شناسهٔ خبر: 24093035 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

اینتل از پردازنده جدید Core i3-8130U رونمایی کرد

امیرعباس کهربا / زومیت / tomshardware

صاحب‌خبر -

اینتل پردازنده‌ی i3-8130U از سری پردازنده‌های موبایل خانواده‌ی کبی‌ لیک را معرفی کرد. این سی‌پی‌یو دو هسته‌ای است و از فناوری نصب سطحی بهره می‌برد. فرکانس پردازش این پردازنده ۲.۲ گیگاهرتز است؛ اما در حالت توربو، بیشینه‌ی فرکانس پردازش به ۳.۴ گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

احتمالا اینتل برای عقب کشیدن از رقابت با رایزن جی، از شرکت AMD این تصمیم عجیب را گرفته و این پردازنده‌ی موبایل پایین رده‌ و بر پایه‌ی سری کبی‌ لیک را معرفی کرده است. این پردازنده در دسته‌ی سی‌پی‌یوهای نسل هشتم اینتل قرار می‌گیرد شده است؛ ولی شباهت چندانی به سایر مدل‌های خانواده‌ی کبی‌ لیک ریفرش ندارد؛ چرا که تمام آن مدل‌ها مثل i7-8550U و i5-8250U دارای چهار هسته با فناوری نصب سطحی (SMT) هستند. با توجه به این‌که Core i3 ضعیف‌ترین طراحی خط تولید‌ Core شرکت اینتل به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر i3-8130U تنها Core i3 نسل هشتم اینتل است، عدم استفاده‌ی این شرکت از طراحی چهارهسته‌ای منطقی به نظر می‌رسد.

i3-8130U تنها یک نام‌گذاری ترتیبی از مدل قبلی خود یعنی i3-7130U نیست؛ اما در عین حال پیشرفت بزرگی نسبت به آن به‌حساب نمی‌آید. فرکانس پایه در این تراشه ۲.۲ گیگاهرتز است که این میزان در مدل پیشین ۲.۷ گیگاهرتز بوده است؛ اما در حالت توربو این پردازنده به طرز قابل‌ توجهی شتاب می‌گیرد و ۳.۴ گیگاهرتز سرعت پردازش پیدا می‌کند. حافظه‌ی کش نسبت به مدل قبلی یک مگابایت بیشتر شده و بیشینه‌ی سرعت حافظه اکنون DDR4-2400 است که نسبت به مدل قبلی که DDR4-2133 بود، ارتقاء یافته؛ اما گرافیک به‌کاررفته دست‌نخورده باقی مانده و همان تراشه‌ی HD 620 است در پردازنده‌های سری Kaby lake-R استفاده می‌شود. نکته‌ی عجیب این است که i3-8130U حتی با وجود فرکانس پایه‌ی پایین‌تر، توان طراحی گرمایی (TDP) بالاتری نسبت به i3-7130U دارد. توان طراحی حرارتی برای دو پردازنده‌ی یادشده به ترتیب ۱۰ وات و ۷.۵ وات است.

ماهیت سی‌پی‌یوهای موبایل نسل هشتم اینتل این بود که تعداد هسته‌ها از دو به چهار عدد افزایش یافت. خانواده‌ی این نسل یعنی Kaby Lake-R تغییر ساختاری نسبت به کبی‌ لیک که نسل هفتم بر پایه‌ی آن است ندارند. از طرفی Core i3-8130U دست‌خوش هیچ افزایشی در تعداد هسته‌ها نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد همان‌طور که اینتل اعلام کرده است، این مدل جای خالی پردازنده‌ی Core i3 را در نسل هشتم پردازنده‌های این شرکت پر می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما