شناسهٔ خبر: 24088634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بیانات رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت کنگره ملی شهدای سیستان‌وبلوچستان

گروه فرهنگی: رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان برگزاری کنگره ملی شهدای سیستان‌وبلوچستان، ضمن قدردانی از همت مردم استان در برقراری وحدت، بر زنده نگه داشتن یاد شهدا تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، بیانات رهبر معظم انقلاب که 16 بهمن‌ماه امسال در دیدار مسئولان برگزاری کنگره ملی شهدای استان ایراد شده بود، امروز در محل برپایی این همایش در مصلی قدس زاهدان منتشر شد.
مختصری از بیانات ایشان در ادامه آمده است:
تجلیل از شهدای عزیز و فداکارمان یکی از حسناتی است که بحمدالله در این برهه از زمان، در این دوره رایج شده است. اینکه در استان‌های مختلف، از مجموعه شهدای هر استانی با عظمت و با جلالت یاد می‌شود و شهدا تعظیم می‌شوند؛ این بسیار کار مفید و کار لازمی است. لکن در بعضی از استان‌ها یک خصوصیّتی وجود دارد که این عمل حسنه، این عمل صالح، در آن مراکز، کأنّه به طور مضاعف حسنه محسوب می‌شود؛ یکی از این مراکز، استان سیستان و ‌بلوچستان است.
خیلی برای بنده جذاب است که مشاهده می‌کنم جمعی از برجستگانِ قشرهای مختلف استان سیستان و ‌بلوچستان و مسئولین محترم این استان گرد یکدیگر آمده‌اند تا برای شهدای این استان - که استان مظلومی است - بزرگداشتی را تهیّه ببینند و از آن‌ها یاد کنند و آن‌ها را تعظیم کنند.

بیانات رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت کنگره ملی شهدای سیستان‌وبلوچستان

جذّاب بودن این قضیّه برای این حقیر ناشی از چند عامل است. یک عامل، علاقه‌ خود من به این استان است. ما یک برهه‌ای در استان سیستان‌و‌بلوچستان توقّف داشتیم که مدّت طولانی‌ای هم نبود، لکن خدای متعال شرایط را جوری پیش آورد که اُنس ما با این استان و مردم این استان مثل یک اُنس چندین‌ ساله بشود؛ این کار خدا بود و الّا ما در آنجا خیلی نماندیم.
ایرانشهر به‌قدری برای من در آن دوره جالب بود که همان وقت وصیّت کردم و گفتم اگر من در این سفر، در این مدّت، از دنیا رفتم، من را حتماً در خود ایرانشهر دفن کنید، از ایرانشهر خارج نکنید.
مردم بلوچ مردمی هستند که محبّتشان زیاد است؛ مردم گرم، صمیمی، باصفا و البتّه بااستعداد؛ استعداد هم در آن استان خیلی زیاد است. منتها در طول تاریخ - چه زمان قاجاریّه، چه زمان پهلوی- در این سال‌های طولانی، به آن منطقه و مردم آن منطقه جفا شده، بی‌اعتنائی شده است.
دوّم اینکه این استان مظهر شعار وحدت اسلامی ما است. چند منطقه در کشور است - استان کردستان هست، بخش ترکمن‌صحرا در استان گلستان هست، و استان سیستان و بلوچستان- که در آنجا سنّی و شیعی کنار هم زندگی می‌کنند.
ما می‌خواهیم به دنیا این را تعلیم بدهیم و بگوییم که برادران مسلمان بیایند با هم همکاری کنند، در کنار هم زندگی کنند؛ نمونه‌اش اینجا در سیستان و بلوچستان. دشمن اتّفاقاً روی همین نقطه تکیه کرده، روی همین نقطه انگشت گذاشته و می‌خواهد تفرقه ایجاد کند. شما وقتی‌که می‌آیید می‌گویید که یک بچّه‌ سنّی یازده دوازده ‌ساله در شلمچه برای دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت می‌رسد، این بزرگ‌ترین خبر از وحدت و همدلی شیعه و سنّی در سیستان و بلوچستان است؛ این ‌چیز کوچکی نیست، این مسئله‌ خیلی مهمّی است.

بیانات رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت کنگره ملی شهدای سیستان‌وبلوچستان

یاد شهدا را باید گرامی داشت. این کشور و این نظام همچنان نیازمند ذکر و یاد شهدای عزیز ما است؛ همه به این نیازمندیم. با نام شهدا و یاد شهدا است که افتخارات تولید شده‌ به‌وسیله جمهوری اسلامی، خودش را نشان می‌دهد.
جمهوری اسلامی یک نظامی است که در طول این سال‌های متمادی در مقابل نظام جاهلیّت مدرن ایستادگی و مقاومت کرده است، لذا جاهلیّت مدرن با همه‌ ابزارهای خودش به دشمنی با او برخاسته؛ با ابزار سلاح نظامی، با سلاح فرهنگی، با ابزارهای نوپدید و جدید، با ابزار تحریم اقتصادی.
همین جاهلیّت جدید - این باطل مستقرّ و سراسری‌ای که در دنیا متأسّفانه وجود دارد - همه نوع ابزاری را علیه جمهوری اسلامی به کار برده است. همه علیه جمهوری اسلامی قیام کردند و نتوانستند جمهوری اسلامی را شکست بدهند؛ نتوانستند [آن را] وادار به عقب‌نشینی کنند؛ نتوانستند جمهوری اسلامی را از حرف‌های خودش برگردانند که بگوید «من از این حرفم برگشتم، از این خواسته برگشتم»؛ نتوانستند. چرا نتوانستند؟ چون جمهوری اسلامی خیلی قوی است. علّت قوّت چیست؟ قوّت ایمان‌ها و ایستادگی‌ها.
اینجا که می‌رسیم، شما می‌بینید آخر این زنجیره‌ بسیار مهم، منتهی می‌شود به شهدا، به جانبازان، به فداکاران، به ایثارگران؛ به این‌ها منتهی می‌شود.
آن چیزی که موجب شده است این جمهوری اسلامی بحمداللّه ابّهت خودش را در دنیا حفظ بکند و روزبه‌روز جلوه‌ بیشتری در دنیا بکند و این‌همه توطئه و مانند این‌ها نتواند تأثیر بگذارد، فداکاری‌های مردم است؛ علّت، این ایمان‌های راسخ است که مظهر کامل و عالی آن عبارت است از شهدا.

نظر شما