه مقاومت به شهادت رسید. افرادی تربیت می کنیم که انقلابی و با بصیر باشند و در خدمت ولایت فقیه باشند.

مسئولین به اندازه رهبری، دغدغه فرهنگی ندارند

زیتون: مراکز فرهنگی، از ابتدا بخاطر عدم نیازسنجی، دچار کمبودهایی هستند، آیا موسسه قران و عترت نور، کارگروههایی را به عنوان نیاز سنجی در سطح شهر انجام داده اند؟

عدم نیاز سنجی، یکی از دردهای عمومی فعالان فرهنگی جامعه است. افسران جنگ نرم در میدان حضور دارند ولی ابزار لازم و کافی را برای دفاع نرم در اختیار ندارند. رهبر انقلاب فرمودند: فرهنگ هر جامعه به عنوان هوای جامعه است، اگر هوا ناسالم باشد، جامعه را دچار بیماری می کند، مسائل اخیر و فتنه  های مختلف این مفهوم را می رساند که در کشور دچار خلا فرهنگی هستیم. وقتی که رهبر انقلاب می فرماید: گاهی مشکلات فرهنگی خواب را از چشمانم می گیرد این سوال پیش می آید که  مسئولین و متولیان فرهنگ و کسانیکه بودجه های بیت المال را در اختیار دارند، آیا دغدغه فرهنگی دارند یانه؟ زمانی فعالان فرهنگی می توانند برنامه ریزی درست را داشته باشند که امکانات لازم را داشته باشند. اگر  دغدغه ای که رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ دارند، را مسئولین محترم نیز درک کنند و امکانات لازم فراهم شود،  می توان برنامه ریزی لازم فرهنگی را طراحی و اجرا شود.  کارگروهی برای  تشکیل برنامه ریزی جامع فرهنگی  شهر تشکیل شود، در صورت آماده بودن برنامه جامع فرهنگی، برنامه ریزی های لازم در راستای فعالیت های فرهنگی ، انجام می گیرد. نهاد های مختلف فرهنگی از جمله شورای شهر، با در اختیار داشتن بودجه های کلان فرهنگی، به تشکیل و اجرای برنامه جامع فرهنگی کمک شایانی می توانند داشته باشند.

بستر لازم فعالیت های فرهنگی در بین مسئولین، جایگاهی ندارد

زیتون: به نظر شما چرا مجموعه های مردمی فرهنگی در شهر، با چالش های متعددی روبه رو هستند؟

علت وجود این مشکلات، به عدم باور مسئولین، درقبال مسائل فرهنگی برمی گردد، مسئولین استانی، به علاج واقعی اتفاقات اخیر بپردازند، چاره کار مشکلات فرهنگی، توجه به فرمایشات رهبری است، فعالیت های قرآنی، گل سرسبد فعالیت های فرهنگی است،  قران، مختص صنف و قشر خاصی نیست، اگر یک مجموعه فرهنگی  کوچک بخواهد در سطح شهر فعالیت کند، در ابتدای کار با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد شد و این به عدم باور پذیری مسئولین ازفعالیت  های فرهنگی باز می گردد. بستر های لازم فعالیت های فرهنگی در بین مسئولین مختلف جایگاهی ندارد، حمایت های قانونی و مادی از فعالیت های فرهنگی نمی شود و گاها هم  برخی مسئولین نیز به مخالفت با فعالیت های فرهنگی می پردازند. 

وظیفه اصلی متولیان فرهنگ، پرداختن به مسائل فرهنگی و انقلابی است

زیتون:  خلا عدم حمایت قانونی از فعالیت های قرآنی و فرهنگی، نشات گرفته از چیست؟

مجموعه های فرهنگی از مراجع مختلف، مجوز فعالیت  دریافت می کنند و اساسنامه ای هم تهیه و تدوین می شود، ولی مشکل اصلی در خود اساس نامه است که پشتیبانی قانونی و حقوقی از اساس نامه مجموعه های فرهنگی، صورت نمی گیرد. تا امروز حمایت قانونی لازم از مجموعه های فرهنگی نشده است. حمایت های قانونی، زمانی به طور کامل انجام می شود که بودجه های فرهنگی نیز در اختیار مجموعه های فرهنگی قرار گیرد، وظیفه اصلی جامعه، پرداختن به مسائل فرهنگی و قرآنی است، به عنوان یک فعال فرهنگی پیشنهاد می کنم که مسئولین مربوطه، سازمانی را به عنوان سازمان قرآن و عترت و فعالان فرهنگی، تشکیل دهند که کل فعالیت های فرهنگی جامعه اعم از قرآنی و فرهنگی و هرگونه فعالیت هایی که در این راستا انجام می گیرد، تحت پوشش این سازمان قرار گیرد.

برخی مسئولان برای فعالیت های فرهنگی، سنگ اندازی می کنند

زیتون: بدخواهی ها و نامهربانی هایی که در قبال فعالیت های قرآنی و فرهنگی، صورت میگیرد را بفرمایید؟

مجموعه های فرهنگی شهر که با محوریت جوانان بسیجی و انقلابی، تشکیل شده است با حمایت ها و پشتیبانی های همین جوانان ادمه راه می دهد، چرا باید حمایت های لازم از این جوانان انجام نگیرد، دشمن بخاطر اینکه به طور مستقیم نمیتواند ورود پیدا کند، از طریق فرهنگ وارد می شود، نقشه های دشمن به وسیله برخی افراد غافل، اجرا می شود، شاید کسانی هستند که چهره موجه نیز در جامعه دارند ولی عملا برای فعالیت های فرهنگی ، مانع تراشی می کنند، سال های متمادی است که در تبریز، نه تنها کمکی به مجموعه های فرهنگی انجام نمی پذیرد، بلکه سنگ اندازی هم می کنند، به طور مثال فردی بود که با نام دینی و جلسه دینی به شورای شهر ورود پیدا کرده است ولی چنان سنگ اندازی کرده است که سال ها اثرات سویی را بر جا گذاشته است.

تکامل معنوی در کنار ورزش و علم، نتیجه می دهد

زیتون: برای تکمیل مجموعه الغدیر، از مردم چه انتظاری وجود دارد؟

محلی برای فعالیت فرهنگی و ارزش های دینی لازم است و کمبود آن به شدت احساس می شود. فضایی که بتوانند به صورت دائمی فعالیت های مختلف فرهنگی انجام گیرد، محل های مناسبی از لحاظ شهری وجود ندارد.  اگر چنین محل مناسبی فراهم شود، نیاز شهر در بحث فعالیت های فرهنگی، تامین می شود و این قضیه، مستلزم این است که مسئولین شهری با چشم و دل باز به این مباحث بپردازند.کارهای فرهنگی باید همراه با فعالیت های علمی و ورزشی انجام گیرد، مسئولین شهری امکانات ورزشی را در اختیار پایگاه های فرهنگی قرار دهند، در این صورت ورزش و تفریح به طور سالم انجام می گیرد و این نتایج درخشانی را به دنبال دارد. ورزشکار  و پزشک متعهد و متخصص، حاصل تلفیق فرهنگ و ورزش می شود. مسئولین بودجه های کلانی را برای برخی فعالیت های ورزشی و تیم های ورزشی هزینه می کنند که در نهایت، نتیجه لازم نیز گرفته نمی شود. قسمتی از هزینه های کلان تیم های ورزشی، به ورزش همگانی اختصاص داده شود.

ایجاد دانشکده الغدیر، از اولویت های موسسه قرآنی عترت نور است

زیتون:  در چه حدی، گسترش فعالیت های قرآنی موسسه قرآن و عترت نور، در اولویت برنامه های این موسسه است؟

موسسه قرآن و عترت نور در حال حاضر، دارای یک مدرسه در دوره اول دبیرستان است. پیش دبستانی موسسه قرآن و عترت نور  نیز در حال حاضر فعالیت می کند که در سال جاری راه اندازی شده است. در آینده برنامه ای هم برای ایجاد یک مجتمع آموزشی و تحصیلی در اولویت است که تمام  مقاطع تحصیلی را شامل شود و در ادامه هم دانشکده ای به نام الغدیر  تشکیل شود.

چرایی انتخاب نام الغدیر، بخاطر توجه ویزه به فرهنگ تشیع است، وهابیت و دشمن در حال ترویج تفکر ضاله وهابیت هستند که این زنگ خطر را برای مسئولین مختلف به صدا در آورده است.  ترویج فرهنگ و فقه تشیع از اهداف تشکیل این موسسه و دانشکده، است. تمامی فعالیت های این موسسه با محوریت قرآن و  مفاهیم انقلابی انجام میگیرد، 

انتهای پیام/

نظر شما