شناسهٔ خبر: 24086027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کودکان کار، پشت چراغ‌ قرمز زندگی عنوان اصلی روزنامه محلی اتفاقیه

بجنورد- ایرنا- روزنامه محلی اتفاقیه خراسان شمالی سه شنبه در شماره1860 خود در گزارشی با عنوان 'کودکان کار،پشت چراغ قرمز زندگی' به بررسی این آسیب اجتماعی در استان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
کودکان کار؛ چهره تکیده و لاغر این کودکان قد و نیم قد، آینه‌ای تمام‌قد از وضعیت نابسامان روحی، جسمی، خانوادگی آن‌ها و البته جامعه دارد؛ گویا مَثل «هر چه سنگ است، پیش پای لنگ است» را درست برای قامت کوچک و اندام ظریف آن‌ها دوخته‌اند. این دست‌های کوچک چگونه می‌تواند این‌همه گره‌های کور مادرزادی را باز کند؟ این قامت‌های نحیف چگونه یارای تحمل این حجم سنگین معضلات را دارد؟
کودکانی که برای آگاهی از شرح‌حال آن‌ها کافی است حاشیه خیابان‌ها، سر هر چهارراه و پشت چراغ‌قرمز را نگاه کنی
کودکانی که ساعت کاری ندارند از صبح تا شب در خیابان هستند و واحدهای درسی‌شان را در خیابان پاس می‌کنند چراکه می‌خواهند شب دست‌پر به خانه بروند. این کودکان جزو قشری هستند که همیشه در معرض تهدید قرار دارند.
هرچند آمار و اوضاع کودکان کار و خیابانی در استان ما نسبت به سایر استان‌ها بسیار کمتر است اما حتی وجود یک کودک کار و خیابانی نیز در جامعه زیاد است و باید رفع شود.
اغلب کودکان خیابان و کار دارای خانواده‌های بد سرپرست هستند
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی در گفتگو با اتفاقیه بابیان اینکه اغلب کودکان خیابانی و کار دارای خانواده‌های بد سرپرست هستند عنوان می‌کند: این کودکان زیر 15 سال هستند که کار کودک در این سنین خلاف قوانین حمایت از آنان است.
اسماعیل قربانی می‌افزاید: بر اساس تحقیقات انجام‌شده در کشور برخی از کودکان کار و خیابان که در خیابان‌ها به وزن‌کشی، دست‌فروشی و غیره مشغول هستند افراد بی‌سرپرست هستند که سازمان بهزیستی به این کودکان خدمات ارائه می‌دهد و آن‌ها را در مراکز خود تحت پوشش می‌گیرد اما بسیاری از کودکان کار و خیابان دارای خانواده مشخص هستند که به دلیل فقر یا دیگر آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، فقر مجبور به کار و کمک به تأمین معاش خانواده هستند.
قربانی در خصوص ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان، خاطرنشان می‌کند: اولین اقدام در برخورد با این کودکان شناسایی و دریافت شرح‌حال آن‌ها است که بر اساس مصاحبه اولیه، بازدید منزل و صحبت با خانواده کودک، خدمات موردنیاز هر کودک با توجه به نوع مشکل خانواده و بر اساس مشارکت آن‌ها اولویت‌بندی و مداخلات روانی و اجتماعی صورت می‌گیرد.
وی بابیان اینکه اغلب می‌افزاید: کودک باید به مدرسه برود و درس بخواند نه اینکه برای اندکی درآمد از زندگی آینده و پیشرفت در جامعه محروم شود و نیز در کنار درس، کودک نیاز به تفریح و سرگرمی دارد که اگر از آن محروم شود، در آینده لطمات جدی خواهد دید.
وی ادامه می‌دهد: برای ساماندهی کودکان کار ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی کودکان و خانواده‌های آنان ارائه می‌شود تا برای دریافت این خدمات دیگر کودکان خود را برای درآمدی اندک به خیابان نفرستند.
قربانی بابیان اینکه در سطح استان دو مرکز به‌منظور حمایت کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست و نیز آموزش خانواده‌های آنان فعالیت می‌کند و یک مرکز دیگر نیز در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری است، می‌گوید: تمام خدمات موردنیاز ازجمله اقدامات پزشکی و انجام آزمایش‌ها برای این کودکان از 6 تا 18 سال انجام می‌شود.
وی افزود: برای این کودکان خدمات دیگر ازجمله آموزش و مهارت‌آموزی، ثبت‌نام در مدارس، کمک و حمایت‌های مالی و اجتماعی و ارائه خدمات به خانواده‌های این کودکان انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی بابیان اینکه تا زمانی که ریشه فقر، بیکاری، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی در جامعه از بین نرود هرروزه شاهد کودکان خیابانی و کار هستیم، خاطرنشان می‌کند: سازمان بهزیستی ارائه خدمات گسترده در زمینه‌های پیشگیری از آسیب نیز در دستور کار دارد اما برای مقابله با آسیب‌های گسترده در سطح جامعه باید تمام دستگاه‌ها با هماهنگی به کمک بهزیستی بیایند.
وی در مورد مسئولیت جامعه در برخورد با کودکان کار و خیابان تأکید می‌کند: همه افراد جامعه موظف‌اند و مسئولیت دارند در ساماندهی به کودکان کار در کنار بهزیستی باشند و نزدیک‌ترین و در دسترس ترین راه در هنگام مشاهده این کودکان، تماس با سامانه 123 بهزیستی است.
قربانی می‌افزاید: سامانه 123 به‌صورت شبانه‌روزی آماده انجام مداخلات اجتماعی در زمینه کودکان کار و خیابانی است
مشکلات کودکان کار و خیابانی باید ریشه‌ای حل شود
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی در خصوص کودکان کار و خیابانی و آسیب‌های گریبان گیر این قشر می‌گوید: در برخورد با کودکان کار و خیابانی در مسیرها و معابر با ارجاع این کودکان به مراکز بهزیستی و سایر مراکز ذی‌صلاح برای رفع مشکلات این کودکان به‌صورت ریشه‌ای به آنان کمک می‌کنیم.
فریبا باقری بیان می‌کند: این کودکان نیازمند کمک‌ها و حمایت‌های ریشه‌دار هستند و مشکلات آنان باید از ریشه حل شود، چراکه با کمک یک یا دو بار از سوی شهروندان هیچ‌گاه مشکلات عدیده این کودکان حل نخواهد شد.
وی می‌افزاید: باید نگرش و نگاه به این مسائل در ما شهروندان تغییر کند و این کودکان و نوجوانان با مشورت و حمایت به دستگاه‌های ذی‌صلاح ارجاع داده شوند تا در محیط نا امن بازار و خیابان مورد سوءاستفاده‌های فرهنگی، اجتماعی، تعرض و غیره قرار نگیرند.
وی بابیان اینکه در حال حاضر دو مرکز پسرانه شبانه‌روزی نگهداری کودکان بد سرپرست احسان با ظرفیت 67 نفر و مرکز فرزندان آفتاب با 82 نفر ظرفیت زیر نظر بهزیستی در استان وجود دارد، ادامه می‌دهد: در این مراکز تلاش می‌شود تا با عقد قرارداد با سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش، توانمندسازی و مهارت‌آموزی به این کودکان اقدام شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی بابیان اینکه 13 مرکز شبه خانواده تحت پوشش بهزیستی استان نیز در حال فعالیت است که 240 نفر در این مراکز نگهداری می‌شود، می‌افزاید: هیچ‌گاه آمار کودکان که در این مراکز نگهداری می‌شوند ثابت نیست و همواره در حال تغییر است.
باقری می‌افزاید: رویکرد ما در این مراکز توانمندسازی و مهارت‌آموزی کودکان، تعامل دوجانبه با خانواده‌های این کودکان و ارائه مشاوره با خانواده‌ها به‌منظور رفع مشکلات و بازگشت کودکان در کانون خانواده است.
وی بابیان اینکه طی امسال به 82 نفر از کودکان کار و خیابانی خدمات‌رسانی انجام‌شده است، می‌گوید: با انجام اقدامات لازم، سعی شده تا این کودکان در کلاس‌های درس جذب شوند تا از تحصیل عقب نمانند.
وی با تأکید بر اینکه باید تمام دستگاه‌ها، مسئولان و مردم و به‌ویژه خیرین برای رفع مشکلات و آسیب‌های ناشی از فعالیت کودکان کار و خیابانی ورود پیدا کنند، می‌گوید: کمک‌ها به افراد مستمند و کودکان نیازمند با نظارت دستگاه‌های مربوطه باشد و با گفتمان صحیح و راهنمایی به سمت موسسه‌های خیریه سازنده‌ترین تصمیم برای این کودکان اتخاذ شود.
وی خاطرنشان می‌کند: اگر تفکر معیوب در جامعه اصلاح نشود، آسیب‌های اجتماعی همانند ویروس در جامعه رشد می‌کند که مقصر آن خود ما مردم هستیم و این آسیب‌ها گریبان گیر تمام افراد جامعه خواهد بود پس باید سیکل معیوب اصلاح شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی بابیان اینکه در فصولی از سال تعداد کودکان کار و خیابانی بیشتر از سایر فصول است، می‌افزاید: اکثر این کودکان در سنین زیر 18 سال و دارای خانواده‌های بد سرپرست هستند که این خانواده‌ها اغلب با آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره مواجه هستند که کودکان را به کار مجبور می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: نسبت جمعیت استان در زمینه کودکان کار در مقایسه با سایر استان‌ها مطلوب است اما وجود حتی یک کودک کار در استان نیز زیاد است و آسیب‌های خود را به دنبال دارد، هرچند رسیدن به صفر و ریشه‌کن کردن این آسیب سخت است اما باید کودک و نوجوانان و خانواده‌های این کودکان روانکاوی و مشکلات آنان حل شود تا تمام کودکان بتوانند به کانون خانواده برگردند.
کودکان کار و خیابانی به سمت مشاغل هدفمند هدایت شوند
باقری خاطرنشان می‌کند: برخورد درست با کودکان کار و خیابانی که اغلب در حاشیه‌های خیابان به وزن‌کشی، دست‌فروشی و غیره مشغول هستند از سوی شهروندان سبب می‌شود این کودکان که به مشاغل کاذب مشغول هستند با حرفه‌آموزی به سمت‌وسوی کار خردمندانه و هدفمند و باعزت سوق داده شوند تا از هرگونه آسیب در امان باشند.
وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به رشد تکدی گری در جامعه افزود: تکدی گری یک جرم است که امروزه در جامعه افزایش‌یافته است و برخی مواقع در بین کودکان کار و خیابانی شاهد تکدی گری هستیم که در اغلب مواقع به درب منازل و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند.
لزوم تغییر نگرش نسبت به رفتار با کودکان کار و خیابانی
باقری با تأکید بر اینکه باید تصمیماتی بگیریم که به نفع این افراد است تا مشکلات و آسیب‌ها از ریشه حل شود عنوان می‌کند: فرهنگ‌سازی باید انجام شود که با برخورد و تصمیم درست، این افراد به سازمان‌های ذی‌ربط ارجاع شوند و باید این فکر معیوب در جامعه اصلاح شود که با کمک یک یا دوبار به این افراد و یا خرید یک آدامس از کودکان دست‌فروش در معابر و چهارراه‌ها مشکلی از آنان حل نخواهد شد.
وی می‌گوید: باید این نگرش اصلاح شود چراکه این فکر معیوب جامعه سبب می‌شود تا این افراد به فکر کسب روزی حلال نباشد و به سمت تکدی گری سوق داده شوند این فکر معیوب سبب می‌شود تا هرروز در جامعه شاهد رشد تکدی گری باشیم.
یکی از بیشترین علل ترک تحصیل دانش آموزان فقر مالی و فرهنگی است
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی نیز در گفتگو با اتفاقیه بیشترین علت ترک تحصیل دانش آموزان را ممانعت والدین، فقر مالی، فرهنگی، اجتماعی و وجود دانش آموزان نیروی کار و ازدواج عنوان می‌کند.
عصمت بدخشان تأکید می‌کند: به‌منظور رفع مشکلات مالی دانش آموزان و ممانعت از ترک تحصیل آنان، حمایت تمام دستگاه‌ها و مراکز حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) و ‌بهزیستی استان و همچنین کمک‌های خیران و مدیران مدرسه، به دانش آموزان واجد شرایط باید انجام شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی بابیان اینکه طی امسال 41 نفر از دانش آموزان به دلیل ممانعت والدین، هشت نفر نیروی کار، شش نفر به دلیل فقر مالی، یک نفر به دلیل بیماری و 15 نفر به دلایل مختلف دیگر مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی و تعصبات قومی ترک تحصیل کردند عنوان می‌کند: تمام این افراد به سبب ترک تحصیل در معرض آسیب‌های مختلف ازجمله کودکان کار و خیابانی قرار می‌گیرند که به‌منظور رفع این آسیب باید تمام دستگاه‌ها برای انسداد بی‌سوادی کمک کنند.
وی می‌گوید: از محل اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای پول کتاب و بیمه دانش آموزان و از اعتبارات استانی برای حمایت و تأمین کوله‌های آموزشی و لوازم‌التحریر و کتاب درسی دانش آموزان نیازمند استفاده‌شده است.
بدخشان می‌افزاید: تمام فرمانداران و دهیاران موظف هستند برای جذب دانش آموزان نیازمند به کلاس‌های درس و حمایت از خانواده‌های آنان از اعتبارات فرهنگی خود استفاده کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: اغلب دانش آموزان به دلیل فقر مالی ترک تحصیل می‌کنند که نیاز به حمایت دارند تا دچار آسیب‌های اجتماعی و بازماندگی از تحصیل نشوند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما